Gå til innhold

Legge inn Linux! hjelp?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg fikk sånn brått innfall nå om att jeg vil instalere linux på maskina mi, men tingen er den att jeg fortsatt vil ha windows XP her også, slik att jeg kan velge vär gang jeg starter den!

 

Men jeg har ikke peiling på hvordan jeg skal få lagt inn linux eller noen ting altså! og hvem versjon man skal bruke osv! derfor trenger jeg hjelp av noen her! som kan forklare meg hvordan jeg går fram nå, hvor jeg finner linux ? hvilken versjon? og hva jeg skal gjöre? hvordan jeg innstalerer det osv!

 

Takker så mye på forrhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann

 

 

Hvis du skal innstallere på en hd der du allerede har xp, må du frigjøre plass til linux, siden den må ha sin egen partisjon. Dette kan du gjøre med gratisverktøyet bootit fra http://www.terabyteunlimited.com/ eller med betalverktøyet partition magic.

 

Når du har ledig, uformatert harddisk plass er du klar.

 

Ubuntu er en finfin distribusjon for begynnere. http://www.ubuntu.com/

Last ned ett cd-image og brenn, eller få tilsent en cd gratis! Boot fra cd og innstaller linux!

 

Du også laste ned en såkalt "live" versjon. Det er en linux som du ikke innstallerer, men kun kjører fra cd. Denne har selvsagt begrensede muligheter, men kan være grei å teste med først.

 

K

Lenke til kommentar

Jeg vil heller anbefale SuSE 10.0 enn ubuntu, da SuSE har et mer windows liknende brukergrensesnitt (KDE vs. GNOME på ubuntu). I tillegg ser SuSE langt bedre ut enn ubuntu's etter min mening stygge brune theme... Med begge distroene har du de samme muligheter, samme programmer og samme brukerstøtten. Installasjon av programmer er like lett i begge distroer. Enda en forskjell er at SuSE har grafisk installasjon (pek og klikke) kontra ubuntus tekst-baserte installasjon

Lenke til kommentar
Jeg vil heller anbefale SuSE 10.0 enn ubuntu, da SuSE har et mer windows liknende brukergrensesnitt (KDE vs. GNOME på ubuntu). I tillegg ser SuSE langt bedre ut enn ubuntu's etter min mening stygge brune theme... Med begge distroene har du de samme muligheter, samme programmer og samme brukerstøtten. Installasjon av programmer er like lett i begge distroer. Enda en forskjell er at SuSE har grafisk installasjon (pek og klikke) kontra ubuntus tekst-baserte installasjon

5842456[/snapback]

 

Å anbefale ein distro forran ein annan, berre p.g.a. kordan standardskrivebordet ser ut er IMO teit. Dessuten, så har (k/u)buntu også gui frontend for pakkehåndteraren.

 

Det er dessuten ingen problem å legge inn kde i ubuntu, eller ein kan legge inn kubunto, som har kde som standard.

 

At skrivebordet likner på windows, er heller ikkje ein så stor positiv ting, som mangen vil ha det til.

Lenke til kommentar
Jeg vil heller anbefale SuSE 10.0 enn ubuntu, da SuSE har et mer windows liknende brukergrensesnitt (KDE vs. GNOME på ubuntu). I tillegg ser SuSE langt bedre ut enn ubuntu's etter min mening stygge brune theme... Med begge distroene har du de samme muligheter, samme programmer og samme brukerstøtten. Installasjon av programmer er like lett i begge distroer. Enda en forskjell er at SuSE har grafisk installasjon (pek og klikke) kontra ubuntus tekst-baserte installasjon

5842456[/snapback]

 

Å anbefale ein distro forran ein annan, berre p.g.a. kordan standardskrivebordet ser ut er IMO teit. Dessuten, så har (k/u)buntu også gui frontend for pakkehåndteraren.

5844740[/snapback]

Helt enig, og i tillegg er pakkesystemet til Debian-baserte distroer er bedre enn RPM-baserte.

Lenke til kommentar

Hehe! Nå har jeg endelig fått til live-CD'n. Det som forvirret meg og ledet meg bort fra det vanlige jeg pleier å gjøre, var WinRAR. Ikonet pleier ikke å se slik ut på IMG-filer! Jaja. Nå skal jeg formatere HDD-ene og få skikk på dette her.

 

Når må operativsystemvelgeren installeres?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Hehe! Nå har jeg endelig fått til live-CD'n. Det som forvirret meg og ledet meg bort fra det vanlige jeg pleier å gjøre, var WinRAR. Ikonet pleier ikke å se slik ut på IMG-filer! Jaja. Nå skal jeg formatere HDD-ene og få skikk på dette her.

 

Når må operativsystemvelgeren installeres?

5855761[/snapback]

 

Du får opp et valg under installasjonen om du vil installere oppstartsvelger. Da bare velger du ja, og den finner vanligvis windows helt automatisk slik at du kan velge begge deler neste gang du starter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...