Gå til innhold

Dell XPS m170 vs Inspiron 9400


Anbefalte innlegg

Jeg ser på disse to. Og det som hovedsakelig skiller dem er to ting.

 

XPS har

Intel Pentium M 780 (2.26GHz, 2MB L2 Cache, 533MHz FSB)

Geforce Go 6800 Ultra 256 DDR RAM

 

Inspiron har

Intel Core Duo Processor T2600 (2.16 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB)

ATI MOBILITY RADEON X1400 256MB DDR, PCI-Express x16

 

Inspiron maskinen er ca 500 kr billigere når de er likt satt opp.

17 tommer skjerm

2 GB ram

80 GB HD

Wifi, bluetooth..osv osv.

 

Pluss at de begge har noe som er veldig viktig for meg. Skjermene har "truelife" coating. Det gir skjermen ekstrem god farge og kontrast gjengivelse. Skjermen ser ut som glass faktisk. Det er et krav til maskin jeg kjøper da jeg har det på min laptop idag også.

 

Hva er styrken og svakheten til de forskjellige oppsettene. Hvordan kan jeg til mitt behov merke forskjellen på en dual core CPU og en vanlig. Hvordan er de to skjermkortene i forhold til hverandre?

 

Jeg skal bruke maskinen i mitt enkeltmannsforetak. Jeg jobber mot reklamebyråer, mediehus og lignende med web, flash, multimedia, video og 3D. Så jeg ser etter en arbeidshest.

 

Idag har jeg en Toshiba Pentium P4 M 2.4 ghz med 1 GB RAM. Den er over 2 år gammel og er moden for utskiftning. Skjermkortet på den er så å si ubrukelig til dagens spill også.

 

Takk for alle innspill!!

 

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordelen med 9400 er prosessorene med nå blir de levert med et forholdsvis svakt skjermkort jeg fatter ikke hvorfor, da man fikk bestilt denne maskinen med 7800GO for 14 dager siden men har nå gått bort i fra dette.

 

Xps har jo et godt skjermkort da så spiller du så må du nesten velge denne (hvis du må ha Dell) men jeg tror det blir forandringer på både prosessorer og skjermkort både på 9400 og XPX maskinene så jeg hadde ringt de og hørt om evt når dette skjer.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Bamsemoms: har du innside tips?? He he...

 

Det haster ikke med å kjøpe i dag, så jeg kan vente til noe sånt.

 

For meg hadde det ideele vært om XPS systemet kom med dual core CPU, 7800 GO kort. Da hadde det vært en no brainer.

 

Fikk også et tips om å kjøpe den inspiron maskinen med 512 MB ram og så kjøpe 2 GB RAM på komplett. Da blir totalprisen rundt 3 000 kr mindre enn hos dell. Forskjellen ble ikke så stor på XPS da den kommer standard med 1 GB. Så det teller jo i favør for inspiron boksen.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

jeg ville hørt med Dell om jeg kunne fått XPS'en med Go7800 kort i stedet for med det gamle kortet. I februar hadde de tilbud med gratis oppgradering fra Go6800...

 

Jeg ville gått så langt at jeg ville aldri hatt XPS'en uten det kortet.

 

Forresten. Hva skal du med dual core cpu?

Lenke til kommentar
Forresten. Hva skal du med dual core cpu?

5792797[/snapback]

 

Jeg skal bruke maskinen i mitt enkeltmannsforetak. Jeg jobber mot reklamebyråer, mediehus og lignende med web, flash, multimedia, video og 3D. Så jeg ser etter en arbeidshest.

 

Og med den økende populariteten på dual core CPUer og hyperthreading tør jeg tippe at innen ett år eller så har de fleste Adobe produkter kommet med en update eller ny software som støtter det. Pluss at 3D programmer og en del video redingerings software allerede gjør det.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Jo, men med tanke på at jeg vil bruke maskinen 95% i profesjonell sammenheng, så frister nesten dual core CPUen mer enn skjermkortet til XPSen. Det radeon kortet kan jo ikke være SÅ crap! Hvis jeg skal spille på den kan jeg leve med å ikke kjøre "full pupp" på alt. Men seff det må jo kunne dra Battlefield 2, Halflife 2, og litt mer.

 

AKIRA

Lenke til kommentar
Jo, men med tanke på at jeg vil bruke maskinen 95% i profesjonell sammenheng, så frister nesten dual core CPUen mer enn skjermkortet til XPSen. Det radeon kortet kan jo ikke være SÅ crap! Hvis jeg skal spille på den kan jeg leve med å ikke kjøre "full pupp" på alt. Men seff det må jo kunne dra Battlefield 2, Halflife 2, og litt mer.

 

AKIRA

5797798[/snapback]

 

Min erfaring med det innebygde skjermkortet som er hauger av lass dårligere enn X1400 er at det duger til et par år gamle spill på høyeste oppløsning. Det betyr for meg at du kan kjøre nye spill på lavere oppløsning med ditt x1400. Go for it.

Lenke til kommentar

Hvorfor må du ha dell? Jeg har hatt to xpser og må si at min acer ferrari har gjort mer nytte enn xpsene...Jeg var hvertfall ikke fornøyd! Du får jo kjøpt acer travlemate 8202 for 16000! Den har core duo og ati x1600! I tillegg har du muligheten for å oppgradere den med 4g ram!!

Jeg hadde hvertfall ikke vært i tvil! Dessuten er en 15.4 tommers pc ti ganger mer hendig enn en 17 tommer! Jeg får sikkert mange dell fan på nakken nå, men det er hvertfall det jeg har erfart med mine lapptopp kjøp!

 

Uansett lykke til!

 

-yokko-

Lenke til kommentar

Hvorfor dell er pga hvor enkelt det er å handle og at det har to maskiner som passer akkurat inn i mine behov. Det er 1900x1200 oppløsningern på 17 tommer skjermen som frister mest av alt.

 

Men den Acer maskinen så ikke gærn ut den, men skulle det blitt en av de, ville jeg nok gått opp til 8204 modellen.

 

AKIRA

Lenke til kommentar
Hvorfor må du ha dell? Jeg har hatt to xpser og må si at min acer ferrari har gjort mer nytte enn xpsene...Jeg var hvertfall ikke fornøyd!

 

-yokko-

5802126[/snapback]

 

Jeg har hatt Ferrari 4005 og nå har jeg M170, å må si Dell'n har gjort meg 10x mer fornøyd!

 

Folk må bare se på hva de skal bruke maskinen til å velge deretter

Lenke til kommentar
Hvorfor må du ha dell? Jeg har hatt to xpser og må si at min acer ferrari har gjort mer nytte enn xpsene...Jeg var hvertfall ikke fornøyd!

 

-yokko-

5802126[/snapback]

 

Jeg har hatt Ferrari 4005 og nå har jeg M170, å må si Dell'n har gjort meg 10x mer fornøyd!

 

Folk må bare se på hva de skal bruke maskinen til å velge deretter

5803781[/snapback]

Godt da er vi enig.... smaken er som baken! Delt i to! Lykke til!

Lenke til kommentar
"Skjermene har "truelife" coating. Det gir skjermen ekstrem god farge og kontrast gjengivelse. Skjermen ser ut som glass faktisk. Det er et krav til maskin jeg kjøper da jeg har det på min laptop idag også."

 

Når det gjelder skjerm er det en liten gamble med dell, de har forskjellige produsenter på de samme skjermene, noen modeller av en modell er gode, andre er dårlige. LG lager de beste, Samsung har noen mindre bra skjermer.

http://www.notebookforums.com/showthread.php?t=138374

 

Fikk også et tips om å kjøpe den inspiron maskinen med 512 MB ram og så kjøpe 2 GB RAM på komplett. Da blir totalprisen rundt 3 000 kr mindre enn hos dell. Forskjellen ble ikke så stor på XPS da den kommer standard med 1 GB. Så det teller jo i favør for inspiron boksen.

 

Skal gi det et bedre tips, kjøp minne på ebay, fikk en 1gb brikke til min I6000 for 500kr.

 

Og med den økende populariteten på dual core CPUer og hyperthreading tør jeg tippe at innen ett år eller så har de fleste Adobe produkter kommet med en update eller ny software som støtter det. Pluss at 3D programmer og en del video redingerings software allerede gjør det.

 

De fleste Adobe produkter drar nytte av duo core i dag, ytelsen i f.eks photoshop øker med iallefall 50%. Duo Core er et must for en arbeidsmaskin, jeg ville ikke ofret en tanke til XPS maskina.

 

Når det gjelder Dell VS resten har dell den fordelen at vanligvis er billigst, spesiellt om du snapper opp en rabatt kupong.

 

Når det gjelder skjermkort kan du oppgradere Dellen med et GTX 7800 eller GO kort, så det er altså ikke et argument for å velge den bort. X1400 kjører forsåvidt bf2 o.l. uten problemer.

 

Ellers kommer Dell snart med en duo core XPS, som sikkert ikke er verdt pengene, og et par profesjonelle duo core maskiner som blir svinbra og svindyre.

 

Hilsen Johan

Endret av grkn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...