Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Koble til Remote Desktop via www


Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp med å koble til Remote Desktop via www. Funker greit i det lokale nettverket, men sliter litt via www. Har brukt hjelp funksjonen i windows, men er noe jeg ikke helt forstår.

 

Sakset fra hjelp i windows:

 

Skriv inn URL-adressen (Uniform Resource Locator) til hjemmemappen til Web-serveren som er vert for Web-tilkobling til eksternt skrivebord, i boksen Adresse.

 

URL-adressen er "http://", fulgt av Windows Networking-navnet på serveren, fulgt av banen til mappen som inneholder Web-tilkobling til eksternt skrivebord-filene (standard = /Tsweb/). (Merk deg at skråstrekene går fremover.) Hvis Web-serveren for eksempel er registrert med WINS-serveren som "Admin1", skriver du inn følgende i Adresse-boksen: http://admin1/tsweb/. Deretter trykker du ENTER. Siden Web-tilkobling til eksternt skrivebord vises på skjermen.

 

Hvordan finner jeg navnet på WINS-serveren? Har installert IIS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å fjernstyre en maskin via internett trenger du ikke installere IIS.

På klienten (den maskinen du skal fjernstyre fra) skriver du bare inn ip-adressen på den maskinen du skal fjernstyre.

Såfremt forwarding er konfigurert rett.

 

Har ikke forsøkt å bruke IIS til dette formålet, så hvordan det fungerer kan jeg ikke svare på. Forsøk support.microsoft.com

Lenke til kommentar

Du må jo ha installert web-klienten på webserveren for at du skal kunne bruke den!

Men det er ikke vits i, siden du kan bruke en hvilken som helst annen server som har installert det. Bare søk på "tsweb" på google.

 

Første resultat: http://eapdlaw.com/tsweb/default.htm

 

Der kan du bare fylle inn IP-adressen din og kjøre på!

 

Om IIS er installert er helt irrelevant for både server og klient.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Logmein trenger du bare på den maskinen du skal fjernstyre. Deretter kan du fjernstyre den maskinen fra din side på logmein uansett maskin.

5869307[/snapback]

Vel, Remote desktop trenger du ikke installere på noen maskiner - det er allerede installert (på winXP). :roll:

 

sammy70: Er det en spesiell grunn til at du skal bruke web-versjonen? Er jo enklere og bedre å bare starte "Remote desktop connection" programmet som du finner i startmenyen. (evt trykk start -> kjør -> mstsc )

Lenke til kommentar

Ingen spesiell grunn nei, men fikk bare kontakt med maskinen jeg skal fjernstyre internt i nettverket og ikke ved å skrive inn den "eksterne" ip'n. Og siden dette er nytt for meg søkte jeg litt på hjelp i windows, og forstod ut i fra det at jeg måtte installere IIS, måtte vite hva wins-serveren heter osv.

Er ikke så inn i dette, men mener du at det skal virke bare ved å åpne remote desktop og skrive inn den eksterne ip'n? Maskinen er satt til å tillate bruk av remote desktop, men har ikke gjort noe i norton eller router. Trengte heller ikke gjøre noe med norton eller router for å få det til å virke internt.

Lenke til kommentar
Ingen spesiell grunn nei, men fikk bare kontakt med maskinen jeg skal fjernstyre internt i nettverket og ikke ved å skrive inn den "eksterne" ip'n. Og siden dette er nytt for meg søkte jeg litt på hjelp i windows, og forstod ut i fra det at jeg måtte installere IIS, måtte vite hva wins-serveren heter osv.

Er ikke så inn i dette, men mener du at det skal virke bare ved å åpne remote desktop og skrive inn den eksterne ip'n? Maskinen er satt til å tillate bruk av remote desktop, men har ikke gjort noe i norton eller router. Trengte heller ikke gjøre noe med norton eller router for å få det til å virke internt.

5870492[/snapback]

 

Ja, det skal virke, bare prøv det, og si heller ifra om det ikke virker.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det du trenger er din ip adresse mot internett. Sett opp i din router at port 3389 skal forwardes til den lokale ip adressen maskinen har. Så fyrer du opp remote desktop på maskinen du skal koble deg til din med og taster inn ip

adressen ut mot nettet. Du trenger ingen ekstraprogrammer eller noen sånt.

Lenke til kommentar
Og da funka det!!

Takker så mye for svar  :thumbs:

Skjønner litt mer nå  :thumbup:

5870636[/snapback]

 

 

Kanskje du summerer opp litt? Er det dette oppstartsbildet du har på klientmaskinen du jobber fra? Og her du fyller inn ekstern IP til maskinen du vil kontrollere?

Men hvilket passord er det snakk om? Det som vanligvis benyttes for innlogging på maskinen du vil kontrollere? Og Domain - hva fyller man inn her (når man kun har enkeltstående maskin?

 

Ingen installasjon nødvendig på maskinen du vil kontrollere? Ikke et sted man skal 'tillate' fjernstyring heller? Det kan da ikke være slik at 'alle og enhver' skal kunne fjernstyre en hvilken som helst maskin de kjenner IP adressen til??post-89170-1144234581_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Og da funka det!!

Takker så mye for svar  :thumbs:

Skjønner litt mer nå  :thumbup:

5870636[/snapback]

 

 

Kanskje du summerer opp litt? Er det dette oppstartsbildet du har på klientmaskinen du jobber fra? Og her du fyller inn ekstern IP til maskinen du vil kontrollere?

Men hvilket passord er det snakk om? Det som vanligvis benyttes for innlogging på maskinen du vil kontrollere? Og Domain - hva fyller man inn her (når man kun har enkeltstående maskin?

 

Ingen installasjon nødvendig på maskinen du vil kontrollere? Ikke et sted man skal 'tillate' fjernstyring heller? Det kan da ikke være slik at 'alle og enhver' skal kunne fjernstyre en hvilken som helst maskin de kjenner IP adressen til??post-89170-1144234581_thumb.jpg

5871229[/snapback]

 

Man må jo ha en bruker på den maskina da, det er denne brukerens navn og passord man benytter, i XP kan "alle og enhver" med en admin-bruker uansett mappe opp alle drev med full skriverettighet, om du ikke er klar over det. Og ja, du må slå på remote desktop, OG tillate det i firewallen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...