Gå til innhold

RDRAM


LOOM

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe meg P4..

men problemet er, skal jeg satse på RDRAM eller DDR?

altså, RDRAM er ikke akkurat kommet for å bli, å er det vits i å investere i RDAM nå, når RDRAM forsvinner om noen år? Hvor stor blir egentlig forskjellen, ytelses messig?

 

Hva synes dere, RDRAM eller DDR? gi en god begrunnelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Quote:


FikenPlante skrev (2002-09-27 12:37):

Jeg har tenkt å kjøpe meg P4..

men problemet er, skal jeg satse på RDRAM eller DDR?

altså, RDRAM er ikke akkurat kommet for å bli, å er det vits i å investere i RDAM nå, når RDRAM forsvinner om noen år? Hvor stor blir egentlig forskjellen, ytelses messig?


Hva synes dere, RDRAM eller DDR? gi en god begrunnelse.


Kjøp ddr ram brikker. Det er ikke store forskjellen mellom ddr og rdram. Fordelen er at ddr ikke blir så fort gammel.
Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-27 20:51, skrev LasseAndreK:

Poenget er at RDRAM kjører på to kanaler, altså dobbel dataoverføring.


Før var det 1,6GB/sek, nå er det 3,2GB/sek:)



 

Jeg kjører rdram 800mhz, og den yter faktisk dårligere enn ddr400.

 

RDRAM= ca. 2.4gb/s

DDR= ca. 2.7gb/s

 

Så du burde vel gå for ddr400 eller ddr333 siden den skal bli dual!

Lenke til kommentar

Nå er det visst sånn at Intel har ombestemt seg, og kanskje kommer til å satse på RDRAM allikevel, har jeg lest.

 

Og det er jo sannsyneligvis ikke sånn at RDRAM kommer til å stå på stedet hvil, mens DDR blir videreutviklet i så fall. Jeg vil vel tro at hvis Intel satser på dem videre, kommer også RDRAM til å bli forbedret etterhvert. Det er jo ikke lenge siden det kom 32bits RDRAM brikker/hovedkort, f.eks, så det skjer da noe.

 

Og når det gjelder data og hva som er fremtidssikret, så er det vel stort sett bare skjermen og kabinettet som er det snart...

 

Jeg vil tro at uansett hva slags hovedkort du kjøper nå, vil du uansett måtte kjøpe et nytt et om et års tid, hvis du vil ha det raskeste på markedet da også.

 

Så det det koker ned til akkurat , er vel om du vil bruke mye mer penger på RDRAM for å få (kanskje) høyere ytelse, eller om du heller vil spare penger å få omtrent samme ytelsen.

 

Er det ikke forresten sånn at de fleste DDR400 hovedkortene har stabilitets problemer/vansker med å kjøre minnet på 400? Har ingen erfaring der, men jeg mener å ha lest det.

 

Med RDRAM eller DDR er det rett og slett "smak og behag", og lommeboka som bestemmer.

Selv valgte jeg 1066Mhz RDRAM da jeg bygde ny PC for en måned siden eller så, fordi jeg ville ha det som var raskest akkurat i det øyeblikket jeg bygde.

Om det var noen 'vits i' er en annen sak...

 

Men husk at den som venter på noe godt(bedre) i PC verdenen, kommer til å vente for alltid...

 

Det vil alltid komme noe som er "mye bedre" om et halvt års/et års tid.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-28 01:24, skrev Kjetil Lura:

Quote:


LasseAndreK skrev (2002-09-27 20:51):

Poenget er at RDRAM kjører på to kanaler, altså dobbel dataoverføring.


Før var det 1,6GB/sek, nå er det 3,2GB/sek:)



Stemmer at rdram'en er raskere i teorien men ikke i praksis. Du ville ikke fått en pc som er dobbel så rask om du bruker rdram kontra ddr.

 

Jeg sier ikke det heller:) Hvis du hentyder til den siste setningen min tar du feil... Det ville vært det samme som å si at man får dobbel hastighet/ytelse med dual CPU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...