Gå til innhold

Bruker 3840 MB virtuellt minne. Hvordan påvirker dette ytels


inoan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

inoan: Det er ikke en gang mulig med windows. Windows 2000 pro og XP pro kan max ha 2GB på summen av minne og virituellt minne. (3GB på server-utgaven av 2000) Siden du har 768MB ram kan swapfilen være på maximalt 2304MB.

 

Om du ikke visste det fra før så er 768MB så mye at så godt som alle spill og vanlige programmer kan kjøre helt fint uten å bruke virituellt minne i det hele tatt. Hvis du ikke kjører spesiellt minnekrevende programmer så kan du sikkert slå av virituellt minne helt.

Sjekk om minneforbruket er i nærheten av 768MB i oppgavebehandling.

 

[ Denne Melding var redigert av: desertglow på 2002-09-26 16:53 ]

Lenke til kommentar
Quote:

Den 2002-09-26 16:38, skrev KELViN:
Quote:

Den 2002-09-26 14:55, skrev Simen1:

inoan: Det er ikke en gang mulig med windows. Windows 2000 pro og XP pro kan max ha 2GB på summen av minne og virituellt minne.


Hvor har du dette fra da??

Det har jeg fra en av http://www.aceshardware.com 's lange artikler om fordelene ved x86-64 versus x86-32 og hvilke oppgaver som takles av windows i dag og hvilke oppgaver som en fremtidig x86-64 kompatibel windows kan takle. Det var sett i sammenheng med hva dagens 64-bits systemer kan og UNIX/Linux. Jeg er interresert i dette pga spesiellt minnekrevende simuleringsprogrammer på jobben. (Pro-E og MATLAB/FEMLAB)
Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-30 11:44, skrev PIIIpower:

hehe

jmf. MS



Støtter w2kpro max 2gb fysisk minne og max 2 gb psykisk, men det fysiske kan mine og da kan psykisk øke. Totalt max 4096 MB.


Så det så.


TOPIC: skru ned page fila di til 1- 1,5 av størrelsen på fysisk minne.





 

psykisk minne? Hehe. Må ringe psykolog for å feilsøke da. :smile:

Lenke til kommentar

Tror ikke du får noen mindre ytelse av dette så lenge "primær"-minne brukes. Det eneste er at du mister plass på disken din og har du for lite, vil det påvirke ytelsen. Det kan også lønne seg å ha en swap-fil på en bestemt størrelse, og ikke "fra-til". Søk litt på google etter tweaking av OS'et ditt (hvilket bruker du forresten?) slik at fysisk minne brukes mer for hva det er verdt

 

Et innspill ang. swap-filer:

Jeg har 1GB RAM. Etter en nylig resinstallering av win2k (m/SP3), stod min swap-fil på 1,5GB-3GB. Så iallefall nå ser det ut til at OS'et takler 2GB+ med virtuelt minne....

Lenke til kommentar

Clintern:

 

Standard vekslefil er minimum 1,5*RAM og maksimum 3*RAM.

 

Har du 1024MB(1GB)RAM, blir minimum lik 1536MB (1024*1,5).

Maks blir lik 2304MB. Teoretisk sett burde den bli 3072, men det ligger så vidt jeg vet en grense på 2304MB som maks i operativsystemet (2000/XP).

 

Så det skal være riktig hos deg :smile:

 

 

Sveinl.

 

_________________

Mine hardwarespesifikasjoner

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Sveinl på 2002-09-30 12:54 ]

Lenke til kommentar

Joa tvilte ikke et sekund på at XP regnet feil med virtuelt minne :smile:

Men så stod den på 768-1535MB _før_ jeg putta inn 512 ekstra ram også.

 

Men jeg lurte egentlig på om det var noe vits i å ha virtuelt minne i det hele tatt, når jeg har 1GB fysisk minne. Men jeg skal prøve det programmet som en over her nevnte så får jeg se hvor mye minne som blir brukt når jeg spiller(Mafia og BF1942).

Lenke til kommentar

Dere må lese hele den Microsoft-siden!

 

Win2k pro og XP pro støtter 2GB! De to siste GB'ene er ikke virituellt minne, men en to-stegs minneadressering (PAE) som er ganske mye tregere enn vanlig minnetilgang. En annen ting er at Windows kan kun ha "åpent" 2 av disse 4 GB'ene av gangen. I tillegg er det 2GB til programmer mens de siste 2GB kun kan brukes av windows-kjernen (kernel). I Win 2k server så er denne grensen skjøvet til 3GB for programmer og 1GB for kernel. Disse grensene på 2, 3 og 4 GB så er såkalt adress-space som er summen av faktisk minne og virituellt minne.

 

I praksis vil det si at det er max 2GB for Win 2k pro, og XP pro, mens det er 3GB for Win 2k server.

 

Dette er ting som vil snu på flisa når AMD begynner å selge Opteron/Clawhammer og vi får et x86-64 kompatibelt OS (Tipper x86-64 Linux blir lansert rundt juletider i år, og x86-64 Windows blir lansert ca neste sommer)

Lenke til kommentar

Jo mer ram man har jo mindre virituellt minne trenger man. Sjekk med oppgavebehandling (taskmanager) hvor mye minne du bruker. La den gå i bakgrunnen en dag eller to og se på peak-verdien til ram-forbruket. Hvis du har vesentlig mer minne enn peak-verdien (f.eks peak 512MB, ram 768MB) så trenger du sansynligvis ikke swap-fil i det hele tatt.

 

Hvis du trenger swap-fil så sett den til en fast størrelse for å unngå fragmentering av den. Gjør det på følgende måte: Disable swap-fil, restart, defragmenter disken som swapfilen ligger på, enable swapfil og sett den til en fast størrelse og restart.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-30 19:51, skrev LasseAndreK:

Sett Virtuelt Minne til 2,5x RAM


Hvorfor slenger du ut sånne grunnløse anbefalinger?

 

Leste du ikke posten min:

Quote:

Den 2002-09-30 18:27, skrev Simen1:

Jo mer ram man har jo mindre virituellt minne trenger man. Sjekk med oppgavebehandling (taskmanager) hvor mye minne du bruker. La den gå i bakgrunnen en dag eller to og se på peak-verdien til ram-forbruket. Hvis du har vesentlig mer minne enn peak-verdien (f.eks peak 512MB, ram 768MB) så trenger du sansynligvis ikke swap-fil i det hele tatt.


Hvis du trenger swap-fil så sett den til en fast størrelse for å unngå fragmentering av den. Gjør det på følgende måte: Disable swap-fil, restart, defragmenter disken som swapfilen ligger på, enable swapfil og sett den til en fast størrelse og restart.


Dvs. at man setter swap-filen til den størrelsen man trenger. Om man f.eks har har ram-forbruk som skjelden topper 512MB og har 768MB ram og så setter swapfilen til 0. Ikke 2,5x ram. Topper ramforbruket på ca 1GB så kan du f.eks sette swapfilen til 512MB sånn at man har litt å gå på.

 

[ Denne Melding var redigert av: Simen1 på 2002-10-01 16:03 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...