Gå til innhold

Stor støy fra maskin, frå skjermkortvifta?


AshtraY

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Kjøpte i fjor haust, ei ny maskin frå komplett.

 

 

Maskininformasjon:

 

AMD Athlon 64 3700+ 2.2GHz Socket 939, 1MB, BOXED m/vifte

Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB

ECS NFORCE4-A939, nForce4, Socket-939, GbLAN, ATX, SATA, Ljud, Raid, PCI-Ex16

NN Antistatisk Armlenke 1.8 meter BW-106BL-L4

Chieftec BH-02 ATX Medium Tower Sort m/USB, Firewire og Audio, m/400W PSU

XFX GeFORCE 7800 GS 256MB GDDR3 PCI express - årsak til problemet?

Har forresten ingen kabinettvifter, kun strømforsyningsvifta, prosessoren, skjermkort, hovudkort.

 

I den første månaden var det berre støy når eg starta opp maskina. Når maskina hadde lasta fram windows, gjekk støyen vekk. Deretter var det ganske lydlaust.

 

Etter ei stund, var det høg viftelyd heile tida. Og slik er det fortsatt. Har som regel alltid eit vindu ope, meir eller mindre, som gjer at romtemperaturen er normal.

 

Eg har opna kabinettdøra, og prøvd å finne kjelda til støyen, etter "researchen" er det lite sannsynlig for at det er verken strømforsyninga eller prosessoren som laga støy. Men skjermkortet.

 

Lyden er omtrent slik(grovt sett) :

"eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee" (veit ditta ser teit ut, men berre sei eeeeee, so fe ein fram ein lyd, hehe)

 

 

 

Spørsmålet er: Sidan støyen ikkje var der i starten, er ikkje det usannsynleg at støyen skal vere slik den er no? Finnst det nvidia-program for å sjekke viftestatusen/vifteomdreiningar osv? Rett og slett, korleis fikse på problemet?

 

Takker for svar

Endret av AshtraY
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det agp? Og hovedkortet ditt er pci-express? Er det jeg som tar feil eller noe slikt? Funker det å spille spill? Som oblivion? :D

5856244[/snapback]

 

agp?

 

erhm, copy pasta frå feil site ^^

 

er PCI express :)

 

 

Maskina funka perfekt til å spele oblivion. 1280x1200 res, 4x AA, ultra high quality ikkje noke problem ;) FPS'en kan droppe ned til 15-20 her og der då men, hehe. Men vert å ofre litt frames for finare grafikk.

 

 

men uansett, har problem med å finne gainward expertool :|

 

Setter fortsatt pris på svar :)

Lenke til kommentar

Lenge siden du har "rengjort" pc'en innvendig?

 

Jeg ville prøvd å demontere alle vifter, fjern støv med en q-tip, ta på et par dråper symaskinolje eller lignende.

 

Dette vil nok ta knekken på litt støy om du har hatt pc'en stående lenge. Det som er MEGET viktig, dog, er at du plugger ut viftene når du skal "leke" med det. Du kan fint generere statisk elektrisitet om du snurrer for rundt på de med ledningen tilkoblet HK eller skjermkort..

 

 

EDIT: En annen ting: Vifter på HK er kjent for å bråke mye, små illsinte vepser..

Zalman har en billig liten blokk du kan erstatte den du har der med, slik at du blir kvitt en vifte. Jeg ville også anskaffet en 120mm vifte som blåser luft inn over hdd'ene foran. Dette er viktig for hdd'ene sin overlevelse. I tillegg vil du oppleve at de andre komponentene vil bli enda bedre kjølt siden du får mer kjølig luft inn i kabinettet. Å bytte fra vifte til blokk er en enkel liten operasjon, som du sikkert vil merke ift støy.

 

Det finnes også uorginale vifter til skjermkort og cpu som er vesentlig bedre og bedre ift støy og ytelse. Dette koster dog litt penger, rundt 250-350 per blokk og vifte, avhengig av hva du velger. Kan sikkert få litt hjelp der, om du spør.. (Ingen vits å komme med fler forslag om det er uaktuelt)

Endret av tore_v1
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Hei,

 

Jeg har og et kort som brøler no skikkelig (6800gs), og dette kortet har nesten lik kjøler som det du har. Jeg har et tips:

 

¤Finn fram ei gammel vifte, hvis du har. Samme om det er 80 eller 92mm. Så tar du å fjerner de 6? skruene som fester "pappen" på kortet (sånn at du kommer fram til kjøleribbene) Så fester du vifta på kortet, slik at den blåser på kortet!

 

Du kan nå bare nappe ut standardvifta, og kople til den nye. KJØLER MYYE BEDRE OG SER FETT UT! :w00t:

 

Men husk og aldri kjør GPU eller CPU uten vifte, dersom det skal være det orginalt! Da kan du faktisk ødelegge tinga dine....

 

Skal legge ut et blide av kortet mitt i morgen. Så kan du få se på herligheten :cool:

 

EDIT: Post nr. 256 :lol:

Endret av chr1st3r
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...