Gå til innhold

PH/P/MySQL -> behandle query resultat


Anbefalte innlegg

Heisann! Sitter med et problem og har prøvd å google litt på det, men jeg føler jeg ikke helt vet hva jeg skal søke på...

 

Litt om oppsettet:- Jeg har en database med informasjon om brukere.

- Hver bruker har mellom 1 og 4 rader i denne databasen.

- Hver bruker har en egen unik brukerid. Denne er ikke unik for databasen, og alle radene som er postet av en spesifikk bruker, vil ha samme user_id.

 

Så det jeg prøver å få til er følgende:

 

IF

det er en bruker med bare én rad, skal den vises på vanlig måte(denne delen er jo basic stuff)

 

<info>

<bruker>Navn på bruker</bruker>

<adresse>Bla Bla</adresse>

<telefon>000 00 000</telefon>

<settings>Data fra db</settings>

</info>

 

ELSE

Hvis brukeren har flere rader, skal informasjonen fra første rad vises som vanlig, men i tillegg skal data fra de andre radene som samme bruker har lagt inn vises.

F.eks:

 

<info>

<bruker>Navn på bruker</bruker>

<adresse>Bla Bla</adresse>

<telefon>000 00 000</telefon>

<settings>Data fra db</settings>

<settings2>Data fra samme db, men en annen rad</a>

<settings 3>Data fra samme db, men en annen rad</a>

</info>

 

Noen som har noen tips? Et søkeord som er relevant taes også imot med stor glede :)

Endret av neofix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke helt om jeg tok den, men du kan jo bruke mysql_nom_rows() for å finne antall rader også bruke en while-løkke til å printe alle. Da trenger du for så vidt ikke hele IF/ELSE styret heller....

 

//PRINT FØRST BRUKERNAVNET++
$query = "SELECT radene du vil hente inn FROM tabellen din WHERE brukerId = $brukerid";	
$result = mysql_query($query);
$number = mysql_num_rows($result);
$i = 0;

if ($number > 0)
{
  while ($i < $number)
  {     
 echo mysql_result($result,$i,"brukerdata");
   $i++;

  }
}

 

Jeg er helt ny på dette så bare slå om det er på trynet... men det funker på et vis for meg :) (seff bytter du ut det du vet må byttes ut ;) )

Lenke til kommentar

Hmm, det kan funke på en måte, men på en annen måte tror jeg det ikke helt vil gjøre det jeg ønsker...

 

For å få dette til å fungere må jeg først kjøre en query, som definerer hva $brukerid er, for så å kjøre en ny query som tar i bruk variablen $brukerid..

 

Eller ka du trur?

 

For jeg er avhengig av å få vist all data i databasen om alle brukere i en XML fil, og ikke bare en og en...

Lenke til kommentar

Etter å ha testet litt, fungerte forsåvidt metoden som aeinstein viste, men problemet blir jo at hvis jeg har tre rader med info om brukere, hvor de har lik brukerID, vil jeg få tre resultater med samme innhold istedenfor kun én output med innholdet fra alle.

 

Noen som er keen på å hjelpe meg ut litt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...