Gå til innhold

TES: Er Oblivion noe for meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet
støtter opp om KRA... errrrhm.. *rense halsen*

DIABLO HAR ALDRI VÆRT NOE ANNET EN HACK'n SLASH!  Å sammenligne det med et rollespill blir litt feil! Diablo var bra i sin sjanger, men det var aldri et rollespill.

Skal man sammenligne Oblivion med noe må det åpenbart være feks Might and Magic 1-10.  Likte en Baldurs Gate og lignende har en nok og stor glede av Oblivion.

ps. vargaz fra dsr?

5830504[/snapback]

Tror ikke han sammenliknet rollespill ellementene i de to spillene så det gjør jo ingen ting, har jo litt å si hva i spillene som blir sammenliknet.

Å strengt tatt så er nesten alle spill rolle spill, du får jo altid utdelt en ny rolle som du skal sette deg inn i å styre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da var det "kjøpt".... Ihvertfall holdt av så jeg kan plukke det opp etter jobb! Og liker jeg fortsatt ikke RPG etter dette kan jeg alltids bytte det i Far Cry som kommer på fredag... Men jeg håper faktisk at jeg slipper det!

Skrevet
Da var det "kjøpt".... Ihvertfall holdt av så jeg kan plukke det opp etter jobb! Og liker jeg fortsatt ikke RPG etter dette kan jeg alltids bytte det i Far Cry som kommer på fredag... Men jeg håper faktisk at jeg slipper det!

5831793[/snapback]

Berre gi det litt tid, so trur eg ikkje du blir skuffa. Slike spel har det med å bli betre og betre etter kvart som ein "kjem inn" i dei. :)

Kay

Skrevet
[...] du kan jo laste det ned for å teste det først. Så kjøper du det om du liker det? er ingen grunn til å kjøpe noe man ikke har tenkt å spille. jah, til slutt.. det føles som at du spiller Oblivion i 30-60min..

5830372[/snapback]

Har det kommet en demoutgave av spillet? Hvis ikke vil jeg nok anbefale deg å lese gjennom retningslinjene en gang til.. Moderatorene kan være ganske strenge med dette å oppfordre til piratkopiering.. (Tror jeg.. :p)

Men jeg skal ikke si noe galt om det jeg.. :p

Skrevet (endret)

Til trådstarter: Mulig det er sagt allerede i tråden, men vær tålmodig i starten. Rollespill har ofte en temmelig døll "inngangsport" helt i starten siden man gjerne blir satt i en tutorial-dungeon der man typisk må loke rundt og slå ihjel rotter med en rusten dolk etc, så også i Oblivion. Men stick with it, spillet blir fantastisk når det "åpner seg"! :)

Endret av thomanil
Skrevet
Når ble det å holde av et spill i butikk piratkopiering? :p

5832178[/snapback]

Mulig jeg har gått glipp av noe i denne tråden, men hvor står det at det å holde av et spill i en butikk er piratkopiering?

Skrevet
Når ble det å holde av et spill i butikk piratkopiering? :p

5832178[/snapback]

...du kan jo laste det ned for å teste det først.

Er det der å holde av et spill i butikken? :p

Skrevet

hehe, var jeg som sa han kunne laste ned å prøve det. Det er vel en relativt stor mulighet det. Vet ikke om det har kommet noen demoer, uten å brife med det, så lasta faktisk jeg ned spille å spillte litt for å se hvordan det var før jeg dro på butikken å kjøpte det. Har kjøpt katta i sekken før og blitt nektet innbytte... :S

Skrevet

Har vel egentlig aldri spilt RPG, men har bestemt meg for å kjøpe dette av en eller annen

grunn.

Har fått inntrykk av at det er skikkelig fet grafikk, og mye frihet.

Er det så gøy som dere sier, må det jo bare inn i hus :)

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Skrevet
støtter opp om KRA... errrrhm.. *rense halsen*

DIABLO HAR ALDRI VÆRT NOE ANNET EN HACK'n SLASH!  Å sammenligne det med et rollespill blir litt feil! Diablo var bra i sin sjanger, men det var aldri et rollespill.

Skal man sammenligne Oblivion med noe må det åpenbart være feks Might and Magic 1-10.  Likte en Baldurs Gate og lignende har en nok og stor glede av Oblivion.

ps. vargaz fra dsr?

5830504[/snapback]

Tror ikke han sammenliknet rollespill ellementene i de to spillene så det gjør jo ingen ting, har jo litt å si hva i spillene som blir sammenliknet.

Å strengt tatt så er nesten alle spill rolle spill, du får jo altid utdelt en ny rolle som du skal sette deg inn i å styre.

5830850[/snapback]

Vis man skulle gått etter den forklaringen så hadde vel alt vært kategorisert som rollespill.

Manager spill - rolle som manager

sports spill - rolle som utøver

fps spill - rolle som hovedperson i spillet

strategi spill - rolle som "general" over dine styrker

altså det er ikke det som er fasiten på et rollespill.

og sammenligne D2 og Oblivion fordi begge spill inneholder sverd,magi o.s.v. blir feil

skal man sammenligne noe så må det da i det miste være i samme kategori

Skrevet (endret)

Fra Wikipedia:

Computer role-playing games (CRPGs), often shortened to simply (RPGs), are a type of video or computer game that uses traditional gameplay elements found in pen-and-paper role-playing games. The term "CRPG" is more often used when referring to titles made for personal computers, as opposed to video game consoles. RPGs as a video game genre include a wide range of gameplay styles and engines. Gameplay elements strongly associated with RPGs, such as statistical character development, have been widely adapted to other video game genres.

linky

Foretrekker selv å kalle Oblivion, NWN, KOTOR, Deus Ex osv for "standard rpg".

Diablo-serien, Dungeon Siege og lignende er "action rpg". ;)

Endret av thomanil
Skrevet

Føler alle sier det samme her :p at Oblivion er et genialt spill, som bare må oppleves.

Det du vil merke først med dette spillet er hvor fritt det er, og hvor store områder du kan bevege deg på!

Ett lite hint: du kan trykke på stedene du skal på kartet for å komme deg fort dit.. Så slipper du gå flere tusen kilometer for å komme der til :p hehe

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Skrevet
Fra Wikipedia:

Computer role-playing games (CRPGs), often shortened to simply (RPGs), are a type of video or computer game that uses traditional gameplay elements found in pen-and-paper role-playing games. The term "CRPG" is more often used when referring to titles made for personal computers, as opposed to video game consoles. RPGs as a video game genre include a wide range of gameplay styles and engines. Gameplay elements strongly associated with RPGs, such as statistical character development, have been widely adapted to other video game genres.

linky

Foretrekker selv å kalle Oblivion, NWN, KOTOR, Deus Ex osv for "standard rpg".

Diablo-serien, Dungeon Siege og lignende er "action rpg". ;)

5834851[/snapback]

Mye kan sikkert kalles RPG men hvordan da skille spill som Oblivion og diablo2 i kategori.

enkelt ved å kalle Oblivion RPG

og kalle spill som diablo 2 hack and slash for det er det det er.

på deus ex ville jeg nok heller brukt fps

skal innrømme at diablo er et slags Rpg men mener fortsatt på at det har for lite fokus på rollespill til at det kan kalles et fullverdig rpgspill og derfor navnet hack and slash.

det er det jeg alltid har kalt slike spill og innenfor gamingverdenen så blir det laget mange slike underkategorier for å skille det hjernedøde fra det intelligente. forstå meg rett, jeg spilte selv diablo og likte det godt da. men grunnen til at jeg kaller det "hjernedødt" er at det er ikke mye variasjon i spillet, du går rundt der og slår på npc, følger "en vei"...

Selv om Jesus hadde kommet til meg og sagt at jeg skulle anerkjenne diablo2 som er fullverdig Rpg så hadde jeg ikke gjort det, og da hjelper det ikke med wikipedia.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...