Gå til innhold

Urimelige vilkår for opplåsningskode hos tele2.no


Anbefalte innlegg

Bare for å sette det litt på spissen: Synes du det hadde vært OK om operatørene hadde satt prisen for opplåsing av telefonen til 10.000 kroner?

Egentlig er det helt greit for meg. Det også greit om noen setter prisen på en sjokolade til 10000 kr. Men tror du jeg kjøper den? Det er heller ikke påbudt.

5815208[/snapback]

 

 

Jeg mener akkurat det samme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Siden jeg like sågodt er i gang med dette, så kan jeg fortsette.

 

Jeg har Tele2 45, men jeg har også youngtalk, der foreldrene betaler hele kostanden, og jeg har gratis sms som en følge av det.

Siden tele2 45 abonnomentet ligger ubrukt, så tenkte jeg at jeg kunne kjøpe en telefon med litt lavere pris, slik at jeg endelig fikk løst problemet med at jeg sitter uten telefon hver gang N90en (jf. Annen sak) går inn på verksted og tar seg en tur til Tyskland.

 

Tingen er at:

1. Tele2 opplyste til meg at de ville kreve 2000 kroner for koden (Alene!)

2. Bryter jeg bindingen så ville jeg bli avkrevd for det og. Sist jeg sjekket kontraktet (stund siden), så var det vel 1400 kroner.

 

Sum sumera er at jeg måtte betalt 3400 kroner ekstra for å komme helt ut av det, eller 2000 kroner bare for å få låst opp telefonen.

Jeg syns dette er urimelig ettersom jeg føler at jeg betaler vanvittig mye, for noe andre operatører greier å gjøre billigere. Jf at Telenor feks lar meg få koden gratis hvis jeg binder meg til dem.

 

Jeg finner det hele urimelig uansett, fordi summen for å låse opp en telefon ikke passer inn til sposningen som fremgår av sidene deres (grovt regnet).

 

Hvorfor jeg vil kjøpe en telefon med lås etc. Står nå så godt forklart ovenfor at flere spørsmål er overflødig, føler nå jeg.

 

Datating; jeg oppfattet deg slik at du mente at prisen for kode etc var helt grei, fordi det er det de sponser med. Det er jeg grovt uenig i, men hvis jeg misforstod deg og var litt skarp i tonen, så beklager det.

 

Hva angår GSM teknikk, de tar ikke alle telefoner, og prisen er 199 for de fleste sist jeg sjekket.

5811350[/snapback]

 

dettte stemmer vel ikke helt. hvis du ser mer nøye på kontrakten fra tele2, står det "Ved kjøp av opperatørlåst terminal vil opperatørlåsekoden avgiftsfritt være tigjengelig for kunde etter endt bindingstid. Ved oppsigelse innen bindingstiden vil koden oversendes mot innbetaling av gjeldene erstatningssum." det vil si at når du betaler deg ut av bindingen så skal du få koden tilsendt fra de gratis. det er ikke alltid de hos Tele2 vet helt om dette, men hvis du ringer og sier at det står på kontrakten, så kommer de plutselig på det.. :p

det var hvertfall det jeg gjorde.. :)

Lenke til kommentar

Jeg tror du får det omtrent 90% billigere på www.unlockshop.no men damå du antageligvis sende inn mobilen din til han som driver det.. men det er ikke noe problem, har gjort det selv.. Og det er 100% lovlig, tele2 benytter seg av samme siden når de skal låse opp telefoner. (en mobilkjede gjorde det hvertfall før, da tjenesten var gratis)

Lenke til kommentar

syms dette høres rart ut av Tele2. grunnen til operatør lås er for at du skal bruke telefonen hos dem i minst 12 mnd.

Byttet operatør for mamma for litt siden, ringte Telenor for å åpne telefonen og fikk koden med en eneste gang da det var over 12 måneder siden.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal du fjerne operatørlåsen for å kjøpe deg en ny telefon?

5808271[/snapback]

 

Jeg tipper at Christian ønsker å benytte et tilbud for så å bryte avtalen med én gang for å spare noen hundrelapper i forhold til å kjøpe en telefon uten abonnement.

 

-snubbel

5810368[/snapback]

Operatørlåsen er noe som ligger i telefonapparatet. Hvis han skal kjøpe ny telefon trenger han vel ikke å ha bort operatørlåsen på den gamle telefonen? Kanskje Tele2 gjerne vil ta seg betalt for dette også, men det er vel bare bindingstiden han egentlig trenger å kvitte seg med?

 

Bindingstiden er noe som ligger registrert hos Tele2 på akkurat det eksakte abonnementet. Den binder en person til abonnementet i 12 måneder (sannsynligvis), og det koster å si opp abonnementet før bindingstiden er ute.

Lenke til kommentar
Siden jeg like sågodt er i gang med dette, så kan jeg fortsette.

 

Jeg har Tele2 45, men jeg har også youngtalk, der foreldrene betaler hele kostanden, og jeg har gratis sms som en følge av det.

Siden tele2 45 abonnomentet ligger ubrukt, så tenkte jeg at jeg kunne kjøpe en telefon med litt lavere pris, slik at jeg endelig fikk løst problemet med at jeg sitter uten telefon hver gang N90en (jf. Annen sak) går inn på verksted og tar seg en tur til Tyskland.

 

Tingen er at:

1. Tele2 opplyste til meg at de ville kreve 2000 kroner for koden (Alene!)

2. Bryter jeg bindingen så ville jeg bli avkrevd for det og. Sist jeg sjekket kontraktet (stund siden), så var det vel 1400 kroner.

 

Sum sumera er at jeg måtte betalt 3400 kroner ekstra for å komme helt ut av det, eller 2000 kroner bare for å få låst opp telefonen.

Jeg syns dette er urimelig ettersom jeg føler at jeg betaler vanvittig mye, for noe andre operatører greier å gjøre billigere. Jf at Telenor feks lar meg få koden gratis hvis jeg binder meg til dem.

 

Jeg finner det hele urimelig uansett, fordi summen for å låse opp en telefon ikke passer inn til sposningen som fremgår av sidene deres (grovt regnet).

 

Hvorfor jeg vil kjøpe en telefon med lås etc. Står nå så godt forklart ovenfor at flere spørsmål er overflødig, føler nå jeg.

 

Datating; jeg oppfattet deg slik at du mente at prisen for kode etc var helt grei, fordi det er det de sponser med. Det er jeg grovt uenig i, men hvis jeg misforstod deg og var litt skarp i tonen, så beklager det.

 

Hva angår GSM teknikk, de tar ikke alle telefoner, og prisen er 199 for de fleste sist jeg sjekket.

5811350[/snapback]

 

dettte stemmer vel ikke helt. hvis du ser mer nøye på kontrakten fra tele2, står det "Ved kjøp av opperatørlåst terminal vil opperatørlåsekoden avgiftsfritt være tigjengelig for kunde etter endt bindingstid. Ved oppsigelse innen bindingstiden vil koden oversendes mot innbetaling av gjeldene erstatningssum." det vil si at når du betaler deg ut av bindingen så skal du få koden tilsendt fra de gratis. det er ikke alltid de hos Tele2 vet helt om dette, men hvis du ringer og sier at det står på kontrakten, så kommer de plutselig på det.. :p

det var hvertfall det jeg gjorde.. :)

5816995[/snapback]

 

for å si det enda litt enklere. vil du låse opp telefonen, så anser tele2 det som et brudd på avtalen, og abb ditt vil også bli "låst opp". du må ikke betale én sum for å låse opp tlf (f.eks. 2000), og enda en sum for å evt bryte bindingstiden på abb. du betaler 2000, og da blir både telefon, og abb uten binding!

Lenke til kommentar

overser en del av tidligere svar som jeg føler var veldig irrelevant for saken.

Ja, jeg vet om unlock og gsmteknikk, men de har ikke w900i (feks) i listene.

 

Tilbake til veggiss; takk for opplysningen. Det fortalte ikke Tele2 da jeg ringte dem (to ganger). Der fikk jeg bare beskjed om at selve koden kostet 2000 kroner, selv om jeg fortsatte med tele2 45 (som jeg har).

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Det plager meg så at folk legger ut om ting de er usikre på eller rett og slett ikke har peiling på. Vet dere ikke sikkert hvordan en ting henger sammen, er det ingen vits i å skrive det og skape negativitet rundt en bedrift eller et produkt.

 

Nei - det koster ikke både 2000kr for å bryte bindingstiden og 2000kr for å få operatørlåskoden. Har du kjøpt en subsidiert tlf med abonnement og ønsker å bryte bindingstiden for å få utlevert operatørlåskoden, må du betale et kontraktsbrudd. Prisen på kontraktsbruddet avhenger av hvilket Tele2-abonnement du har og hvor lang tid du har igjen av bindingstiden. Ta kontakt med kundeservice, så regner de ut prisen for deg!

 

Og til dere som synes det er så horribelt at mobiloperatører har operatørlås - hvis de ikke hadde det så hadde de tapt mye penger. Selvfølgelig ønsker operatøren at du faktisk benytter abonnementet du har kjøpt - ikke at du bare betaler mnd.avgiften.

 

Eks:

Sony Ericsson w810i koster kr 399,- med Mobil Pluss abonnement. Total kostnad for 12 mnd = kr 1827,-.

Kjøper du denne tlf uten abonnement hos en forhandler koster den kr 2999 (eks tatt fra komplett.no). Dvs at Tele2 har sponset deg med kr 1172,-. Da sier det seg selv et det er noen "negative" sider ved dette kjøpet som f.eks bindingstid og operatørlås!

 

 

Hilsen oppgitt leser :roll:

Lenke til kommentar
Det plager meg så at folk legger ut om ting de er usikre på eller rett og slett ikke har peiling på. Vet dere ikke sikkert hvordan en ting henger sammen, er det ingen vits i å skrive det og skape negativitet rundt en bedrift eller et produkt.

 

Nei - det koster ikke både 2000kr for å bryte bindingstiden og 2000kr for å få operatørlåskoden. Har du kjøpt en subsidiert tlf med abonnement og ønsker å bryte bindingstiden for å få utlevert operatørlåskoden, må du betale et kontraktsbrudd. Prisen på kontraktsbruddet avhenger av hvilket Tele2-abonnement du har og hvor lang tid du har igjen av bindingstiden. Ta kontakt med kundeservice, så regner de ut prisen for deg!

 

Og til dere som synes det er så horribelt at mobiloperatører har operatørlås - hvis de ikke hadde det så hadde de tapt mye penger. Selvfølgelig ønsker operatøren at du faktisk benytter abonnementet du har kjøpt - ikke at du bare betaler mnd.avgiften.

 

Eks:

Sony Ericsson w810i koster kr 399,- med Mobil Pluss abonnement. Total kostnad for 12 mnd = kr 1827,-.

Kjøper du denne tlf uten abonnement hos en forhandler koster den kr 2999 (eks tatt fra komplett.no). Dvs at Tele2 har sponset deg med kr 1172,-. Da sier det seg selv et det er noen "negative" sider ved dette kjøpet som f.eks bindingstid og operatørlås!

 

 

Hilsen oppgitt leser  :roll:

6887469[/snapback]

 

hvis den var myntet til meg så var du viddene. Selvfølgelig mener jeg 2000 er urimelig når jeg får samme løsning hos netcom eller telenor for henholdsvis 600 og 0 kr

Lenke til kommentar
hvis den var myntet til meg så var du viddene. Selvfølgelig mener jeg 2000 er urimelig når jeg får samme løsning hos netcom eller telenor for henholdsvis 600 og 0 kr

6887917[/snapback]

 

Nei, den var ikke myntet til deg. Men har du lest gjennom alt det usaklige som har blitt skrevet i denne tråden? Hvis du gjør det så skjønner du hva jeg mener.

 

Men uansett, tviler sterkt på at du får operatørlåskoden fra Telenor og Netcom til 0-600kr når du har 12 mnd bindingstid igjen.. :)

Lenke til kommentar
hvis den var myntet til meg så var du viddene. Selvfølgelig mener jeg 2000 er urimelig når jeg får samme løsning hos netcom eller telenor for henholdsvis 600 og 0 kr

6887917[/snapback]

 

Nei, den var ikke myntet til deg. Men har du lest gjennom alt det usaklige som har blitt skrevet i denne tråden? Hvis du gjør det så skjønner du hva jeg mener.

 

Men uansett, tviler sterkt på at du får operatørlåskoden fra Telenor og Netcom til 0-600kr når du har 12 mnd bindingstid igjen.. :)

6888459[/snapback]

 

Såvidt jeg vet har Telenor noen pålegg og føringer fra Post- og Teletilsynet angående binding og operatørlåsing av telefoner, men dette gjelder ikke andre operatører enn Telenor. Tror nok derfor Telenor i mange tilfeller oppleves "snillere" når det gjelder opplåsing enn NetCom og Tele2.

 

Hvis jeg ikke tar helt feil har både Tele2 og NetCom den policy'en at dersom du kjøper en låst telefon må du betale summen som tilsvarer brudd på avtaletiden for å få låsekoden for telefonen.

 

Det er mange bra svar i tråden her som forklarer grunnen til at det er sånn - man kan alltids være enig eller uenig i prisen, men grunnen er godt forklart.

Lenke til kommentar
Jeg skal iallefall aldri kjøpe en telefon med operatør lås, det koster faktisk penger å si opp noe.

 

Det blir det samme som om du går på rimi, så hadde du tilfeldigvis med deg en prix pose, så du ikke trenger noen pose. Det vil da koste deg 700,-

 

haha

5803359[/snapback]

Sammenligningen din ville stemme hvis du la til et par faktorer.

 

La oss si at Rimi betalte deg 1000kr for at du skulle bruke en Rimipose hver gang du handlet. Og du forpliktet deg til å handle hos Rimi i 12 mnd til en avtalt pris. Det var ingen krav til å handle så så mye men du ble fakturert 50kr minimum hver mnd uansett.

 

Så må du forutsette at du bare fikk denne ene posen og du måtte ha den for å få varene ut av butikken. Sammtidig ville Prix nekte deg å handle hvis du hadde med deg en Rimipose. Hvis du derimot ville bytte til Prixpose måtte du komme deg ut av avtalen med rimi. Da ville jo selvfølgelig Rimi ha tilbake de 1000kr de sponset deg med i utgangspunktet.

 

Litt søkt sammenligning, men poenget er at det ligger litt mer bak en bare en pose;)

 

Hvis man ikke liker å bli bundet til abo og operatør får man heller kjøpe telefon uten binding. Urimelig eller ikke så står operatøren nesten fritt til å skissere sine egene regler for sponsing og brudd på bindingstid. Og du som forbruker står fritt til å signere på en sånn avtale, eller finne en annen operatør som passer deg bedre!

Lenke til kommentar
hvis den var myntet til meg så var du viddene. Selvfølgelig mener jeg 2000 er urimelig når jeg får samme løsning hos netcom eller telenor for henholdsvis 600 og 0 kr

6887917[/snapback]

 

Nei, den var ikke myntet til deg. Men har du lest gjennom alt det usaklige som har blitt skrevet i denne tråden? Hvis du gjør det så skjønner du hva jeg mener.

 

Men uansett, tviler sterkt på at du får operatørlåskoden fra Telenor og Netcom til 0-600kr når du har 12 mnd bindingstid igjen.. :)

6888459[/snapback]

 

 

Telenor gir deg låskoden ved etbalering av binding

 

Netcom har sagt 600 kr for bare koden, og dette reduseres i samme takt som bindingen. altså ikke komplett pakke som tele2, men hver for seg.

Lenke til kommentar
hvis den var myntet til meg så var du viddene. Selvfølgelig mener jeg 2000 er urimelig når jeg får samme løsning hos netcom eller telenor for henholdsvis 600 og 0 kr

6887917[/snapback]

 

Nei, den var ikke myntet til deg. Men har du lest gjennom alt det usaklige som har blitt skrevet i denne tråden? Hvis du gjør det så skjønner du hva jeg mener.

 

Men uansett, tviler sterkt på at du får operatørlåskoden fra Telenor og Netcom til 0-600kr når du har 12 mnd bindingstid igjen.. :)

6888459[/snapback]

 

 

Telenor gir deg låskoden ved etbalering av binding

 

Netcom har sagt 600 kr for bare koden, og dette reduseres i samme takt som bindingen. altså ikke komplett pakke som tele2, men hver for seg.

6890376[/snapback]

 

NetCom har 1500,- for brudd på binding fra første dag, og dette reduseres hver tredje måned. Hvis du har valgt å kjøpe en operatørlåst telefon, og ønsker å låse opp telefonen, belastes det samme som brudd på binding, og du må fjerne bindingen for å få låsekoden. Hvis du har fått tilbud på 600,- så har du enten dumpet borti en "snill" konsulent eller en som ikke gjør jobben sin ;)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
hvis den var myntet til meg så var du viddene. Selvfølgelig mener jeg 2000 er urimelig når jeg får samme løsning hos netcom eller telenor for henholdsvis 600 og 0 kr

6887917[/snapback]

 

Nei, den var ikke myntet til deg. Men har du lest gjennom alt det usaklige som har blitt skrevet i denne tråden? Hvis du gjør det så skjønner du hva jeg mener.

 

Men uansett, tviler sterkt på at du får operatørlåskoden fra Telenor og Netcom til 0-600kr når du har 12 mnd bindingstid igjen.. :)

6888459[/snapback]

 

 

Telenor gir deg låskoden ved etbalering av binding

 

Netcom har sagt 600 kr for bare koden, og dette reduseres i samme takt som bindingen. altså ikke komplett pakke som tele2, men hver for seg.

6890376[/snapback]

 

Nei, du får ikke låsekoden hos Telenor hvis du har binding. Da må du betale deg ut av bindingstiden.

 

Det er en selvfølge at alle operatører som har operatørlås på telefonene krever et gebyr for å gi ut koden i bindingstiden - ellers hadde de aldri operert med operatørlås. Beløpet kan selvsagt variere, men prisen på telefonen varierer også veldig fra hvilken operatør du velger!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...