Gå til innhold

Lett skolelaptop til søstra, Go lcd, batt & tast


grkn

Anbefalte innlegg

Min kjære lillesøster begynner på BI, og trenger en bærbar til lette kontorapplikasjoner (og kanskje litt sims2 om mulig).

 

trenger wxga helst glossy skjerm, go batterilevetid og tastatur.

Trenger ikke rå cpu ytelse, eller masse harddisk og ram.

Vekta er viktig, ikke over 2.5 kg tenker jeg.

 

Har sett på Dell 630m og den virker meget bra, men er usikker på kvaliteten på dell skjermer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig å spille med integrert Intel-grafikk, man skal bare ikke være så nøye på grafikken. Men når vi snakker om en prisklasse på 7000 utelukker du det meste uansett. Inspiron 630m er nok det beste alternativet der.

Jeg foreslår følgende oppgraderinger: XP Home backupmedia, resource CD, 9-cell batteri, dyreste WLAN-kortet og blåtann. Mer RAM og bæreveske kan du skaffe fra komplett for å spare penger.

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar
Det er mulig å spille med integrert Intel-grafikk, man skal bare ikke være så nøye på grafikken. Men når vi snakker om en prisklasse på 7000 utelukker du det meste uansett. Inspiron 630m er nok det beste alternativet der.

Jeg foreslår følgende oppgraderinger: XP Home backupmedia, resource CD, 9-cell batteri, dyreste WLAN-kortet og blåtann. Mer RAM og bæreveske kan du skaffe fra komplett for å spare penger.

5847326[/snapback]

OT: Finner man minnebrikker til bærbare på komplett ?? I så fall hvor, jeg kan ikke finne dem

:hmm:

Lenke til kommentar
XP Home backupmedia, resource CD, 9-cell batteri, dyreste WLAN-kortet og blåtann.

 

Backup cd og resource cd sender dell til deg gratis om man maser på det, wlan kort og blåtann får man billigst på ebay, ikke det at søstra mi trenger dyrt wlan kort eller blåtann :)

 

Har selv en I6000 jeg selger nå, men den blir litt i største laget for henne.

Lenke til kommentar

Dell går for å ha gode skjermer.

 

Jeg vet denne er litt større og tyngre enn en 630, begynner på ca 2,8 Kg, men den må bare nevnes: Inspiron 6400 for du nå til kr 6290,- med 512 MB RAM, 60 GB HD, T2300 Core Duo prosessor. Bedre skjermkort enn 630 har den også. Helt sinnsyk pris mener nå jeg. Legger du på 325,- kr får du oppgradert skjermen til Dells "True Life", og for 125,- oppgradering til 9-cellers batteri (OBS noe tyngre). Jeg tenker slik at er søstra di stor nok til å begynne på BI, så er hun stor nok til å dra på 3 Kg :). Kjøp evt en liten og nett veske, så sparer en fort noen hundre gram og noen liter i størrelse, den jeg kjøpte med fra Dell var jo reine bomberommet...

 

Olav

 

Edit: 6400 er ca 2,5 cm bredere, 2,1 cm dypere, men 1,5 cm lavere enn 630m. Og det er altså snakk om 300g forskjell i vekt. Ca en halvfull flaske brus... Merk også at 9 cellers batteri vil gi samme vektøkning (ca 200 g) på begge maskinene, samt at på 630 vil dette stikke ut fra maskinen et par cm. Til gjengjeld får man altså en maskin som er vesentlig bedre på nesten alle områder, samt at den faktisk er billigere. De fleste setter jo også pris på en større skjerm, selv om forskjellen ikke er altfor stor.

Endret av olav1974
Lenke til kommentar
Dell m630 veier 2.4kg, 6400 veier 3kg.

25% forskjell, ganske vesentlig :)

 

JEG ville såklart gått for 6400, jeg har faktisk bestillt en allerede :)

Søstra mi skal få kjenne på den når den kommer.

5848249[/snapback]

 

Skal ikke starte noen stor krangel om akkurat dette :) men på Dells sider er vekten oppgitt til ca 2,8 og 2,5 kg. Mulig du har andre og bedre kilder enn jeg har.

 

Personlig har jeg ikke helt skjønt dette maset om vekt. Jeg skjønner det når det begynner å bli snakk om feks en eller annen 12" som veier godt under 2 kg og er vesentlig mindre i fysisk størrelse, men med alt mellom 2,5 og 3 kg er det ikke rare forskjellen rent funksjonellt har nå jeg erfart. Og spesiellt om det er snakk om å dra den med seg på skolen, da er det greit å hive den i sekken; igjen om en passer på å ikke kjøpe en for voldsom veske eller evt kjøpe en sekk med plass for pc.

 

Skal gi meg med dette nå, men blir faktisk ganske engasjert. For akkurat når det gjelder dette tror jeg ikke folk har skjønt sitt eget beste :tease:

 

Men la henne kjenne på den når du får din ja, så kanskje hun ombestemmer seg :) Bare synd at hun ikke har den andre å sammenlikne med (ikke bare med øynene, men å prøve å bære den rundt med veske, lader og hele pakka).

 

Ellers ang Whitebox-maskinen i forrige post, så kommer den på 8500 med en noenlunde fornuftig konfigurering som kan sammenliknes med feks 630m. Dessuten er den jo fra beryktede Whitebox.

 

Olav

Lenke til kommentar

Vel, vi får se når hun får ta på den jeg får i posten snart :)

D6400 2 ghz, 1gb ram, 80gb hd, 1680x glossy skjerm, 90w, gratis printer, xp mce, x1400, alt til 9600 NOK :)

 

Ingen slår dell på value.

Endret av grkn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...