Gå til innhold

Trenger hjelp til formel i excel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du kan sende en Excelfil laget i norskspråklig Excel til et hvilkensomhelst hjørne av verden -gitt at de har strøm og Excel der da. Fila åpner seg uten feilmelding, formlene dine (som du forfattet som f.eks =GJENNOMSNITT(A1:A10)) er automatisk oversatt til landets tilsvarende formeluttrykk, landets egne tallformater og separatorer -og formelen virker aldeles utmerket. Og du hadde hva å klage på sa du ?

HTH. Beste hilsen Harald

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Du kan sende en Excelfil laget i norskspråklig Excel til et hvilkensomhelst hjørne av verden -gitt at de har strøm og Excel der da. Fila åpner seg uten feilmelding, formlene dine (som du forfattet som f.eks =GJENNOMSNITT(A1:A10)) er automatisk oversatt til landets tilsvarende formeluttrykk, landets egne tallformater og separatorer -og formelen virker aldeles utmerket. Og du hadde hva å klage på sa du ?

5893350[/snapback]

Kanskje noe så enkelt at dersom jeg skal hjelpe noen som bruker en annen språkversjon, eller dersom jeg bruker en PC som plutselig har norsk excel (i steden for engelsk), så begynner jeg å slite med formlene, fordi jeg ikke lenger kan skrive SUM men i steden må ha SUMMER.

Skrevet
Så er det vel ikke så mye Excels manglende språkkompatibilitet da, men din egen. Hvordan synes du Excel skulle fungere i denne sammenhengen ?

5894941[/snapback]

Nja, det var ikke så ille som jeg trodde (og jeg vet at det var slike problemer i tidligere versjoner). Men det å oversette skriptspråk og kommandoer er et problem, som ikke bare jeg irriterer meg over.

Men, jeg for fokusere på det positive, med Office 2007 begynner Microsoft sakte men sikkert å trekke seg bort fra VBA og mot .NET, og jeg slipper forhåpentligvis å bruke andre språk enn Engelsk på programvaren :)

Skrevet

Dette er bare så ikke riktig.

Office vil antakelig alltid ha et brukergrensesnitt oversatt til det enkelte land. Det betyr at =GJENNOMSNITT heter =MITTELWERT i tyskland, =GEMIDDELDE i nederland of =PROMEDIO i spania. Du må gjerne synes det er barnslig og fortsette å skrive =AVERAGE i en engelsk versjon. Men å jobbe på engelsk er ikke ønskelig for det internasjonale flertall av Officebrukere, og det er følgelig din og min jobb som eksperter å kunne håndtere flere språkversjoner, eller å vite hvordan ting oversettes. Så spørsmålet mitt var ment å lede deg til "alt på engelsk", men det er grunner til at det ikke er sånn.

Ikke noe av dette har med VBA/.NET å gjøre. Disse er Office's programmeringsspråk og ikke således forbundet med brukergrensesnittet. VBA har vært utelukkende USA-engelskspråklig siden Office97, så du skal ikke ha støtt på oversettelsesproblemer i moderne tid.

.Net ? Vel, det er nytt, det er "gjeldende" og det er Managed Code. Men det er bare nok et språk eller to og bringer lite nytt til Office. Objektmodellene er heller ikke i nærheten av å kunne er statte VBA i Office. VBA er intet annet enn fullvoksen VB6, objektbasert og det hele, og dets rykte som lavkvalitets leketøy eller "scriptrpråk" bunner som regel i manglende kjennskap.

Oversetterproblemet ditt engelsk-norsk lar seg løse med tre linjer VBA:

Sub EnterEnglishFormula()
ActiveCell.Formula = InputBox("Engelsk formel:")
End Sub

og så er det bare å skrive f.eks =AVERAGE(A1:A10) i boksen. Excel oversetter selv til sitt språk, du trenger ikke engang vite hvilket språk det er.

HTH. beste hilsen Harald

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...