Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mitt Nettverk - Tips og forbedringer tas imot


Anbefalte innlegg

(Denne tråden er laget for de som er spesielt interesserte å

hjelpe andre med nettverksforbedringer og modifikasjoner. Foreløbig omhandler den bare mitt nettverk i detaljer men kan endres til mer generelt hvis interessen er der.)

 

Data om mitt nettverk:

 

- Satt opp et nettverk hjemme bestående av 3 maskiner (foreløbig)

- Kunde hos nextgentel, maskinene er koblet til modem via d-link trådløs 54mbps

- En maskin for spill, en "hjemmeserver" og en bærbar.

- Spillmaskinen og servern er koblet til kabel, bærbar til trådløst internet

- Hjemmeservern er kun koblet til TV og brukes kun til film og musikk

- Bærbare brukes for det meste til internetsurfing o.l.

- Installert VNC server på 2 sistnevnte pc'er for betjening av server gjennom andre maskiner når ikke TV er i bruk.

 

Jeg er klar over at siden den bærbare kjører trådløst vil dette gå noe tregere enn kabel, men jeg mener noe er galt for så sakte det nå går å overføre filer fra den bærbare til en annen maskin er uholdbart. Det (sikrede) trådløse nettverket går på 54mbps og alt virker tilsynelatende til å være i skjønneste orden.

Har tidligere kjørt med dårligere kryptering og hatt raskere overføring men om det er noe sammenheng her er jeg ikke sikker på. Mener alt av nødvendige porter er åpnet. Hvis noen er villige å hjelpe men savner noe info de er avhengige av kan jeg legge det til her etterhvert hvis dere spør.

 

Bærbare er av type pentium-m 1,5 - 512mb ram 333mhz - og 54 mbps wireless kort.

Siden jeg er mest på nett med denne maskinen, er det som oftest derfra filene blir overført fra som nevnt tidligere.

Det jeg lurer på er om overføringene vil gå fortere hvis jeg går for å starte opp en gammel sliter av maskin (PIII800mhz) å bruke den isteden for den bærbare? Den har foreløbig bare 128mb ram på den men dette vil da bli oppgradert hvis det blir akuelt å ta i bruk denne maskinen også.Noen som vil anbefale/fraråde meg dette?

 

Den bærbare er en støysvak maskin som man ikke hører står på, men den gamle PIII maskinen har en liten og støysvak stømforsyning og som kansje ikke blir for irriterende å ha stående på hele tiden. Men noe støyøkning må jeg da påregne hvis jeg går for dette alternativet, andre alternativet er å få trådløse raskere igjen :)

For det skal ikke gå 4-5 timer å overføre 4GB på 54mbps trådløst, ikke sant?

Event andre tips mottas med Takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...