Gå til innhold

2 lydkort, vil ha lyd på begge!


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har et integrert lydkort på hovedkortet mitt, og satt nylig i et 5.1 surround kort i tillegg... Problemet er at når surround kortet står i, vil ikke det andre kortet gi lyd fra seg.

 

Jeg har en forsterker med 2 litt større høytallere, og nå et 6.1 surround anlegg. Vil at forsterkeren skal kobles til det integrerte lydkortet, og Surround anlegger på surround kortet (må seff kjøres som 5.1 da)

 

 

Er det noen måte eller programmer til å "lure" pcen til å kjøre lyd ut på begge samtidig?

Fant på lyd og lydenheter at jeg kunne velge hvem lyden skulle komme på... men ingen valg med begge samtidig.... Det må vel finnes en løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Normalt" så sier man at man kun skal kjøre med et lydkort av gangen, og disable det andre (hvis det ikke skjer av seg selv). Ellers risikerer du konflikter mellem dem, så du får en masse feilmeddelelser og lydproblemer. (Jo da............har prøvd det)

 

Hilsen tukols

Lenke til kommentar

Er ikke noe problem å bruke flere lydkort samtidig. Du må bare ha program hvor du kan velge lydkort. Selv kjører jeg 7.1 surround på et kinoanlegg i stua og bruker 5.1 surround fra det integrerte lydkortet. Er ikke noe problem å bruke de samtidig. Aberet er at alle spill jeg har prøvd bruker lydkortet som er satt som standard, så for å bytte lydkort på spill må du endre på standard lydkort i windows. Jeg har satt det integrerte til standard(siden jeg bruker det til spill) og bruker film/musikk programmene til å velge når jeg vil endre. Feks. fra headset(integrert) til musikkanlegget.

Lenke til kommentar
Er ikke noe problem å bruke flere lydkort samtidig. Du må bare ha program hvor du kan velge lydkort. Selv kjører jeg 7.1 surround på et kinoanlegg i stua og bruker 5.1 surround fra det integrerte lydkortet. Er ikke noe problem å bruke de samtidig. Aberet er at alle spill jeg har prøvd bruker lydkortet som er satt som standard, så for å bytte lydkort på spill må du endre på standard lydkort i windows. Jeg har satt det integrerte til standard(siden jeg bruker det til spill) og bruker film/musikk programmene til å velge når jeg vil endre. Feks. fra headset(integrert) til musikkanlegget.

5836494[/snapback]

 

Fikk så lært litt nytt i dag også. Fint svar.

Hilsen tukols

Lenke til kommentar
Er ikke noe problem å bruke flere lydkort samtidig. Du må bare ha program hvor du kan velge lydkort. Selv kjører jeg 7.1 surround på et kinoanlegg i stua og bruker 5.1 surround fra det integrerte lydkortet. Er ikke noe problem å bruke de samtidig. Aberet er at alle spill jeg har prøvd bruker lydkortet som er satt som standard, så for å bytte lydkort på spill må du endre på standard lydkort i windows. Jeg har satt det integrerte til standard(siden jeg bruker det til spill) og bruker film/musikk programmene til å velge når jeg vil endre. Feks. fra headset(integrert) til musikkanlegget.

5836494[/snapback]

 

Hvilke programmer bruker du til dette?

 

Som musikkavspilling bruker jeg generellt Winamp,

Og til videovisning bruker jeg VLC Media Player (veldig bra btw)

 

Det beste ville vel vært å fått et program som gjør at den konstant sender ut på begge lydkort, men siden dette ikke ser ut som mulig. Lurer jeg på hvilke programmer som kan brukes for å kjøre ut til begge på film og musikk.

 

MvH

Bjørnar

Lenke til kommentar
Misforstod deg litt her. Tenkte du mente forskjellige lydstrømmer samtidig. Er mange programmer som kan sende til to lydkort samtidig men det er studioprogrammer og slikt. Hvorfor vil du gjøre dette forresten? for å få 7.1?

5839914[/snapback]

 

For å få flere høytallere og bedre lyd samtidig..

 

Sånn det erjavascript:emoticon(':blush:')

smilie nå med bare surround anlegget blir det alt for høy diskant ved høy lyd, også har jeg en forsterker med 2 andre høytallere jeg også gjærne vil bruke for å få bedre og høyere lyd... :cool:

 

Så man må bruke studioprogrammer for å sende til begge samtidig? :mad:

 

Hva heter noen slike programmer? :blush:

 

Går ikke ann å få et program som sier send til begge lydkortene, for alt som skjer i windows? :hmm:

 

 

MvH

Bjørnar

Lenke til kommentar
Det ville jo være mye lettere å koble både 6.1-recieveren og forsterkeren til det samme lydkortet.  ;)

5840060[/snapback]

 

Selvfølgelig ville det vært lett... Hadde det bare vært for at det integrerte ikke støtter surround, og at det surround kortet ikke har fler ledige ut plugger.

 

Ellers var Tanken god ;)

 

MvH

Bjørnar

Lenke til kommentar
Det er ikke noe stort problem. En sånn kan jo være en idé.

5840304[/snapback]

 

Joa, grei nok den... hørt om sånn tidligere... men bak på surround kortet, er det 3 ut plugger.. som alle går til en høytaller, og deles videre.

 

den du linker til funker vel ikke i mitt tilfelle... hvor skulle jeg isåfall plugge den inn? for å ikke bare få en kanal?

Lenke til kommentar
den du linker til funker vel ikke i mitt tilfelle... hvor skulle jeg isåfall plugge den inn? for å ikke bare få en kanal?

5840426[/snapback]

 

Har du ikke 4 utganger? den ene pluggen gir lyd til fronthøyttalerne, den andre til read, og den tredje til center og den fjerde til subwoofer. Pleier å være slik iallefall, kanskje ikke alle lydkort har sub-utgang. Hvis du forgrener frontutgangen, kobler du den ene til frontinngangen på surrondforsterkeren og den andre til stereoforsterkeren.

Lenke til kommentar
Har du ikke 4 utganger? den ene pluggen gir lyd til fronthøyttalerne, den andre til read, og den tredje til center og den fjerde til subwoofer. Pleier å være slik iallefall, kanskje ikke alle lydkort har sub-utgang. Hvis du forgrener frontutgangen, kobler du den ene til frontinngangen på surrondforsterkeren og den andre til stereoforsterkeren.

5840609[/snapback]

 

Er ikke helt stø på hvordan systemet er bygd opp, men kan gi en så god forklaring jeg kan.

 

Bak på lydkortet er det 5 hunnplugger, der 2 av dem er line in og microfon, og de 3 siste, går til venstre front fronthøytaller. Disse er bare kalt 1, 2, 3. Fra Venstre Fronthøytaller, som virker som en "hovedhøytaller" (Har voulm bryter, av og på bryter og hodetelefon-utgang) går det en com kabel til basskassa. Derfra deles det stereo kabler (rød/hvit plugger, men bare en :p) ut til resten av høytallerene.

 

Så F.eks høyre bakhøytaller, må gjennom basskassa og "hovedhøytalleren" for å komme seg til pcen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...