Gå til innhold

kompakt ultrazoom med god vidvinkel, finnes det?


Anbefalte innlegg

Hei, er en filmbasert speilrefleks bruker som har innsett at tiden er inne til å bli digital. Fotointeressen har avtatt noe etterhvert og har kommet til at jeg ikke lenger ønsker å drasse med meg en stor speilrefleks med tilbehør. Men jeg ønsker fremdeles å ha god optikk og fleksibilitet med manuelle innstillingsmuligheter.

 

Etter en del lesing av tester har jeg kommet til at den kompakte ultrazoom klassen bør passe mitt behov bra.

Panasonic FZ7 og Canon S3IS ser ut til å være midt i blinken bortsett fra på et viktig punkt, vidvinkelen er for dårlig! Ønsker meg minimum 28mm vidvinkel, gjerne mindre også, og kan godt ofre en del tele for å få det til.

 

Er klar over at man kan få vidvinkel konverter til FZ7/S3IS men disse er store og blir ekstra "drass" som jeg helst vil unngå.

 

Har vurdert Fuji S9500, denne har en 28-300 linse som passer meg bra, men har ikke bildestabilisator. Synes også det er noe stort, dobbelt vekt av FZ7 blir mye, da kunne jeg nesten likegodt gå for en speilrefleks.

 

Noen som har anbefalinger for noe som kan passe?

 

Apropos: Hvorfor kommer ultrazoomene stort sett med 35-400mm linser, de aller fleste har da mer bruk for vidvinkel enn stor tele?

Endret av Vegggen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Apropos: Hvorfor kommer ultrazoomene stort sett med 35-400mm linser, de aller fleste har da mer bruk for vidvinkel enn stor tele?

5859348[/snapback]

 

Tror nok det heter ultrazoom pga. ultrazoomen og ikke vidvinkelen og at de som kjøper disse har bruk for, eller lyst på zoom og tenker ikke så mye på vidvinkelen....

Hvordan ville et Leica C-LUX 1 passet for deg? Det er jo overhodet ikke et ultrazoom men utrolig vid. Leica C-LUX 1

Lenke til kommentar
Tror nok det heter ultrazoom pga. ultrazoomen og ikke vidvinkelen og at de som kjøper disse har bruk for, eller lyst på zoom og tenker ikke så mye på vidvinkelen....

He, he, du har jo et poeng der.

Men skulle altså gjerne hatt et kamera som funksjonsmessig var som en ultrazoom bare med bedre vidvinkel.

Hvordan ville et Leica C-LUX 1 passet for deg?

Leica klinger jo godt i mine ører, men er redd det kanskje blir noe i enkleste laget funksjonsmessig.

Dette er vel identisk med panasonic FX01 såvidt jeg kan se?

Lenke til kommentar

Basert på den manglende responsen på dette innlegget, og at jeg har fortsatt letingen på egen hånd, uten å finne det jeg er ute etter, så blir konklusjonen at et kompakt ultrazoom med god vidvinkel ikke finnes på markedet.

Har derfor kommet frem til at jeg har to alternativer:

 

1: Ultrazoom med vidvinkel konverter. For Panasonic FZ-7 gir dette 25mm vidvinkel. Problemet er hvor får man tak i denne konverteren? Har ikke funnet den på noen av webshopene i prisguiden.

Noen tips?

 

2: Et avansert kompaktkamera. Som f.eks Panasonic LX-1 / Leica D-Lux 2 med 28-112mm . Ser ut til å ha bra manuelle muligheter Problemet er det blir noe lite zoom.

Et alternativ er kanskje Ricoh R4 med 28-200mm, hvis de har fikset støy problemene fra R3?

 

Setter pris på innspill!

Lenke til kommentar
1: Ultrazoom med vidvinkel konverter. For Panasonic FZ-7 gir dette 25mm vidvinkel. Problemet er hvor får man tak i denne konverteren? Har ikke funnet den på noen av webshopene i prisguiden.

Noen tips?

 

5871035[/snapback]

 

Jeg bestilte meg en slik konverter fra tyskland til mitt KM DiMage Z3 i sin tid. Eneste ulempe for meg var at når jeg bestilte denne hadde jeg bestemt meg for et Z2 , uka etter kom Z3 så da bestilte jeg det og konverteren passet ikke. hehe.

Hva heter den konverteren du snakker om?

Lenke til kommentar

Huff ja slik kan det fort gå, tenkte evt. å bestille som en pakke så slipper jeg forhåpentlig slike problemer.

 

Vidvinkel konverteren heter DMW-LW55 og man trenger også en adapter DMW-LA2.

Faktisk så har jeg funnet konverteren et par steder til rundt 1800kr, men adapteren ser det ikke ut som noen har?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...