Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Åpne ADSL nett.. ulovlige eller lovlig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du har full tilgang til å gå inn på det trådløse nettverket, hvis det ikke er cryptert/filtrert på en eller annen måte.

 

Eieren av det trådløse nettverket har selv asvarte for å stenge det.

 

Så det er bare deg å bruke det.

 

MEN, det hander jo om etikk og moral da.

5870347[/snapback]

 

Til surfing ser jeg ingen grunn til at det skal være umoralsk. Surfing stjeler jo ikke så mye båndbredde. Men vet om folk som laster ned gigavis med filmer på naboens nett o.l. Dèt derimot ligger vel i den uetiske gata..

5871018[/snapback]

 

Men uansett så bruker du jo av det betalte nett tilkoblingen til naboen. Så du stjeler jo noe fra de da.

 

Så jeg vil uansett kalle det umoralsk...

Lenke til kommentar

tag1 henviste til en god artikkel, uttalelsen fra Kripos er for bastant. Eller det kan jo hende at Digi tolket det på sin egen måte. Men det er da enda godt at den lovgivende, dømmende og utøvende makt er adskilt :)

 

Jeg mener at det er uetisk å misbruke andres nett til noe annet enn småsurfing, eventuelt for å korte ned ventetiden på egen bredbåndslinje. At noen kommer til å bli dømt for å kun misbruke båndbredde på et åpent trådløst nettverk tror jeg heller er tvilsomt. Det kan jo hende at det åpne nettet er nettopp åpent for at andre skal kunne benytte seg av det? Eller for at flest mulig skal kunne bruke det uten å tenke på nøkler og kryptering.

 

Å derimot bruke nettet aktivt til nedlasting i lange perioder og bare for å snike seg unna eventuelle utgifter med eget abonnement mener jeg er forkastelig. Man kan jo fort påføre den uvitende eier av nettverket masse ekstra hodebry, og tid er som kjent penger. Tenk på alle de som tror at det er noe galt med linja, ISP-en, trådløse kortet, firmware, drivere etc. og så er det bare en tulling (el. flere) som snylter.

Lenke til kommentar

 

Den der har vært diskutert flere ganger her og jeg gjentar:

Det er IKKE kripos som bestemmer hva som er lovlig/ulovlig her i landet.

 

Tag1 sin link var utmerket og bør leses av alle her som lever i den tro at å benytte ubskyttet nettverk til surfing er strengt ulovlig.

Jeg er ganske sikker at vi aldri vil se en fellende dom i norge for surfing på ukrypterte nett. Det er også svært tvilsomt at vi noengang får se fildelere/nedlastere som tar all kapasitet på samme type nett dømt. Det er faktisk mer sannsynlig at vi får dommer der eier av accesspunkt dømmes for ulovlig innhold selv om det kan bevises at eier selv ikke har overført det ulovlige innhold. Det er nemmelig eier som er ansvarlig. Igjen i følge Kripos blir slike straffeforfult men igjen står vi helt uten presedens og et epplekjekt brekende kripos som ikke har annet formål enn å skremme. Og media elsker jo slike "tøffe" utspill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...