Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tid for å bytte bil igjen ->80 000


Anbefalte innlegg

Har nå lagt ut Almera'n min for salg, og er ute etter en større bil (st.vogn). Pristaket mitt er ca 80.000, ikke noen ny bil med andre ord. Er nokså optatt av at bilen ikke har gått så altfor langt, helst under 140.000 (mange vil vel sikkert si det er lite, men har tidligere mest hatt biler rundtom 100.000 km, og vil helst, om ikke det blir ny bil en gang, beholde den trenden...). Biler jeg har vurdert til nå (årsmodeller 96-97-98):

 

- Ford Mondeo, 1.8/2.0 eller 2.5 V6

- Opel Omega, 2.0 eller 2.5 V6

- Peugeot 406 1.8/2.0

- BMW 316i/318i Touring

- Audi A4 Avant.

- Volvo V40 (har mer lyst på 850, men koster for mye for st.vogn som ikke har gått så altfor langt)

 

Noen tips? Har vurdert å ringe på en Mondeo V6 jeg har sett ligge ute, om jeg evt. kunne fått en inbyttedeal jeg kunne vært fornøyd med. Det er i allefall Mondeo og Omega som står øverst på lista mi for øyeblikket. Noen som har erfaring med noen av disse bilene, eller noen generelle tips? Grunnen til jeg også spør er fordi jeg har hørt en del negativt om Ford, og en del om Opel spesielt, men også mange som er fornøyd med sine biler... Så tenkte i alle fall jeg skulle legge ut en post her, så kan dere som vet noe spesielt om bilene etc. komme med deres synspunkter! takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker på ny bil selv, og har sett endel på de tre første du nevner, men da med diesel motor (må ha noe som går billig), og som koster 30 000,- mindre som er gått ca dobbelt så langt som det du setter som maks.

 

Når det gjelder Ford Mondeo har jeg inntrykk av at det er en bil med endel problemer, særlig 93 - 94, men at dette muligens ble endel bedre på senere biler. Har en kamrat med en 93 Mondeo SI og denne har han hatt rundt 25 000,- i verkstedutgifter på siden september. Men har også hørt endel som ikke har noe særlig problemer med de.

 

Opel Omega sliter vel endel med rustproblemer etter det jeg har hørt, har i hvertfall alltid fått til svar at jeg må se etter rust på disse bilene. Ellers har jeg ikke fått hørt noen spesielle problemer med de, men alle jeg har snakket med har i hvertfall vært veldig fornøyd med komforten i de.

 

Peugeot 406 er den jeg selv er mest interresert i, spesielt fordi det virker som den har endel bedre kvalitet enn Mondeo. Komforten skal vist være veldig god i denne også.

 

Hvis du er interesert i å lese noen tester er det endel bruktbiltester her: http://www.bilnorge.no/vis_artikkel.php3?aid=19479

Lenke til kommentar

Takker for svar! Er enig i det du sier, det virker som kvaliteten på Mondeo tok seg litt opp på de nyere modellene, forhåpentligvis stemmer dette ganske bra... Har sendt en mail på en '97 Mondeo V6 nå, håper de er interessert i innbytte. Opel virker som har litt rustproblemer ja, om man er heldig og finner noen uten rust er det vel ellers like gode biler som andre skulle jeg tro? Omega virker i alle fall å ha kjørekomfort til de grader... Men det vet jeg og franske biler har, hadde tidligere en Citroen Xsara st.vogn. Få feil med den og, så er i grunn litt i tvil om hvorfor jeg solgte den... menmen. Er i alle fall mer interessert i Peugeot enn Citroen denne gangen, selv om de egentlig kanskje er nokså like biler.

 

Takk for linken også, skal sjekke den ut!

Lenke til kommentar

1997 modellen er jo den litt oppdaterte versjonen i forhold til de første modellene, og etter som jeg har forstått har de der fikset de fleste probleme som de første mondeoene sleit med. Er bedre lykter på de etter 96 og interiørkvaliteten skal vist ha godt endel hakk opp. Lest at de virker mye bedre sammenskrudd enn de gamle.

 

Tror ikke omega har så mange problemer utenom rustproblemer som Opel vel hadde mye av.

 

Ser selv på Peugeot, Citroen og Ford Mondeo som de mest interesante bilene for meg, spesielt fordi det er endel med diesel motor og jeg er veldig ute etter lavt forbruk. Forbruket er nok endel høyere på Omega.

Lenke til kommentar

Hva med en Audi A6 (C4 karosseriet) stasjonsvogn fra '95- til tidlig '97 før den "nye" typen A6 kom. Har en slik selv, så og si ingen feil på bilene, god byggekvaltiet, stor plass. Kan fåes med V6 og Diesel. Og du kan også finne disse med firehjulsdrift!

 

Se om du finner noen slike på AutoDB og Finn

Lenke til kommentar

Vi kjøpte en BMW 316i touring med automat.. (stasjons vogn)..

Jeg skal si deg det er en lett og leken bil, pappa som for det meste har kjørt volvo v70 osv ble meget overrasket over bilen og hvor lett den var å kjøre..

 

Tror vi kjørte fra Oslo til Danmark på litt under en tank noe som er ganske bra..

 

Men siden jeg kun har øvekjørt den teller vel ikke ordet mitt så mye her:P

Lenke til kommentar

Ja, lurte også litt på A6, men de fleste jeg har sett til salgs i min prisklasse er enten sedaner, eller har gått nokså langt... Men skal nok følge med litt på den fronten også.

 

Så en litt fin BMW 316i Touring til salgs nylig, men ble visst fort solgt...

Er vel kanskje blant de mer driftsøkonomiske valgene på lista mi... men får se. Er egentlig mest keen på Mondeo V6'en akkurat nå, tror jeg skal prøve den neste uke en gang. Her er forresten linken til den: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...&tot=322&page=5

Så får jeg vurdere litt etterpå. Så også en litt stilig Vectra her:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...&tot=304&page=4

Litt spesiell lakk kanskje, men synes den var litt tøff og.

Lenke til kommentar

Renault Laguna.

Ekstremt undervurdert, stooor bil, bra sammenskrudd, ruster ikke, går ikke i filler, har ikke igjen noe av det "rare franske" preget.

Billig å forsikre, meget pent forbruk, svært komfortabel. 1.8 l på 90hk går greit, 2.0RT er relativt sprek. Ekstra bakovervendt sete for bruk som 7 seter.

Jeg betalte 25000 for en 1996 modell, med 135`km på meteret, alle servicer, nye s+v dekk ) Meget pen, det meste av utstyr. Har kjørt 20K med den, ikke rørt en skrue. Sort metallic, alu felger, klima og hundenett og takstativ, samt ny radio var med.

Et fynd for en som trenger en bil. Hverken mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Renault Laguna.

Ekstremt undervurdert, stooor bil, bra sammenskrudd, ruster ikke, går ikke i filler, har ikke igjen noe  av det "rare franske" preget.

Billig å forsikre, meget pent forbruk, svært komfortabel. 1.8 l på 90hk går greit, 2.0RT er relativt sprek. Ekstra bakovervendt sete for bruk som 7 seter.

Jeg betalte 25000 for en 1996 modell, med 135`km på meteret, alle servicer, nye s+v dekk ) Meget pen, det meste av utstyr. Har kjørt 20K med den, ikke rørt en skrue. Sort metallic, alu felger, klima og hundenett og takstativ, samt ny radio var med.

Et fynd for en som trenger en bil. Hverken mer eller mindre.

5833091[/snapback]

 

 

Nja, er ikke helt enig her, synes kjørekomforten er elendig i bilen, den skrangler og føles usikker i større hastigheter (og sitte på med, kjøre vet jeg ikke), den føles rett og slett ut som en billig østblokkbil.

Endret av warpig
Lenke til kommentar
kjekt å uttale seg om kjørecomforten, når man ikke engang har kjørt bilen. Virkelig solid erfaringsgrunnlag..

 

Initium

5841759[/snapback]

 

Har ikke kjørt bilen nei, men jeg har sittet på med en flere ganger. Og det føles ut som om den skal lette.

 

Men, for de som er hardbarka østblokbilfan, men ikke tørr og kjøpe en bil derfra (kanskje redd for sviktende kvalitet), er bilen perfekt.

Lenke til kommentar

Her er en A4:

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...&pos=21&tot=191

 

Litt dyrere enn tenkt, men har bare gått 114 000 km, 98 modell.

 

En annen A4 til 89 000, 97 modell :

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...&pos=22&tot=191

 

Personlig har jeg utviklet en sans for Audi. Er vel fordi faren min har en og han er slurvete med vedlikeholdet. Selv om det er bart metall noen steder er det liksom ikke rustent. (Vet grøsser hver gang jeg ser det :nei: )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...