Gå til innhold

Billig server med VIA C3?


Anbefalte innlegg

stort sett enig med han i ID 19 (og forsåvidt 20 oxo). Men dropp vifta hvis du absolutt vil ha den Via prosessoren.

 

Ang skjermkort. Du får ikke tak i et råttent gammelt et da? du trenger jo ikke noe avansert... Bare et 2dkort :smile:

 

vil du ha billigere kabinett?

 

Søk på "norgest billigste kabinett" i forumet. Da får du et miditower med power supply til 230kr :smile: (ikke lenge siden jeg leste en sånn artikkel)

 

Edit: Kom på side 2 :sad: måtte fixe referanser

_________________

- Ikke undervurder min manglende kompetanse, :grin: og få noreg ut av Norge!

 

[ Denne Melding var redigert av: Xvani på 2002-09-26 15:49 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

alternativ billig backupløsning er vel å kopiere filene til en annen maskin på nettverket. dvs kjøp inn en 80 gb disk å sett i en av de andre kontorpc'ene. skal fint gå an at det er bare serveren som har til å skrive til den harddisken...

 

raid 1 er fint for å sikre seg mot at en harddisk kræsjer, men som sagt tidligere, det funker ikke så bra hvis noen sletter feil fil!

Lenke til kommentar

Så får serveren virus, og sletter alle hardiskene, inkulsive den i den andre PC'en. Dessuten vil en speiling av en 80 gb hardisk ta voldsomt med til, eller et 1gbit nett, som er dyrere en serveren selv. PC en med hardisken må også stå på under speilingen. Genialt.....

 

/sarkastisk

 

Ta bakcup på lagringsmedia som kan fjernes og isolerers fra omverdenen. Et bånd drev er vel kjekt.

 

 

Skal du ha win2k server for 5 brukere trenger du ikke mye CPU kraft, bruk heller penga på minne, og minne trenger du mye mere av. 384 MB minst.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-26 15:45, skrev blackbrrd:

alternativ billig backupløsning er vel å kopiere filene til en annen maskin på nettverket. dvs kjøp inn en 80 gb disk å sett i en av de andre kontorpc'ene. skal fint gå an at det er bare serveren som har til å skrive til den harddisken...



 

Og hvis kontoret brenner ned, eller noen bryter seg inn og stjeler alt datautstyret, osv. Som sagt før oppskrift på konkurs.

 

Det er kun en måte å gjøre seriøs backup: Flere generasjoner backup lagret på et sikkert/alternativt sted.

 

Alt annet er verdiløst i visse situasjoner.

Lenke til kommentar

Siden det her er snakk om at dem har dårlig råd, er det egentlig en grei "start" på en server du har skissert opp. (Snakker til han som starta tråden).

 

Man kan jo heller bygge ut litt etterhvert.

På PSdata selger de nå ei "Intel PC Pakke" til 3094 Kr. som jeg vil anbefale deg å titte på, den inneholder:

 

Aopen Case Micro ATX Tower 180W Blue P4-Ready

Aopen Mainboard FCPGA2 VIA PLE133 Micro ATX VGA Audio LAN UDMA100

Intel CPU Celeron 1.2GHz FCPGA2 256K Tualatin 0.13u Boxed

Oemr Memory 256MB SDRAM PC-133 3rd Party

Samsung Floppy Disk Drive 1.44MB 3.5" Internal

Wd Harddisk 40.0GB IDE 7200RPM UDMA-100 3.5"

Aopen CD-ROM 52X ATAPI Internal Bulk

Labtec Keyboard Norwegian PS/2 Retail

Labtec Wheel Mouse PS/2

Creative Speaker SBS15 2+0 Whitebox Bulk

Cc Powercable Standard 1.8m

 

Denne pakken vil nok tifredstille ditt behov frem til dere får råd til å oppgradere.

(Med tanke på sikkerhet og slikt blir det fort veldig dyrt, så det er jo kanksje ikke nødvendig å implementere alt med en gang)

Lenke til kommentar

1. Velg en Celeron 1.0A/1.1A, billig og *bra* ytelse - den har ikke nedetid og den er kjølig.

 

2. Velg et i815e hovedkort - disse er svært bra (med modne drivere) og leveres med innebygget skjermkort og nettverkskort (samt lydkort som en server ikke trenger).

 

3. 512MB RAM er meeeeer enn nok for litt "lette" oppgaver og fildeling til 3-5 brukere.

 

4. Backup - vet ikke hva dere skal lagre der, men backup er kjekt og ha, om du ikke har behov for masse plass (mer enn 120GB) kan 2x 80GB i RAID1 gi bra beskyttelse med "hardware-feil", Win2k gjøre dette lettvindt og billig i software.

Mot virus etc er den beste løsningen trolig å kopiere ut data (enten på CD, tape eller til en annen disk) - se på busdsjett og mengden data dere skal arkivere.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Har sett på en del av postene. Hva backup angår er det en annen sak. Jeg vil atter en gang få påpeke at dette bare er en pc som skal lagre noen filer, og logge på brukerne. Allikevel; jeg har et annet oppsett som er ca 500 kr dyrere en mitt første.

 

Hva med dette som en billig server;

 

Prosessor INTEL Processor Socket 478, In a Box, Celeron 1.8GHz

Hovedkort MSI 845G MAX-L Hovedkort S478/533mhz I845G, ATA/133, ATX, LAN, USB2.0, VGA

Kabinett CHIEFTEC Kabinetter Dragon Miditower White 300W (DG-01W)

Harddisk WESTERN DIGITAL Harddiske WD Caviar - WD800BB, 80GB

CD-rom MSI CD-spiller IDE 52x (MS-8152) Retail

Kabinettvifte Papst Kabinet-dele Low Noise, 80x80x25mm 2050RPM 12dBA

Minne DDR-DIMM PC2100 256MB DDR CL2.5 Minne 184-P (for DDR-PC266MHz)

Floppy NEC Diskettstasjon 3,5" 1,44MB FD1231H Floppydisk Intern

 

 

_________________

~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~

http://www.genialweb.com/bjorn

[email protected]

 

[ Denne Melding var redigert av: abrj på 2002-09-27 18:17 ]

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle hive meg med i jamringen her =)

Personling er jeg en _veldig_ stor fan av egen OS-disk. Spesielt med de hyppige reformateringene som fort skjer med windoze... :wink:

 

Ser ut som du selv ikke vektlegger backup noe særlig, så det er sikkert ikke vits å fortelle at det er nok det området du burde spandere litt dollars?

 

Ellers tror jeg nok det aller meste av det nevnte hardware vil fungere. Med 4-5 stk ansatte regner jeg ikke med det er snakk om virkelig heftig/hyppig bruk av verken AD (som DC), filserver eller det resterende du ønsket å kjøre. Men skal boxen.. ups.. servern brukes som filserver for eksempel for DAC/CAD eller andre heavy'e aplikasjoner burde kanskje noe revurderes.

 

-Dante

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-27 08:49, skrev PIIIpower:

Eller
. 4616+mva, men da da får du en server. Som Dan Hansen sier, det er forskjell på en server og en pc på høykant.


Dell produktene er jo kjent for kvalitet og value, samt at de er mulige å oppgradere men "standard" komponenter. Legg også merke til 64 bits pci for senere oppgradering til hurtig-scsi og nettverk.



 

Jeg må si at jeg ser ingen forskjell på en server og en pc på høykant (som han har vaøgt å kalle det), annet enn at serverne ofte har stygge kabinetter :razz:

Er fortsatt noe som er solgt som en server, en server hvis man legger inn win98 ? ikke etter min oppfattning. Hvorvidt en maskin er en server, avhenger av OS.

 

 

Når det gjelder dette med oppgraderings mulighetene på dell, så har man akkurat de samme mulighetene på maaaange vanlige maskiner også. det finnes jo vanlige hk på 64bits pci osv.

 

 

Men for å si noe relatert til saken;

Alle de oppsettene som har kommet, vil nok fungere fint!Selv vil jeg nok anbefale en celeron/p3/p4 ting. alt etter som hvordan økonomien er stilt.

med 512ram. 256 blir ofte litt snaut tror jeg.

 

Backup er nevnt som ett problem her. og backup kan tas på maaaange måter. jeg selv bruker harddisk skuff som plugges i hver gang jeg skal ta buckup :smile:

og man får -MANGE- dokumenter osv inn på en disk!!

Ellers finnes det cdbrennere (vet det er dårlig osv, men funker), tape streamer, zip/jaz disk. eller som andre har sagt raid løsninger.

 

Magnus

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-28 10:47, skrev MrA|:

Gjør som VIA selv og kjør den uten noe som helst kjøling
:grin:
!


 

Hvis det er kjøling av VIA C3 du snakker om, så må du være litt mer forsiktig i dine anbefalinger:

 

C3 533 mHz kan kjøres uten kjøling (som VIA selv gjør på sine EDEN integrerte hovedkort hvor denne prosessoren er integrert).

 

Går du derimot opp til C3 800mHz må du kjøre med en (liten) vifte for å være sikker på å unngå problemer (som VIA selv gjør på sine EPIA integrerte hovedkort hvor denne prosessoren er integrert med en fast vifte). VIA har eksplisitt frarådet å kjøre 800mHz med bare en stor kjøleribbe.

 

Hvis du tenker på å benytte C3 prosessoren, anbefaler jeg at du kikker på disse rimelige hovedkortene (på den lille mini-itx formfaktoren på 17x17 cm) som foruten prosessor/vifte også integrerer VGA, LAN og lyd til ca. 1200 kr.

Lenke til kommentar

En server er gjerne satt sammen av komponenter beregnet til dette bruket (å "serve" andre) mens en "pc-på høykant" gjerne er bygget som en arbeidsstasjon (for å bli "servet") med komponenter beregnet til dette bruket igjen ...

 

Selv om de ved første øyekast er like - er det faktisk en del tekniske forskjeller.

 

Serverkomponenter behøver ikke å være så sabla mye dyrere enn til en arbeidsstasjon - men da går det gjerne på bekostning av skjermkort, lydkort ol.

 

Selv har jeg en "liten" server beregnet på kontorbruk ståendes, og den er basert på et Intel S815EBM1 ServerBoard med en PIII 1.3GHz CPU, 512MB RAM, 80GB HD og CD-ROM. Alt sammen er pakket inn i et lite Chieftech kabinett og er ganske lydløs.

 

Fordelen med dette er også at komponentene er testet og godkjent mot hverandre både av Intel, Microsoft og RedHat - hvilket betyr at de går god for både kompatibilitet og integrasjonen seg imellom.

 

Denne saken bør du kunne bygge selv ned i en kr 4-5000,- eks mva.

 

Selvfølgelig kan denne også kjøres med lavere CPU, RAM og harddisk (dette avgjør økonomien) og det vil nok fungere bra til deres bruk.

 

Hva sikkerhetskopi angår ville jeg bare satt en CD-brenner (eller en billig tapestreamer) på en av arbeidsstasjonene og kjørt sikkerhetkopieringen derfra. Programvare til dette er ganske kostbart til Windows 2000 Server så det er litt å spare på det. Å begynne med RAID og svære systemer her er veldig "overkill" og uhensiktsmessig dyrt ...

 

Men dog - selv de minste konfigurasjonene vil nok kunne kjøre Win2k server om du vil det. Har kunder som kjører det på PIII 500MHz systemer og det går helt fint ...

 

Ikke la deg rive med av "alle" rådene her inne - det vil høyst sannsynligvis fungere uansett ...

 

::Dan

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...