Gå til innhold

Utsetter Blu-ray-lansering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes lansering av HD-spillere og sånt har gått merkverdig fort side vi først fikk "høre" om dette via massemedia jeg.

 

Nå skal det sies at lansering av HD har vært EKSTREMT treigt i europa fra før av da, så det er vel mye av grunnen til at vi ikke har hørt så mye om det her i middelalderlandene før nå.

 

Hørte at Japan har hatt HDTV siden 80-tallet (da over analogt nett).

 

Blir spennende å se om canal digital og viasat starter med skikkelig HDTV satsing snart. Vet at CD har en eksprimentell film-kanal (CMore HD), men dette kan vel knapt kalles satsing. Når kommer Viasat med Champions League i HD? Vedder på det kommer kjappere over bredbåndsinternet...sjukt...

Lenke til kommentar
for å vise native 1080p Blu-ray-titler via HDMI og oppmiksing til 1080p over HDMI for vanlige DVD-titler.

Høres meget bra ut. Spesielt det siste, og jeg lurer på hvordan det resultatet blir på skjerm med 1920*1080p.

5865398[/snapback]

Hørtes bra ut selv om jeg ikke forstår helt teknikken her :-)

Native 1080p via HDMI vil det si at spilleren bare støtter filmer i originalt 1080p?

Mens oppmiksing til 1080p over HDMI for vanlig DVD, vil si "oppblåsningen" av bildet gjøres i spilleren og ikke av flatskjermen? Hvilke fordeler har det? Hvis ikke spilleren har denne oppmiksen vil da en vanlig DVD film på en 1080p flatskjerm i teorien bli crap/pixlete/kornete slik som å spille av en filmsnutt på 320x240 i fullskjerm på PC monitoren?

Lenke til kommentar
Hørtes bra ut selv om jeg ikke forstår helt teknikken her :-)

Native 1080p via HDMI vil det si at spilleren bare støtter filmer i originalt 1080p?

Mens oppmiksing til 1080p over HDMI for vanlig DVD, vil si "oppblåsningen" av bildet gjøres i spilleren og ikke av flatskjermen? Hvilke fordeler har det? Hvis ikke spilleren har denne oppmiksen vil da en vanlig DVD film på en 1080p flatskjerm i teorien bli crap/pixlete/kornete slik som å spille av en filmsnutt på 320x240 i fullskjerm på PC monitoren?

5865559[/snapback]

Blu-Ray filmer kommer originalt i formatet 1080i. Oppkonvetering til 1080p er normalt en grei prosess, men spillere med dårlige videoprosessorer gjør som regel også en dårlig jobb. Normalt er en Blu-Ray-avspiller bedre til slike jobber enn en TV.

 

En Blu-Ray-spiller som oppkonverterer DVD-filmer til 1080p gjør ikke noe mer enn det TV-en eller DVD-spilleren med oppkonvertering greier, men algoritmene som benyttes til oppkonverteringen blir stadig bedre. Sannsynligvis greier derfor en ny Blu-Ray-spiller å gjøre denne oppkonverteringen bedre enn din eldre DVD-spiller og TV.

Lenke til kommentar
Hørtes bra ut selv om jeg ikke forstår helt teknikken her :-)

Native 1080p via HDMI vil det si at spilleren bare støtter filmer i originalt 1080p?

Mens oppmiksing til 1080p over HDMI for vanlig DVD, vil si "oppblåsningen" av bildet gjøres i spilleren og ikke av flatskjermen? Hvilke fordeler har det? Hvis ikke spilleren har denne oppmiksen vil da en vanlig DVD film på en 1080p flatskjerm i teorien bli crap/pixlete/kornete slik som å spille av en filmsnutt på 320x240 i fullskjerm på PC monitoren?

5865559[/snapback]

Blu-Ray filmer kommer originalt i formatet 1080i. Oppkonvetering til 1080p er normalt en grei prosess, men spillere med dårlige videoprosessorer gjør som regel også en dårlig jobb. Normalt er en Blu-Ray-avspiller bedre til slike jobber enn en TV.

 

En Blu-Ray-spiller som oppkonverterer DVD-filmer til 1080p gjør ikke noe mer enn det TV-en eller DVD-spilleren med oppkonvertering greier, men algoritmene som benyttes til oppkonverteringen blir stadig bedre. Sannsynligvis greier derfor en ny Blu-Ray-spiller å gjøre denne oppkonverteringen bedre enn din eldre DVD-spiller og TV.

5865789[/snapback]

 

Personlig hadde jeg gjerne sett at de drepte hele interlaced-opplegget, liker ikke "halve" frames.

 

AtW

Lenke til kommentar
Personlig hadde jeg gjerne sett at de drepte hele interlaced-opplegget, liker ikke "halve" frames.

5865884[/snapback]

For så vidt ikke jeg heller, men filmbasert materiale kan flettes tilbake til det orignale 1080p@24 Hz formatet uten tap ved hjelp av inverse telecine. Dette pga måten et 1080i@60 Hz format er laget på (tror jeg henviser til google).

 

I Europa skal vi benytte 720p på video, slik at sportsendinger og andre programmer som tar seg best ut i progressive bilder får komme til sitt rette. Ved å kombinere 1080i for film og 720p for video mener jeg vi får det beste fra to verdener. Bare pass på at din framtidige TV har 1920x1080 pixlers oppløsning og er i stand til å motta både 1080p og 720p gjennom HDMI.

Endret av brannslange
Lenke til kommentar
Personlig hadde jeg gjerne sett at de drepte hele interlaced-opplegget, liker ikke "halve" frames.

5865884[/snapback]

Forsåvidt ikke jeg heller, men filmbasert materiale kan flettes tilbake til det orignale 1080p@24 Hz signalet uten tap ved hjelp av inverse telecine. Dette pga måten et 1080i@60 Hz signal er laget på (tror jeg henviser til google).

 

I Europa skal vi benytte 720p på video, slik at sportsendinger og andre programmer som tar seg best ut i progressive bilder får komme til sitt rette. Ved å kombinere 1080i for film og 720p for video mener jeg vi får det beste fra to verdener. Bare pass på at din framtidige TV har 1920x1080 pixlers oppløsning og er i stand til å motta både 1080p og 720p gjennom HDMI.

5865907[/snapback]

 

Men om man gjør om i til p, så får man jo problemet med at de forskjellige halvdelene av bildet ikke er like? Og er de like, så er det jo ikke så mye vits med interlaced i det hele tatt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Men om man gjør om i til p, så får man jo problemet med at de forskjellige halvdelene av bildet ikke er like? Og er de like, så er det jo ikke så mye vits med interlaced i det hele tatt.

5865919[/snapback]

Film er lagret med 24p, altså 24 helbilder i sekundet. Når filmstudioet skal konvertere disse til 60i så benyttes 3:2 pulldown, hvor en lager linjeflettetede frames i ulike mønstre (10 linjeflettede frames skapes fra 4 progressive frames). Å konvertere disse igjen til 60p kan gjøres i spilleren, ganske greit ved å kombinere de riktige delbildene til helbilder igjen. Ulempen er at bildene kan bli noe hakkete.

 

Et annet alternativ er konvertere 60i formatet tilbake til det originale 24p formatet i spiller og deretter konvertere dette opp til enten 48p eller 72p. Da trenger du bare en skjerm som kan vise dette uten ytterligere konvertering..

Lenke til kommentar
Men om man gjør om i til p, så får man jo problemet med at de forskjellige halvdelene av bildet ikke er like? Og er de like, så er det jo ikke så mye vits med interlaced i det hele tatt.

5865919[/snapback]

Film er lagret med 24p, altså 24 helbilder i sekundet. Når filmstudioet skal konvertere disse til 60i så benyttes 3:2 pulldown, hvor en lager linjeflettetede frames i ulike mønstre (10 linjeflettede frames skapes fra 4 progressive frames). Å konvertere disse igjen til 60p kan gjøres i spilleren, ganske greit ved å kombinere de riktige delbildene til helbilder igjen. Ulempen er at bildene kan bli noe hakkete.

 

Et annet alternativ er konvertere 60i formatet tilbake til det originale 24p formatet i spiller og deretter konvertere dette opp til enten 48p eller 72p. Da trenger du bare en skjerm som kan vise dette uten ytterligere konvertering..

5866007[/snapback]

 

Ja, men i et slikt tilfelle vil jeg si å bruke i er ganske meningsløst, iogmed at to og to i-frames alltid kommer fra samme bildet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ja, men i et slikt tilfelle vil jeg si å bruke i er ganske meningsløst, iogmed at to og to i-frames alltid kommer fra samme bildet.

5866093[/snapback]

Det kan en jo si, men det er nå engang 1080i som er standarden for HD-film. Om filmen lagres progressivt, men linjeflettes som en del av mpeg2-dekodingen er jo også mulighet, uten at jeg har satt meg inn i hvordan film på Blu-Ray skal lagres.

 

To og to i-frames stammer forsåvidt ikke fra samme helbilde. For en 60i film som stammer fra 24p (1 2 3 4...) ser rekken av frames slik ut: 1 1 2 2 2 3 3 4 4 4...

Lenke til kommentar
Ja, men i et slikt tilfelle vil jeg si å bruke i er ganske meningsløst, iogmed at to og to i-frames alltid kommer fra samme bildet.

5866093[/snapback]

Det kan en jo si, men det er nå engang 1080i som er standarden for HD-film. Om filmen lagres progressivt, men linjeflettes som en del av mpeg2-dekodingen er jo også mulighet, uten at jeg har satt meg inn i hvordan film på Blu-Ray skal lagres.

 

To og to i-frames stammer forsåvidt ikke fra samme helbilde. For en 60i film som stammer fra 24p (1 2 3 4...) ser rekken av frames slik ut: 1 1 2 2 2 3 3 4 4 4...

5868287[/snapback]

 

Ja, men det er jo enda mer meningsløst med 3:2 :) Om man er redd for flimring kan man jo gjøre som på Kino(?), og å vise samme bilde flere ganger etterhverandre

 

AtW

Lenke til kommentar
Ja, men det er jo enda mer meningsløst med 3:2 :) Om man er redd for flimring kan man jo gjøre som på Kino(?), og å vise samme bilde flere ganger etterhverandre

5868475[/snapback]

Du kan jo forsøke å konvertere 24p til 60i på andre måter. 24p konvertert til 50i gjøres på måten du skisserer, samtidig som en justerer hastigheten på filmen opp noe. Det er grunnen til at PAL filmer er noe kortere enn NTSC filmer og at mange mener lyden inneholder mindre forvrengninger på en NTSC film. På den andre siden vil 60i alltid være noe hakkete, der 50i er silkemyk (sjekk spesielt panoreringer).

 

En del skjermer støtter etterhvert 48 Hz eller 72 Hz som vil eliminere disse problemene.

Lenke til kommentar
Er det mpeg2 som skal brukes i HD-film?

5868497[/snapback]

Mpeg2 eller mpeg4 (H.264). Det er valgfritt, dvs. det er opptil selskapet som utgiver den aktuelle filmen. Jeg antar mpeg4 har en del høyere kostnad enn mpeg4, samtidig som forskjellene mellom de to formatene er svært minimale ved den båndbredden vi snakker om for Blu-Ray og HD-DVD. Mpeg4 har sin misjon for materiale ved lav tilgjengelig båndbredde, f.eks. tv-sendinger eller streaming over nettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...