Gå til innhold

Plasma eller lcd til 360spill, dvd, tv og pc-spil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Vet temaet har vært oppe før, men synes ikke dette er godt nok besvart i de trådene jeg har sett. De fleste sier at plasma er best til dvd og tv-titting, særlig der det er mye bevegelse i bildet.

Samtidig sies det at lcd er best til spilling. Får ikke dette til å rime i det hele tatt. I f.eks skytespill fps (raske bevegelser) og strategispill (mange enheter i bevegelse samtidig).

Har vært hos en kamerat som har kjøpt seg lcd-toppmodellen til sony i 40 tommer, som koster ca. kr.30.000,-. Signalet ble kjørt over et bra digitalt parabol-anlegg. Jeg ble veldig skuffet over hakkete bevegelser og etterslep på fotballspillere og ballen, og kornete bilde når kamera beveger seg sideveis. Det er mye bedre bilde på et vanlig crt-tv. Hjelper lite med mye oppløsning når slike problemer er mer fremtredende. Jeg synes bildet kun blir bra i stillestående situasjoner, som studieopptak der folk sitter i ro og prater. Har forøvrig sett det samme i butikk på nær sagt alle andre lcd-merker også - så det er ikke bare Sony.

Hvorfor i all verden blir lcd anbefalt som spillskjerm foran plasma?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å svare på hvorfor LCD blir anbefalt istede for Plasma til spill osv så er det pga at plasma brenner seg veldig fort. Altså om du lar et spill stå på pause for lenge så vil bildet brenne seg fast.

Plasma er ikke egnet til annet en vanelig tv titting.

Skrevet

For å svare på hvorfor LCD blir anbefalt istede for Plasma til spill osv så er det pga at plasma brenner seg veldig fort. Altså om du lar et spill stå på pause for lenge så vil bildet brenne seg fast.

Plasma er ikke egnet til annet en vanelig tv titting.

Her er jeg helt uenig med _LarZen.

Selv har jeg koblet opp min 360 på en Panasonic TH42-PV500 som er noe av det ypperste blant plasma, og er gnistrende fornøyd hva grafikk angår, tror ikke grafikken er noe særlig bedre og skarpere på LCD enn på denne såfremt man ikke absolutt MÅ sitte under 1 meter fra TVen, når det gjelder etterslep har iallefall ikke jeg merket noe til det, men det er mulig jeg ikke har sett godt etter og innbrenning skal heller ikke være noe problem på denne

Skrevet

Hei, takk for svar.

Det er en Sony KLV-S40A10E, og den har 8ms responstid. Sony har visst enda bedre modeller, men denne skal være veldig bra. Og som jeg nevnte, har jeg sett på x antall andre lcd skjermer av forskjellige merker og priser uten at det har imponert på det jeg nevner.

Flere nevner innbrenning på plasma, som har vært et kjent problem. Ser at på enkelte av de nye modellene skal det være innbrenningsbeskyttelse. Er dette i form av skjermsparer? Og er det noen som vet om denne beskyttelsen er tilstrekkelig. Jeg kommer ikke til å la spill stå på pause i evigheter. Det som kan bli stående lengst på skjermen er vel kanal-logoer når en ser TV.

Vurderer for tiden 42 tommer Panasonic PV-60 som jeg har lest mye bra om. Kan noen bekrefte / avkrefte om dette vil være et smart kjøp for all nevnte bruk i overskriften her?

Tror lcd blir helt utelukket for meg etter hva jeg har sett rundt omkring. Om plasma ikke er å anbefale vurderer jeg å kjøpe en HD-ready crt-tv. Både Samsung og Philips (PW9551) leverer slike tv-er, noen her som har erfaring med det?

Skrevet

sitter selv på en Samsung m51b 32" lcd . denne bruker jeg nå til alt . pc, tv, film og spill.

Har spilt på "internasjonalt" nivå i q3 i mange år og har ingen problemer med å sitte 1 meter fra denne og spille, fungerer utmerket, eneste problemet er at 32" blir litt stort i raske fps.

Skrevet

Du har helt rett datagnomen: LCD er horribelt til alt fra tv med mye bevegelser til spill. Kun ved rolige bilder ser det ok ut.

Plasma er langt bedre på alt dette, veldig lite etterslep og generelt et mer behagelig bilde. Styr unna LCD, særlig hvis du skal spille på det. Ikke hør på dette tullet med at 8ms ikke gir etterslep, det er fortsatt veldig tydelig med 8ms. Selv på 3ms monitorer er det etterslep. LCD er rett og slett dritt.

CRT er jo klart best, og jeg kjøper ikke ihvertfall ikke noen HDTV før noen får ræva i gir her i Norge og tar inn noen CRT HDTV`er snart. Ellers så venter jeg på SED TV`ene som kommer som vil være ca like bra som CRT. Men hvis man må ha HDTV nå er plasma det klart beste valget.

Skrevet

He he mange svar her ja. Med dagens plasma teknologi så er det lite eller ingen innbrenning i skjermen hvis man bruker TV`en til spilling. Muligheten er til stedet men den er liten som sagt (da snakker jeg om nyere plasma modeller av litt høyere pris klasse ikke noe i 10k klassen).

Og plasma har mye bedre kontrast nivå enn LCD tv`er så dermed blir også bildet mye mere renere osv ved DVD avspilling. Mange LCD TV`er er meget kresne på hva slags kabler og inganger man bruker til å koble f.eks en DVD spiller til TV`en på. Her gir vanligvis en SCART kabel dårligere bilde enn hvis man kobler spilleren med enten en component eller HDMI kable. Det er først da man får et bra bilde fra DVD-spilleren til TV`en.

Både Plasma og LCD vil gi gode resultater når X-Box 360 kobles til. :yes:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...