Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Klasse A forsterker + Kondensator?


Anbefalte innlegg

Jeg har satt inn en Dynabel BF2505 i kjerra mi sammen med en Pioneer TS-W3004SPL sub, i en bandpass kasse...

Det jeg lurte på er om Forsterkeren som er en klasse A vil i det hele tatt trenge en kondensator foran?!?

 

Lærte meg for ikke så altfor lenge siden at en klasse A trekker like mye strøm hele tiden... derfor blir den så varm pga. effektiviteten.

 

Men hvis den trekker like mange amper hele tiden, hvorfor da ha kondensator foran?

Den trenger ikke rask levering av strøm hver gang bassen slår da?

 

Eller er jeg helt på jordet?

 

Det står mange steder at tommelfingerregelen er minst 1F per 1000w RMS.

Men har ikke sett noe sted at det ikke gjelder klasse A forsterkere.

Har foreløpig ikke kjøpt kondis, og speller som bare det. Trenger jeg gå til innkjøp av kondis da?

 

Noen som vet noe mer om dette?

 

Mvh.

Erik.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan hende at forsterkeren trekker litt ekstra strøm når den skal gi godlyd til deg å du presser den over det den liker. Da plaserer en god del folk en kondensator forran forsterkeren. Det eneste kondensatoren vil gjøre er å lagre strøm til den oppdager ett spenningstap, og da suplementere med juice når batteriet ikke klare å henge med. Et godt batteri og riktige kabler, samt oppgradere jordingen til batteriet (denne kabelen vil i mange tilfeller være ulovlig tynn) Dette vil i de fleste tilfellene gjøre at man under normale tilfeller ikke trenger en kondensator.

Lenke til kommentar
Lærte meg for ikke så altfor lenge siden at en klasse A trekker like mye strøm hele tiden... derfor blir den så varm pga. effektiviteten.

 

Men hvis den trekker like mange amper hele tiden, hvorfor da ha kondensator foran?

Den trenger ikke rask levering av strøm hver gang bassen slår da?

 

Eller er jeg helt på jordet?

 

Det står mange steder at tommelfingerregelen er minst 1F per 1000w RMS.

Men har ikke sett noe sted at det ikke gjelder klasse A forsterkere.

Har foreløpig ikke kjøpt kondis, og speller som bare det. Trenger jeg gå til innkjøp av kondis da?

 

Noen som vet noe mer om dette?

 

Mvh.

Erik.

5835528[/snapback]

 

det er helt riktig som du påpeker, da en klasse A har en høy tomgangs strøm så er ikke så uvanlig med ca 3-9Ampers konstant strøm trekk fra batteriet :thumbup: MEN i bil sammenheng finnes også såkalte "klasse A" forsterkere som har en DRIVER TRINN som jobbe i klasse A men selve utgangs transistorene jobber i vanlig klasse A/B.... det siste varianten er av den typen der utgangene jobber i ekte klasse A opptil en hvis prosent av effekten og de går over til klasse A/B i resterende prosenten. kan nevnte feks som andre varianten Genesis sine klasse A, og første varianten SoundStream -har disse og har målt- men Audison har jeg ikke enno....

 

Ellers er en kondensator ingen nødvendighet da disse ampene har en PWM power supply som er mer kritiske på tilgang til stabil strøm over lengre tid enn en kondis greier å levere, dessuten etter at kondensatoren er "tømt" så skal den også laddes opp samtidig som forsterkeren har behøv for strøm -derfor må man "kompensere" med en STOR dynamo.... og den såkalte "tommel regel" bare tull og en fin "salg argument".... skaff deg heller et gele battery og da har du ca 100,000Farads kapacitans og i tilleg til at batteriet faktisk er i stand til å generere strøm selv.... :D om kondensatorer er blitt diskutert mye i andre forum også...her ble det også nevnt det samme for en stund siden.

 

Til slutt så er Audison en kvalitets forsterker som har nok en stor kondensator bank innebygd og i umidelbart nærhet av swtich transistoren da disse har meget raske transienter som trenger kondensatorer med "EXTREM" lav indre motstand -noe en vanlig kondis på over en 0,5Farad er egentlig dårlig på- da dette krever lave verdier (feks 4500microfarad) og disse kobles i parallel i stor antall for å få så lav indre motstand. Nærmeste du kan sammeligne er at virkelig High End forsterkere har FLERE kondensatorer i parallel i sine strømsforsyning for å nettopp redusere indre motstanden da en kondensator i en forstekere krets er i serie med signalen.... hehe... ikke mange som er klar over det tror jeg... men det gjelder kondenatorer som er ved sekundar siden og de som matter utgangs transistorene. :yes:

Endret av pndjo
Lenke til kommentar

Nå lærte jeg litt pndjo. Jeg forsto det slik du forklarte ja, har hørt at mange klasse a går over til klasse a/b over en viss effekt, men burde det ikke stå klasse a/b på forsterkeren da?

 

Det står oppgitt hos dynabel at den har innebygd 4 stk. 4.700 uF kondiser. Til strømforsyningen da tipper jeg?

 

Har 25mm2 kabel over hele til ampen, så tror den skal få nok strøm som det er...

 

Har også kjøpt meg batteri nå som du sa.

 

Prosound Batcap (Bilstereobatteri/Kondensator) 22Ah/5F. sånn lite til å ha bak, slik at jeg ikke er i fare for å gå tom for strøm så fort.

 

Men hvordan er det med ladingen da? Lader dynamoen begge batteriene? eller må jeg gjøre noe mer fiksfakseri?

 

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Nå lærte jeg litt pndjo. Jeg forsto det slik du forklarte ja, har hørt at mange klasse a går over til klasse a/b over en viss effekt, men burde det ikke stå klasse a/b på forsterkeren da?

 

 

hehe.. egentlig ikke men det er et bedre salgsargumetnt men lydmesig fungerer meget bra til det meste faktisk...

 

Det står oppgitt hos dynabel at den  har innebygd 4 stk. 4.700 uF kondiser. Til strømforsyningen da tipper jeg? 

 

om jeg ikke husker feil så stemmer det og de står ved sekundar siden og leverer symetrisk spenning til utgangene.

 

 

Har 25mm2 kabel over hele til ampen, så tror den skal få nok strøm som det er...

 

Har også kjøpt meg batteri nå som du sa.

 

Prosound Batcap (Bilstereobatteri/Kondensator) 22Ah/5F. sånn lite til å ha bak, slik at jeg ikke er i fare for å gå tom for strøm så fort.

 

Men hvordan er det med ladingen da? Lader dynamoen begge batteriene? eller må jeg gjøre noe mer fiksfakseri?

 

25mm er det minste i laget siden du har en Audison og et Dynabel baki men fungerer "greit" siden du har en battcap. om du har allrede kjøpt den battcap er vel greit men er best med et enkelt gele battery gjerne med større Amper timer...men som sagt har du den så er det greit... Ladningen blir noe høyere i korte perioder da som sagt når kondisen blir belastet så må den også laddes samtidig som det trekkes strøm og dette krever mer av dynamon... mer du belaster ampen så mer kreves av dynamon over kortere perioder... ergo større strøm styrke må den yte...og det som er verst er at ikke selveste dynamon blir "overbelastet" men likeretterne i dynamon... :whistle: da er det viktig med GOD kjøling på dynamon.... Ladningen er "mindre viktig" da man kan sette på en battery ladder over natta... sist: riktig LADDESPENNING er det aller viktigste parameter sånt sett. mål den og sørg for at den er minst 14,2-14,5volt ved ca 2-4K RPM hvis du har syre batterier ellers med gele batt må du ha minst 14,5 og maks 14,9volt... les min tråd om Dynamo. ;)

 

ellers lykke til med bygget og mange gode stunder med velyd!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...