Gå til innhold

Hvilke mobiler kan bruke f.eks. WordReader?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Dette er sikkert et veldig dumt spørsmål, men here goes:

 

Jeg har sett at i mange mobilannonser står det spesielt uthevet at "mobilen leveres med WordReader, PDFReader, synkronisering med Outlook" etc etc. Jeg klarer imidlertid ikke helt å se fellesnevneren for de telefonene som har dette.. Så spørsmålet er: hva skal til for at en mobil skal kunne kjøre slik tilleggsprogramvare? (Er det operativsystemet som avgjør? Hvis dette er tilfelle, er det mulig å endre operativsystem på en telefon, eller er dette låst av produsenten?)

 

Takk for hjelpen! :thumbup: Er på utkikk etter ny mobil, og da trenger jeg noen slike programmer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De nyeste mobiltelefonene til Nokia har et operativsystem som kalles Symbian S60. Ta for eksempel Nokia N70, har den selv og har installert hele Officepakka (Word, PDF-leser, Excel, Powerpointleser). Fungerer utmerket som et slags mobilt kontor. Er forresten veldig fornøyd med mobiltelefonen også ;)

 

Med Symbian er det veldig mange muligheter for å installere programmer/spill av alle slag. Sjekk www.handango.com for et utvalg av en del programmer som finnes.

 

EDIT: Litt ekstra om N70 - 2 mpx kamera, 3g, mp3-spiller, minnekort og en drøss av andre funksjoner ;)

EDIT2: Er nok ikke mulig å forandre/bytte OS på en mobiltelefon.

Endret av mompen
Lenke til kommentar

For å kunne installere egen programmer, må man ha en smartmobil (jada, det går an å installere Java programmer på de fleste mobiler idag, men det er noe helt annet).

 

De 2 mest vanlige typene smartmobiler kjører idag enten Symbian eller Windows Mobile.

 

Symbian finnes i flere utgaver, feks. series60 (feks. N70) og series80 (Communicator serien)fra Nokia, og UIQ (feks. P910i og P950i) fra SE. Windows Mobile finnes også i flere utgaver. De nyeste mobilene bruker Windows Mobile 5, som finnes i 2 utgaver, PocketPC Phone Edition (feks. Qtek 9100) og Smartphone (feks. Qtek 8310).

 

Hvilken man skal velge avhenger av hva man skal bruke den til. series60 og WM5 Smartphone utgaver er først og fremst en telefon, men med PDA muligheter. series80/UIQ og PocketPC er først og fremst en PDA, men med telefonmuligheter. Dette kan man som regel se på størrelsen av telefonen. series80/UIQ/PocketPC har som regel større skjerm, eget QWERTY tastatur, trykkfølsom skjerm osv, mens series60/Smartphone er av "normal" mobiltelefonstørrelse, med "standard" skjermstørrelse og vanlig tall-tastatur.

 

Slike telefoner har tradisjonelt først og fremst blitt brukt av bedriftskunder, men de blir også mer og mer populære blant vanlige folk. "Killer-app'en" (ihverfall hos bedriftskunder) er push-email. Dvs. at mailen lastes til telefonen idet du får den, uten at du må synce eller gjøre noe selv (akkurat som en SMS).

Lenke til kommentar

Takker for svar! :thumbup:

 

Da høres det ut som om det jeg er interessert i, er en telefon med enten Symbian Series60 eller Windows Mobile Smartphone. Jeg er på utkikk etter en telefon med veldig godt kamera, foruten mulighet for å lese PDF og Office-filer. De jeg har i kikkerten så langt pga. kameraet, er LG KG920 og Xcute DV80 / DV50. Jeg letet litt rundt på nettet, men fant ikke ut hva slags operativsystem de vil ha. Er det noen som vet noe? Tror dere at disse telefonene vil kunne bruke PDFReader / WordReader etc?

Lenke til kommentar

Har ikke sett noen smarttelefoner med så bra kamera.

 

Et av de beste smarttelefonalternativene er nok N70, med 2Mpixels kamera,

 

Qtek 8310/8300 kan også være aktuell (kjører WM5 Smartphone). Den har litt dårligere kamera (1,3 Mpixel). Den har derimot WLAN, noe som gjør surfing bedre. Det gir også muligheter for IP-telefoni (feks. Skype) direkte på telefonen (forskjellen på disse, er at 8300 har egne knapper for musikkavspilling).

 

Gikk nettopp selv fra N70 til 8310, og bortsett fra kameraet, syns jeg det er en bedre telefon (særlig batteritiden).

Lenke til kommentar
Tviler på det siden de ikke har Symbian-systemet, kun JAVA. Og jeg vet ikke om noen Office-programmer som støtter JAVA..

 

Ellers har jo N70 et bra kamera, som forøvrig filmer med utmerket kvalitet :D

5872228[/snapback]

Æsj, det var synd.. Hvorfor i all verden går det ikke an å få telefoner i den kategorien med denne typen operativsystem? Det må da være flere enn meg som vil ha det beste fra to verdener?? Dette er nemlig de to viktige kravene jeg stiller til en telefon: kamera og mulighet for å lese PDF / Word etc. Alt mulig fancy greier med radio og mulighet for å kommunisere trådløst med mytologiske skapninger kommer langt nede på listen, for å si det sånn. ;)

 

Jaja. Takk for hjelpen, da. Jeg får vel smøre meg med tålmodighet til det dukker opp noe som passer for mine behov.

 

Edit: hva med k800i? Den har jo bra kamera, iallfall. Noen som vet hvilket operativsystem den kommer med?

Endret av Fjonisen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...