Gå til innhold

evnetester på intervju


Anbefalte innlegg

Slike tester kommer mer og mer....

Det er en ting jeg aldri har opplevd selv, men det kommer nok om ikke så lenge.... Det er vel først og fremst på slike jobber som krever høyere utdannelse de gjerne vil "teste" litt!

Fikk en test i kundebehandling av ElanIt før jeg skulle ut i jobb for upc da...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

What!? Det er jo snakk om å skape seg et bilde av hva du kan eller ikke. Det er ikke snakk om å skulle bruke ting imot deg. Et ansettelsesforhold er ment å være en vinn-vinn-situasjon. De får din kompetanse og arbeidskraft, du får penger. Det er ingen vits å ødelegge dette ved å være fiendtlig på dag 1. De var nok bare nysgjerrig på hva du kunne.

 

Og om man ikke kan si noe om abstrakte klasser, så bør man nok skjelve litt i buksene, dersom det er programmerer man har lyst til å bli. ;)

Lenke til kommentar

Tror ikke du forsto helt hva vi mente. Han spurte om temaer på et intervju og det vi svarte var at du selv skaper en del temaer. Hvis du nevner interfaces eller abstrakte klasser må du kunne en del om de temaene. Fordi de vil sikkert vite mer når du først nevnte det.

 

Derfor skrev vi: "de vil bruke det mot deg", så ikke nevnt ting du ikke kan noe om.

Lenke til kommentar

Var på intervju på en stilling som embedded software developer, der måtte jeg løse en liten oppgave i C. Fikk det til i første omgang, men så måtte jeg optimalisere både her og der helt til de fikk satt meg fast. Grei måte å finne ut hvor smart jeg var og hvordan jeg taklet problem. En annen ting jeg måtte gjøre var at jeg fikk beskjeden: "Der er en tavle, gå opp dit og hold et foredrag om et valgfritt emne i 5-10 minutt" Da fikk jeg litt hakeslepp, men da jeg holder på med masteroppgaven til siv.ing. elektro så var jo den et kurant tema å prate om :)

 

Edit: Fikk forresten jobben :D

Endret av Aerocker
Lenke til kommentar
Kan du presentere den lille c-oppgaven du fikk her på forumet?  :)

5989383[/snapback]

 

Hehe. Det blir jo litt flaut for det var ganske enkelt.. Men oppgaven var som følger:

"Finn ut hvor mange bit som er satt i en byte".

 

Jeg løste det med å ha ei for-løkke som and'a byten med en ener som ble skifta et hakk til venstre for hver iterasjon. Dette var forsåvidt greit, men så fikk jeg beskjed om at det gikk alt for tregt. Det måtte gå lynkjapt. Og når jeg fikk til det så tok det for stor plass.(Embedded software=ofte trangt om plassen) Så måtte det lages litt smartere og smartere helt til jeg ga opp.

Lenke til kommentar

Interessant :-)

Måtte du programmere dette på en pc eller ark ?

Hvordan ville de at du skulle løse oppgaven?

Å finne ut hvor mange bit som er satt, er jo å telle antallet 1'ere, er det ikke?

 

 

 

Hehe. Det blir jo litt flaut for det var ganske enkelt.. Men oppgaven var som følger:

"Finn ut hvor mange bit som er satt i en byte".

 

Jeg løste det med å ha ei for-løkke som and'a byten med en ener som ble skifta et hakk til venstre for hver iterasjon. Dette var forsåvidt greit, men så fikk jeg beskjed om at det gikk alt for tregt. Det måtte gå lynkjapt. Og når jeg fikk til det så tok det for stor plass.(Embedded software=ofte trangt om plassen) Så måtte det lages litt smartere og smartere helt til jeg ga opp.

5989432[/snapback]

Endret av dude80
Lenke til kommentar
Interessant :-)

Måtte du programmere dette på en pc eller ark ?

Hvordan ville de at du skulle løse oppgaven?

Å finne ut hvor mange bit som er satt, er jo å telle antallet 1'ere, er det ikke?

5990031[/snapback]

 

Gjorde det på et ark. Fikk aldri noe svar på hva de helt ønsket. Tror de bare hadde bestemt seg for å sette meg fast. Ville sikkert se hvor flink jeg var til å finne forskjellige løsninger.

Metoden jeg brukte først var jo nettop å telle antall enere, men jeg gikk gjennom hvert bit og det var for tregt. Noe som går veldig fort er å ha en oppslagstabell for alle 256 verdiene en byte kan ha. Dette blir veldig raskt men tar stoor plass. Så da må en finne en middelvei mellom raskt og passe stor plass.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

noadmin: Hvis du får 100 søkere på IT jobber, så vil jeg påstå at du er heldig. Min erfaring er at der er vanskelig å få tak i IT-kompetanse for tiden. Tenker da spesielt på seniorutviklere og de med erfaring. Til og med vanskelig å få tak i nyutdannede med relevant erfaring (spesielt programmere i Java).

 

Webdesign derimot virker som langt enklere...

 

Vi har både kodetester og personlighetsanalyse. Men hvordan man vektlegger spesielt sistnevnte kan variere. Programmerere med J2ee/WAS-kompetanse er så og si umulig å få tak i (hvis det finnes noen her i forumet, så kontakt meg gjerne)

Endret av terjed2006
Lenke til kommentar
Det blir også vanligere å kjøre personlighetstester for å finne ut om din personlighet passer inn i gruppa. Svært mange sjefer ser like mye på personlige egenskaper som tekniske kvalifikasjoner. Spesielt gjelder dette mindre bedrifter der alle de ansatte jobber oppå og om hverandre.

5883419[/snapback]

jeg er nyansatt i telekombransjen (gprs moduler) og fikk personlighetstest på intervjuet. Fikk 25 spm med 4 alternativer der man velger hva som passer best, og minst feks: "Ser du på deg selv som: A:kynisk, B:tillitsvekkende, C: godtroende, D: passiv.

 

Til slutt regner dette programmet ut en profil på hvordan du er i både profesjonelle og private situasjoner. evne til å samarbeide, evne til å lede, evne til å inspirere osv.

 

Husker ikke hva denne testen heter, men navnet består av fire bokstaver (DICS eller BACS noe sånt)

5955135[/snapback]

 

 

Stemmer, har vært gjennom flere runder med slike tester selv, i forbindelse med søknad om lederstilling. Dette er tester som brukes for å sjekke hvorvidt en person egner seg som leder, gjerne relatert til en spesifikk lederrolle. Normalt sett vil ikke en som jobber "på gølvet" få slike tester under jobbintervju.

 

Derimot fikk jeg endel tester hos Manpower for noen år tilbake, da jeg var fersk fra skole; disse gikk på alt fra hvor kjapt jeg kunne skrive til ren kunnskap om applikasjoner etc. Ganske basic. Skjønte rask at det ikke var lurt å score alt for høyt på skrivetesten, da hadde jeg høyst sannsynlig fått en ganske kjip punchejobb. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...