Gå til innhold

Hvilken burde jeg kjøpe?


Zerd

Anbefalte innlegg

8200 blir oppgitt av Dell til å veie ca 3,7 kg, 4150 veier en kilo mindre og er en del mindre i volum.

 

8200 er på ingen måte en ekstremt stor bærbar, finnes sikkert større også, men den befinner i klassen med de største.

 

Til gjengjeld kan du få en 15" skjerm på den med ekstremt bra bilde og hele 1600*1200 oppløsning, meget bra skjermkort og nærsagt ingen begrensninger ellers.

 

Det er deseverre slik fortsatt at skal man ha en bærbar med de sjefeste spesifikasjoner så må man velge en med litt størrelse.

 

Nå er ikke akkurat 8200 og 4150 de mest forskjellige du kan finne heller, de er heller ganske like tatt i betraktning alle de svindyre low-spec bærbare du finner som veier drøye kilon. Har du noen ekstra kroner å spytte inn og vil ha en maskin til spill også hadde jeg valgt en 8200.

 

(Er du ute etter en desktoperstatter med rå hardware, til en billig penge, men ikke bryr deg om spilling og tung grafikk ville jeg tittet på Elitegroup iBuddie hos http://www.multicom.no )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PS..svar på spørsmålet..: Hvis du skal frakte en bærbar til hytta, bruke den der, frakte hjem, bruke den der, vil det ikke være noe større problem med 8200 en med noen annen laptop, når jeg tenker mobil PC tenker jeg mer i reting av frem og tilbake på jobb/skole hver dag, se DVD på busstur osv..

 

Ikke noe stort problem å ha den i senga heller vil jeg tro. Er faktisk ganske bra batteri på den også, holder i nesten 3,5 time uten de tyngste arbeidsoppgavene.

Lenke til kommentar

Har du kjennskap til støynivået på 4150?

 

Og vet du hvor langt grafikkortet duger mhp. spill?

 

Så forøvrig binders hadde gode tilbud på Acer bærbare:

http://www.binders.no/Prod/003010030.htm

 

Acer 1406LC får du for 17 998,- (vanlig pris 19 998,-) i butikken på CC Vest og Alnabru - men et minus er vel grafikken, med bare 16 mb. (ATI Mobility Radeon 16 MB DDR http://www.acer.no/vi/upload/E0Entity3/Aspire1400.pdf)

 

G

 

Den 2002-10-02 15:53, skrev cyberpet:

Hei!

 

Kan kanskje hjelpe deg litt, kameraten min har en 8200 og jeg har bestilt meg en 4150.

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: goggen på 2002-10-03 11:50 ]

Lenke til kommentar

Har ikke fått min 4150 ennå, men regner ikke med at støynivået er noe høyere enn på 8200.. Har ikke så mye erfaring, men jeg vil si at støynivaet på 8200 er meget bra (lavt). Dell benytter P4 Mobile prosessorer som ikke behøver å kjøre på maks hele tiden.

 

Med henhold på spill er nok ikke 4150 den gunstigste, da hadde jeg nok heller godt for en 8200.. Mulig 4150 med 32mb minne vil klare å kjøre nye spill nå greit på ca 1024*7xx men framtiden tør jeg ikke spå noe om.. ser mørkt ut etter min mening.

 

Men skal man ha en laptop å spille hvasse spill på så koster det deretter!

 

_________________

PIII 500

512 MB RAM

GeForce 3 Ti 200, 128MB

80 + 13 GB HD

Win XP Pro

:sad:

 

[ Denne Melding var redigert av: cyberpet på 2002-10-03 17:05 ]

Lenke til kommentar

Går ut ifra at 4150 ikke er vesentlig forskjellig fra 4100, bortsett fra at P3 er byttet ut med P4, og ATI er valgt til fordel for Nvidia. Jeg er MEGET fornøyd med min 4100, går som en drøm. Savner som tidligere nevnt en USB til, men dette er jo lett å erstatte.

 

Spiller CS med maks config, det lag'er litt, men det er på grunn av det trådløse tastaturet/mus mitt. Skjermen er suveren. Har ikke erfaring fra 8100/8200, men må si at det å spare et kilo må ha noe å si. Synes 3 kg er nok.

 

Ellers, det er greit med både touchpad og stick (eller hva det nå heter igjen). Jeg liker best stick'en, men touchpad'en er veldig grei å ha når du sitter på lesesalen og ikke vil lage høye kneppelyder.

 

_________________

Inspiron 4100

PIII 1.0 GHZ

20 GB HDD

Geforce2go 32MB :smile:

CD-ROM :sad:

3 forskjellige mustyper :wink:

 

[ Denne Melding var redigert av: erlber på 2002-10-09 00:17 ]

Lenke til kommentar

Har en compaq maskin som veier rett over 3 kilo og med bæreveske så merkes det godt i hånden da.

Om det er langt og bratt til hytta så kjøp en maskin som ikke er mye over 3 kilo. Det går en grense der hvor mye det går ann å drasse med seg.

 

De fleste bærbare frem til i dag har ikke noen voldsomme skjermkort. dette holder heldighvis på å endre seg, men tar tid. Stort sett kun de største og dyreste maskinene som har dette og det er noe en må betale for og :sad:

 

Støynivået for de fleste bærbare er lavt da bruken tilsier at de ikke bør støye, så om du kjøper en bærbar med mobil-prosessor (P4-M) så sparer du deg for en god del støy og batterisluk.

 

maskinene som selges på multicom er egentlig skrivebordsmaskiner i bærbar format. Lettere å ta med, men en trenger egentlig skjøteledning på ryggen.

 

Acer aspire er temmelig billige maskiner, men har ikke sett på grafikkløsningen. (psdata.no)

Lenke til kommentar

Når får man i tillegg til gratis oppgradering til combo-dvd/brenner til Inspiron 4150, også halv pris på ram-oppgradering. Tilbudet varer frem til 18 okt.

 

Har sett på Z-note 2002 i forhold til Inspiron 4150. Jeg får bærbar uten mva, og havner på ca. 17 000,- både for Inspiron og Z-note ut i fra mine konfigurasjonsønsker.

 

For Inspiron har jeg da;

P4M - 1,7 ghz

512 DDR-ram

14.1" TFT SXGA+ (1400x1050)

40GB Ultra DMA/ATA 100 (4200RPM)

32MB ATI Mobility Radeon 7500, 4X AGP 3D

DVD/CD-RW COMBO Drive 24x/8x/8x/24x

 

For Z-note 2002:

P4M - 1,8 ghz

14.1" TFT SXGA (1400x1050)

40GB Ultra DMA/ATA 100 (5400RPM)

DVD/CD-RW COMBO Drive 8x/8x/24x

512 DDR-ram

GeForce 4 Go 32MB DDR

----

I tillegg har Zepto 3 USB-porter mens Inspiron bare har en, og Zepto har Firewire, det har ikke Inspiron.

 

Zepto ser da unektelig ut som det beste kjøpet, på tross av Dells glitrende tilbud? Eller er det noe jeg overser her?

 

Innspill mottas med takk :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: goggen på 2002-10-12 13:00 ]

Lenke til kommentar

driver og vurderer det samme, for min del så heller jeg til Dell. Men det er noen ting jeg er usikker på , har trådløst internett hjemme og må jo da ha et trådløst nettverkskort til den bærbare. Skjønner ikke helt forskjellen på

Internal combo 56k modem / 10/100 network og mini-PCI TM 1150 Wireless og Dell Truemobile 1150 - PC Card (802.11b. Det første er jo et modem men det står jo at det også er trådløst nettverkskort?

 

Hva er betyr egentlig ethernet nettverkskort?

 

Ekstra modulære enheter betyr vel muligheten for f.eks to interne enheter, f.eks to cd rom'er eller floppy og cd.rom?

 

mvh

kim

Lenke til kommentar

Tror ethernet nettverkskort er vel standard integrert i maskinen? Faktisk har Z-note innebygd trådløst nettverksmodul (802.11b)i 2002 modellen :smile:

 

Kan jeg spørre hvorfor du heller til Dell?

 

Et annet poeng jeg kom på som gjør Z-note 2002 til den mest aktuelle, er Dells noe lite solide deksler. Bruker en Dell Latitude på jobben, og på den er det lett å presse inn lokket (baksiden av skjermen). Virker ikke akkurat så veldig solid. Noen som vet om dette gjelder Inspiron også?

 

Og hvordan er støynivået på Z-note 2002?

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: goggen på 2002-10-13 18:09 ]

Lenke til kommentar

Er vel et par ting som gjør at jeg nok velger Dell, for det første så tror jeg Dell helt sikkert vil være her om tre år, Zepto er jeg mer usikker på.

OG så er det prisen, hvis jeg ikke gjør noe feil så er jo Zepto dyrere, ganske mye dyrere også. Dell har jo kampanjetilbud på halvpris på ram'en og dvd/cd combo inkludert.

 

Men er det ingen som kan svare meg på spørsmålet og trådløse nettverkskortet?

Lenke til kommentar

cyberpet:

Jeg er klar over prisene, som jeg nevner får jeg maskinene uten mva, uten mva havner jeg på ca. 17 000,- for både Dell og Zepto.

 

kimhans:

Z-note 2002 har innebygd trådløst nettverkskort, har Firewire, og 3 USB-porter. Ganske så bra spør du meg.

 

Hvilken Dell-modell vurderer du? Inspiron 4150 har kun en USB-port, ikke Firewire, og trådløst nettverkskort er ekstrautstyr. Spørs om den pc'en ikke er utdatert om 3 år.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-12 15:47, skrev kimhhans:

driver og vurderer det samme, for min del så heller jeg til Dell. Men det er noen ting jeg er usikker på , har trådløst internett hjemme og må jo da ha et trådløst nettverkskort til den bærbare. Skjønner ikke helt forskjellen på

Internal combo 56k modem / 10/100 network og mini-PCI TM 1150 Wireless og Dell Truemobile 1150 - PC Card (802.11b. Det første er jo et modem men det står jo at det også er trådløst nettverkskort?


Hva er betyr egentlig ethernet nettverkskort?


Ekstra modulære enheter betyr vel muligheten for f.eks to interne enheter, f.eks to cd rom'er eller floppy og cd.rom?


mvh

kim


 

Den som koster 580,- er et integrert (Mini-PCI) nettverkskort mens det som koster 1.290,- er PCMCIA. Begge kommer i tillegg til det vanlige (ethernet) nettverkskortet og modemet.

 

På 4150 er det ikke mulig med mer enn en intern enhet, men du kan veksle mellom hvilke enheter du vil bruke.

Lenke til kommentar

Trodde wirefire var en standard for trådløst, hva betyr der egentlig ?

 

Enig at 3 USB er bedre enn 1 men skjønner fremdeles ikke helt hvordan du kommer ut likt i pris. Lager jeg lik spec med 1.8, 512mb, 30 gb, trådløst så kommer zepto 2002 på ca 23000 mens Dell 4150 kommer på ca 19000 (gratis dvd combo løsning).

 

Du sier også at trådløst er inkludert men må velges under opsjon. (mulig jeg har misforstått noe her).

 

Som sagt store svakheten på papiret er usb hos Dell men ser ikke helt at det forsvarer prisforskjellen.

 

Kim

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...