Gå til innhold

den ''store'' d50 tråden


Anbefalte innlegg

her kan vi diskutere, litt tips og triks. og dele erfaringer.

hvis det allerede er en tråd, feel free, steng denna. orka bare ikke lete lenger enn til side 6.

 

jeg får i alle fall mitt d 50 nå til fredag. gleder meg utrolig. blir mitt første digitale speilrefleks kamera. noen som har noen tips om hva det første men gjør med kameraet er? bortsett fra å ta bilde da. hehe. .. men noe annet lurt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lese manualen mens batteriet får en skikkelig førstelading. Les den igjen når batteriet er ferdig ladet, og du kan teste ut det du leser i praksis. På den måten sparer du deg selv for masse grubling i etterkant. Det er på ingen måte flaut å lese manualer til slike avanserte ting. Det er ikke en sveitsisk lommekniv :-)

Ellers finnes hvis en glimrende audiovisuell tutorial for D50 på Nikons norske hjemmeside. Kikk på den også mens du venter på at batteriet lades.

 

Obs: Still inn kamera på beste mulige kvalitet fra første stund. Frem til du får litt mer erfaring, kan du holde deg til beste jpg. Det er nok å lære for deg i fremtiden. Kos deg med ditt nye kamera.

Lenke til kommentar
Obs: Still inn kamera på beste mulige kvalitet fra første stund. Frem til du får litt mer erfaring, kan du holde deg til beste jpg. Det er nok å lære for deg i fremtiden. Kos deg med ditt nye kamera.

5812910[/snapback]

 

 

altså ikke bruke raw men jpg?

Lenke til kommentar

Til å begynne med har du nok å lære om hvordan du skal få bildene til å stemme best mulig, rett ut fra kamera. Selvfølgelig bruker du raw hvis du føler deg moden for å gå et steg videre, men mulighetene i raw kan fort bli en hvilepute (som fratar deg viljen til å lære håndtverket). Selv bruker jeg raw når jeg kan, men jeg har sjelden behov for å rette på wb o.l.

Har du god erfaring fra analog slr, vil læreprosessen gå fort. Det meste er det samme, sett bort fra wb. Det er viktig å lære seg å sette/vurdere wb manuellt. Det er best å gjøre skikkelig arbeid fra starten av.

Lenke til kommentar

syntes TTL styringa av den innebyggede blitzen er under pari.

Blir alltid overeksponert på lyse flater ( les: ansikter )

 

Kommer til å investere i en externblitz, tipper det fjerner mye av problemet, da jeg kan kjøre indirekte belysning, samt får MER lys totalt sett..

 

Initium

Lenke til kommentar

Jeg har investert i en ekstern blitz med en gang, nettopp på grunn av ønsket om indirekte belysning. Gikk for en Sigma EF-500 DG ST, siden den etter min mening er gunstig priset. Blir mye bedre bilder med indirekte blitz. Spesielt skyggene blir mye mykere. Pleier å bruke TTL-målingen da, og kompensere med eksponeringen (må da settes litt høyere).

Bruker foreløpig kit-linsa (18-55), og synes den er bedre enn sitt rykte.

 

Anbefaler å ta bilder på enten FINE eller RAW. Sammenlignet RAW med dårligere kvalitet enn FINE, og det blir mye JPEG-artifakter. Men FINE gir absolutt flotte bilder, og man skal være kresen for å kreve RAW. Jeg synes 1Gb er passe brikkestørrelse til dette kameraet.

 

Ellers har jeg stativ fra før, noe som kan være kjekt. Har også bestilt fjernutløser og en mellomstor kamerasekk (plass til blitz og ett ekstra objektiv).

 

De fleste som kjøper Nikon D50 er vel som meg på et budsjett, og skulle man ønske mulighet for å jobbe med RAW uten å bruke mye penger på software, så vil jeg anbefale Rawshooter. Den er gratis i Essentials-utgaven, og den støtter Nikons NEF-format (RAW) fra D50 i siste versjon.

Rawshooter Essentials finner du her:

http://www.pixmantec.com/products/rawshooter_essentials.asp

 

Og for alle som tar bilder i vanskelig lys: Bruk histogrammet for å sjekke eksponeringen. Du kan ikke stole på at LCD-bildet viser eksponeringen riktig. Bruker du histogram-visningen, så sjekker du at man får høylys uten utbrenning, samt at dynamikken i bildebrikken utnyttes (sort skal være sort og hvit skal være hvitt, men uten at ting brenner ut eller at alt mørkegrått blir sort). Ta vare på farge- og gråtonenyansene. Her hjelper histogrammet deg.

Endret av Sarge
Lenke til kommentar
jeg har litt erfaring med slr fra før av. pappa er profesjonell naurfotograf. så jeg har tilgang på alt av objektiver og kunnskap. håper på å lære av han..

 

div bilder tatt av fatter'n.

bare jeg blir så god. hehe

5813034[/snapback]

Du er heldig som har tilgang på en dyktig, kunnskapsrik og erfaren fotopappa. Jeg tror også han ganske sikkert kan bekrefte den gamle regelen om at "øvelse gjør mester". Det er også sikkert slik at for å ta så gode bilder, så må man ha øye for motivene, og vite å oppsøke dem når lyset er riktig.

 

Mesteparten av lærdommen om hvordan man tar gode bilder er nok basert på kunnskap som er helt uavhengig av merket og prisen på utstyret. Og det er litt godt å vite for oss med rimelig Nikon D50.

Endret av Sarge
Lenke til kommentar

Var med datteren min på barneidrettstrening i gymsal i går kveld, og hadde med Nikon D50. Her kom virkelig ekstern blitz til sin rett. Det er bare å gi opp å fryse bevegelser på litt avstand under slike lysforhold med den innebygde blitzen, men med ledetall 50 i blitzen (Sigma EF-500 DG ST) frøs jeg det meste av bevegelser, selv tvers over gymsalen. Men det er fortsatt en treningssak å ta gode action-bilder. Det holder ikke å fryse bevegelser hvis man ikke fryser riktig bevegelse.

 

Som noen påpeker: TTL-lysmålingen til D50 er ikke 100% ved blitzfotografering. Man får lett utbrenning, og jeg synes det gjaldt også for den eksterne blitzen. Jeg gikk ned et trinn på eksponeringsinnstillingen, og da synes jeg bildene for det meste ble bra eksponert (P-modus på kameraet).

Endret av Sarge
Lenke til kommentar
Driver og lærer meg dette nye kameraet nå, så det er ikke blitt så mange blinkskudd ennå.  Men jeg kan godt ta noen eksempelbilder som sammenligner med/uten/innebygget/ekstern/indirekte blitz.

5825364[/snapback]

 

 

hadde vært flott. selv om det ikke er proffe bilder gjør ingen ting, bare se hvordan det blir med og uten ekstern blitz, far har sikkert en jeg kan få låne av han til jeg får penger selv.

Lenke til kommentar

Vær forsiktig med blitz til moderne dSLR-kameraer. De eldste blitzene kan faktisk ødelegge elektronikken i kameraet på grunn av høye spenninger. Skal man ha en ekstern blitz, så lønner det seg å gå for en som er laget for kameraet. Er du helt nybegynner, så blås i blitzen inntil videre. Ta bilder utendørs og bruk utelyset. Det er det beste uansett. Ekstern blitz er mest nyttig innendørs.

Lenke til kommentar
Vær forsiktig med blitz til moderne dSLR-kameraer.  De eldste blitzene kan faktisk ødelegge elektronikken i kameraet på grunn av høye spenninger.  Skal man ha en ekstern blitz, så lønner det seg å gå for en som er laget for kameraet.  Er du helt nybegynner, så blås i blitzen inntil videre. Ta bilder utendørs og bruk utelyset.  Det er det beste uansett.  Ekstern blitz er mest nyttig innendørs.

5825697[/snapback]

 

 

 

tak for infoen. har du noen sammenlignings bilder?

Lenke til kommentar

Her er noen enkle bilder som viser spesielt forskjellene mellom direkte og indirekte (reflektert) blitz. Motivet er en lego-motorsykkel, en spiralbolle i mattsort stål og en glassflaske i en Ikea-hylle (bjørkefinér). Man kan ikke sammenligne eksponeringenes generelle lysstyrke, siden noen av bildene er kompensert, mens andre er kjørt på auto. Likevel kan man si at man bør ha blitz her, eventuelt et stativ. Som man ser blir treverket alt for mørkt uten blitz (ser mer ut som bøk enn som bjørk).

 

Bildene er som følger:

1. Uten blitz, håndholdt. Det blir lett uklart slik. Program: Auto.

post-9677-1143563696_thumb.jpg

2. Innebygget blitz. Fungerer godt også på Auto-setting.

post-9677-1143563732_thumb.jpg

3. Ekstern blitz, direkte. Måtte kompensere litt for å få riktig eksponering. Program: P.

post-9677-1143563760_thumb.jpg

4. Ekstern blitz, indirekte reflektert fra taket. Måtte kompensere litt for å få riktig eksponering. Program: P.

post-9677-1143563772_thumb.jpg

 

Legg spesielt merke til skyggene. Legg også merke til at flasken faktisk blir litt mer spennende med direkte blitz, så det er ikke alltid indirekte blitz er det riktige valget hvis man vil ha bestemte effekter. Likevel ser flasken mer "ruglete" ut med direkte blitz enn det den er i virkeligheten, og bildene uten blitz/med indirekte blitz viser vel bedre hvordan flasken ser ut i virkeligheten.

 

Grunnen til at de to bildene med direkte blitz ikke er lysere er fordi hot-spot fra blitzen da ville bli så kraftig at man ville få utbrenning i treverket i hylla. Dette legger begrensning på dynamikken i bildet, som må eksponeres mørkt for å unngå disse utbrenningene. Se spesielt på gråtonene i "motoren" på motorsykkelen for å se hvordan man ved indirekte blitz unngår hotspot-utbrenning fra blitzen. Uten hotspot kan man eksponere lysere og dermed få med mer detaljer i de mørke gråtonene.

 

Det jeg ikke har fått fram på disse bildene er hvor langt blitzlyset strekker seg med hver av de to blitzene. Tror jeg må utendørs en kveld for å få fram det. Det er forskjell på ledetall 11 og ledetall 50 for å si det slik. Det er viktig å være klar over begrensningene i den innebygde blitzen, for den fungerer ikke like bra på alle avstander. Det er like galt å gå for nær som for langt unna.

 

Generelt synes jeg bruk av indirekte blitz gir et ryddigere, renere bilde fordi skygger og høylys (utbrenning) ikke blir dominerende. Spesielt synes jeg skarpt avtegnede skygger kan være sjenerende. Med indirekte blitz (noe som også kan oppnås med profesjonelt lyssettingsutstyr som soft-box etc) får vi nesten illusjonen av dagslys på en lettskyet dag.

 

Disse tingene er for øvrig ikke spesielt for Nikon D50, men det kan være viktig å lære seg mulighetene og begrensningene ved bruk av den innebygde blitzen.

Endret av Sarge
Lenke til kommentar

Noen erfaringer/tips:

 

Det jeg stadig justerer på min D50, er eksponeringskompensasjonen. Som regel mellom -0.3 og -1.3, men iblant også til pluss (snøscener f.eks). Som regel holder det å finne passende innstilling for en setting, og beholde den.

 

Jeg synes alle som vil lære litt grundig, bør skygge unna de helautomatiske innstillingene, unntatt evt for direkte blitz. Blenderprioritert er greiest unntatt for noen typer action. Men vær litt obs, og velg en blender som objektivet du bruker "liker" - objektiver kan være mer eller mindre gode (dårlige) på de største åpningene. Ikke velg mindre blender enn det som kreves for at objektivet og behovet for dybdeskarphet får sitt!

 

Jeg har ikke sett så nøye på det, men synes det virker til å være ganske liten forskjell på normal og fin jpg på D50 - jeg mistenker rett og slett fin-jpg-algoritmen til å være gjort litt undermåls for at bildekvaliteten på denne billigmodellen ikke skal bli for bra.

 

I en god del tilfeller kommer en bedre ut ved å øke ISO-innstillinga. 800-1600 er ofte helt greit innendørs, ellers er 400 et godt allround utgangspunkt. Men sjekk ut forskjellen på bildekvalitet med de ulike innstillingene, det er slendrian å kjøre på unødig høy ISO. Bare fordi om D50 gir bra bilder på ISO 800, bør en ikke bruke det i tide og utide. Men hvis du ofte får uskarphet pga urolig kamera (det gjør jeg), kan det være bedre å skru opp ISOen, og ofre litt i korn og dynamikk.

 

Prøv ut de ulike innstillingene. Hvitbalansejusteringa er nok det som er mest nyttig å få grep om, særlig hvis du ikke skal jobbe mye med RAW.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med Capricorny i det han skriver, men jeg vil oppfordre til å ikke være for redd for høy iso. D50 har glimrende støyegenskaper, og det bør du utnytte. Bevegelsesuskarphet vises raskere på dSLR enn analog slr, så jeg arbeider ofte i høy iso. Sett bort fra på vidvinkel, så forsøker jeg å holde meg over 1/100s så langt jeg kan. jeg foretrekker også iso 400 ved blender 8, enn iso 100 ved 4,5.

Husker vagt et bilde som Capri postet av en rallybil, tatt med iso 1600. Det var imponerende lavt støynivå på det bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...