Gå til innhold

Ny planskanner, like bra som filmskannere?


Anbefalte innlegg

Nå foreligger det en test av Epson V700 Photo:

 

http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interacti...V700/page_1.htm

 

Sitat fra testens konklusjon:

 

I was totally bowled over with the quality of scans, they even surpassed my Nikon 4000 scans.

 

The Epson Perfection V700 Photo is without question the best flatbed scanner I have ever reviewed, I am amazed at the quality of scans. If the V750 perorms better, then Epson will surely have put the final nail in the coffin for the dedicated film scanner.

 

Spørs om ikke denne til like under 5000 spenn er et alternativ til rene filmskannere i samme prisklasse (Nikon LS-50 og Konica Minolta Dimage Elite 5400).

 

Flott for oss at Epson stadig utvikler nye skannere med stadig bedre ytelse til en overkommelig pris. :thumbup:

 

Da er det bare å håpe at andre produsenter vil være med og satser litt mer på utvikling av nye skannere de og. Så mye film som finnes rundt omkring i verden må det jo være et enormt marked for filmskannere i det laveste prissjiktet.

Endret av Oljens
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå foreligger det en test av Epson V700 Photo:

 

http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interacti...V700/page_1.htm

Sitat fra testens konklusjon:

I was totally bowled over with the quality of scans, they even surpassed my Nikon 4000 scans.

The Epson Perfection V700 Photo is without question the best flatbed scanner I have ever reviewed, I am amazed at the quality of scans. If the V750 perorms better, then Epson will surely have put the final nail in the coffin for the dedicated film scanner.

 

Spørs om ikke denne til like under 5000 spenn er et alternativ til rene filmskannere i samme prisklasse (Nikon LS-50 og Konica Minolta Dimage Elite 5400).

 

Flott for oss at Epson stadig utvikler nye skannere med stadig bedre ytelse til en overkommelig pris.  :thumbup:

 

Da er det bare å håpe at andre produsenter vil være med og satser litt mer på utvikling av nye skannere de og. Så mye film som finnes rundt omkring i verden må det jo være et enormt marked for filmskannere i det laveste prissjiktet.

 

Denne testen viser at planskannerne gradvis blir bedre, men den viser ikke hva som påstås i teksten: "If the V750 performs better, then Epson will surely have put the final nail in the coffin for the dedicated film scanner."

 

Bildematerialet er også for lite. En annen sak at filmskannerne som er sammenliknet ikke er kurante. Det henvises til en rimelig Plustek-skanner, og demonstrasjonsskannet med denne tyder på at skanneroperatøren har brukt for hard kontrast. Når det gjelder Nikon-skannerne er Nikon 4000 (skal nok være LS/Coolscan 4000) forlengst erstattet av de klart bedre LS-50 og LS-5000.

 

Her har man laget en test av en mellomskikts-planskanner av nyeste modell. Men hvorfor har man ikke da også testet filmskannere av nyeste generasjon? Både Minolta 5400 og begge Nikon-skannerne for 35mm er bedre enn LS-4000, spesielt på negativfilm. Et annet moment er den mekaniske holdbarheten. Er en kombiskanner til 5000 kroner like godt konstruert som en Nikon Coolscan?

 

Det ville være interessant å prøve ut disse Epson-skannerne (V700 og V750) mot Nikon LS-50/LS-5000. Det er absolutt hyggelig å se at Epsons planskannere får høyere kvalitet, og testen gir i det minste et klart inntrykk av forbedringer i forhold til foregående modeller som Perfection 4990. Til skanning av 35mm film ser det ikke ut til å være grunnlag for sterke påstander om å slå spikere i kisten for spesialiserte filmskannere. Faren er stor for at den som håper å kunne få en "alt-i-ett" løsning bare ender opp med å ikke utnytte den kvaliteten som er i filmen. Film, også 35mm film, er fullt på høyde med de digitale speilreflekskameraer som det selges mest av. Hvis målet er å få digitale filer som yter filmen rettferdighet, krever dette imidlertid at man benytter kvalitetsskannere.

 

Det er riktignok en annen diskusjon, men på samme måte gjelder at bruk av objektiver i kategorien "kit-lens" som selges til konsumenter gjør at man langt i fra får utnyttet kameraets potensiale. Og dette er vel å merke ikke bare et prisspørsmål. Svært mange amatørfotografer med gode inntekter kjøper rimelig optikk, og tenker at "dette er godt nok for meg, for jeg er bare en amatør." Greit nok, men da skal man være klar over at uansett hvor godt innholdet i bildene er vil den tekniske kvaliteten aldri bli helt i toppskiktet. Den som ønsker svært høy kvalitet, bør velge mer profesjonelt utstyr.

 

Jeg synes det er all grunn til å ta slike påstander med den berømmelige klypen salt:

 

(http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interactive/Epson%20V700/page_6.htm)

 

"Over the past few years manufacturers have raised the quality of film scanning with flatbed scanners to the degree that I question whether a dedicated film scanner is really necessary these days."

 

Påstanden er feil. De planskannerne som har eksistert de seneste årene har vært langt unna den kvaliteten som filmskannere har kunnet tilby, og den som stiller høye krav bør legge andre premisser til grunn. Mange har godt filmbasert 35mm speilrefleksutstyr, og hva enten målet er å digitalisere en eksisterende filmsamling eller bruke film som utgangspunkt for digitale bilder i fremtiden er det all grunn til å velge de løsningene som gir gode resultater. Filmen og bildene fortjener det.

Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan en Coolscan III LS-30 er i forhold til V700 Photo eller 4990 Photo.

 

Det er alltid litt risikofylt å uttale seg om utstyr man ikke selv har prøvd, men de nye LS-50 og LS-5000 er /vesentlig/ bedre enn LS-30/Coolscan III. Dermed bør man uten fare for å si noe galt kunne anta at i akkurat den sammenlikningen vil de nevnte planskannerne vinne klart.

 

Her er forresten Thom Hogans omtale av de siste Coolscan-modellene, hvor han sammenlikner LS-30 med de nyere. Den gir oss en pekepinn:

 

http://www.bythom.com/coolscanv.htm

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding, det var interessant lesning!

 

Ser ut som min LS-30 (som ikke er brukt på en stund) ikke får en ny sjanse.

Jeg har bestilt en Epson V700 som forhåpentligvis klarer jobben like bra eller bedre enn en LS-50 og med større fleksibilitet.

Det er LS-50 som for mitt vedkommende er alternativet i og med at de er i samme prisleie.

Endret av 964
Lenke til kommentar
Takk for tilbakemelding, det var interessant lesning!

Ser ut som min LS-30 (som ikke er brukt på en stund) ikke får en ny sjanse.

Jeg har bestilt en Epson V700 som forhåpentligvis klarer jobben like bra eller bedre enn en LS-50 og med større fleksibilitet.

Det er LS-50 som for mitt vedkommende er alternativet i og med at de er i samme prisleie.

 

Jeg nå sørget for at det blir bestilt til Akam følgende skannere for inngående testing:

 

Epson planskanner V700 Photo

Epson planskanner V750 Photo

 

Disse vil bli vurdert opp mot Nikons LS-50 og LS-5000.

 

Jeg vil muligens også ha med en Nikon LS-4000. (Som vel å merke nå har blitt forbigått av både LS-50 og LS-5000, særlig på negativer)

 

Deretter vil jeg følge akkurat de samme prosedyrene som i denne testen, for å finne ut nøyaktig hvor gode de nevnte Epson-modellene er:

 

http://www.akam.no/test/skanner/digitalise...e_skanner/12881

Lenke til kommentar
Jeg nå sørget for at det blir bestilt til Akam følgende skannere for inngående testing:

 

Epson planskanner V700 Photo

Epson planskanner V750 Photo

 

Disse vil bli vurdert opp mot Nikons LS-50 og LS-5000.

 

Jeg vil muligens også ha med en Nikon LS-4000. (Som vel å merke nå har blitt forbigått av både LS-50 og LS-5000, særlig på negativer)

 

Flott! Da er det bare å smøre seg med tålmodighet å vente på svaret på trådtittelen. Cirka når kan vi forvente publisering av testen?

Lenke til kommentar
Jeg nå sørget for at det blir bestilt til Akam følgende skannere for inngående testing:

 

Epson planskanner V700 Photo

Epson planskanner V750 Photo

Disse vil bli vurdert opp mot Nikons LS-50 og LS-5000.

Jeg vil muligens også ha med en Nikon LS-4000. (Som vel å merke nå har blitt forbigått av både LS-50 og LS-5000, særlig på negativer)

 

Flott! Da er det bare å smøre seg med tålmodighet å vente på svaret på trådtittelen. Cirka når kan vi forvente publisering av testen?

 

Det kommer an på når Epson kan levere sine V700 og V750. Jeg er her i tvil om hvorvidt det er noe poeng i å ta med den eldre og utgåtte LS-4000 i testen når både LS-50 og LS-5000 overgår den. Er det noen som har synspunkter på det?

 

En annen ting: Minoltas 5400 II kunne vel også vært mulig å ta med, men ettersom Konica-Minolta er ute av kameramarkedet spørs det hvor aktuell den vil være.

Lenke til kommentar
En annen ting: Minoltas 5400 II kunne vel også vært mulig å ta med, men ettersom Konica-Minolta er ute av kameramarkedet spørs det hvor aktuell den vil være.

5806460[/snapback]

 

Den er nok gått ut av produksjon da denne delen av skannerlinjen til KM lå under avdeling Konica Minolta Photo Imaging som vel avvikles fra og med kommende lørdag. Dyrere skannere (Scan Multi?) har visstnok ikke samme opphav og vil bli videreført. For min del kommer er all erfaring med filmskannere med en Scan Dual IV, men grunnen til at jeg leser tester av kombinasjonsskannere med mer nysgjerrighet enn før er først og fremst muligheten for å skanne flere filmformater. Etterhvert som jeg blir vant med digitalkameraer igjen og får skaffet en god vidvinkel vil jeg nok snuse mer på mellomformat heller enn å bruke mye tid på 35mm film. Sålenge testen svarer på hvordan skanneren gjør det sammenliknet med oppegående filmskannere i samme prisklasse er den nyttig for meg. :-)

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
En annen ting: Minoltas 5400 II kunne vel også vært mulig å ta med, men ettersom Konica-Minolta er ute av kameramarkedet spørs det hvor aktuell den vil være.

5806460[/snapback]

 

...men grunnen til at jeg leser tester av kombinasjonsskannere med mer nysgjerrighet enn før er først og fremst muligheten for å skanne flere filmformater. Etterhvert som jeg blir vant med digitalkameraer igjen og får skaffet en god vidvinkel vil jeg nok snuse mer på mellomformat heller enn å bruke mye tid på 35mm film. Sålenge testen svarer på hvordan skanneren gjør det sammenliknet med oppegående filmskannere i samme prisklasse er den nyttig for meg. :-)

 

Hei!

 

Testen vil bare svare på hva planskannerne yter i forhold til 35mm film, ikke mellomformat. Jeg kan forsikre deg her og nå om at planskannere av typen Canon 9950 og Epson 4990 takler /mellomformat/ film på en helt utmerket måte - selv om de ligger signifikant etter en filmskanner når det er snakk om 35mm. Mellomformat film vil altså ikke bli prøvet i den kommende skannertesten jeg nå planlegger, men hvis Epsons V700 og V750 er minst like gode som 4990 har du ingenting å frykte i det hele tatt. Og at Epsons nyutviklinger skulle være noe som helst dårligere enn 4990 tror vi vel ikke noe på. Den større informasjonsmengden i de større filmrutene sikrer deg et resultat du trolig kommer til å bli henrykt over.

 

Så hvis mellomformatet er ditt valg, våger jeg å antyde at du kan bestille en Epson-planskanner i full tillit til at du får et verktøy du blir fornøyd med.

Lenke til kommentar

Viktig å ikke forhaste seg her skjønner jeg!

 

Det inntrykket jeg har fått av kvaliteten på de forskjellige typene stemmer tydeligvis ikke helt.

 

Veldig bra at det blir en sammenligning!!

 

Det bør være tilstrekkelig å teste LS-50 og LS-5000 i og med at det er de som er de aktuelle modellene. Spesielt interessant er det jo å se LS-50 mot V700 med tanke på at de er i samme prisleie.

Lenke til kommentar
Viktig å ikke forhaste seg her skjønner jeg!

 

Det inntrykket jeg har fått av kvaliteten på de forskjellige typene stemmer tydeligvis ikke helt.

 

Veldig bra at det blir en sammenligning!!

 

Det bør være tilstrekkelig å teste LS-50 og LS-5000 i og med at det er de som er de aktuelle modellene. Spesielt interessant er det jo å se LS-50 mot V700 med tanke på at de er i samme prisleie.

 

1. Jeg føler vel også at det er tilstrekkelig å teste LS-50 og LS-5000. Vi vet jo at disse ikke bare er de som er de nyeste, men at de er bedre enn LS-4000.

 

2. Når det gjelder LS-50 kontra LS-5000, vet vi dessuten at de to er like gode hva ren bildekvalitet angår. Jeg har kontaktet Nikon i Norge, og fått bekreftet at den mekaniske holdbarheten og påliteligheten også er lik. Hva som skiller LS-5000 fra LS-50 er at førstnevnte har:

 

* Singlepass-multiskanning som gjør at du unngår unøyaktigheter og svekket detaljering ved at skannerprosessen må gjentas x antall ganger. Dette kan være et moment, så spørsmålet er da hvor viktig man anser multiskanning for å være.

* Mulighet til diasdapter

* Mulighet til å skanne film på rull

* Høyere skannerhastighet, 20 mot 38 sekunder uten ICE, ROC eller GEM.

 

Noen vil bemerke at LS-5000 også har 16-bits konvertering mot 14-bits for LS-50. Men 14-bit er allerede mer enn noen av dagens normale digitale speilreflekskameraer, og gir rikelig med spillerom for redigeringsinngrep. Jeg er personlig derfor tilbøyelig til ikke å tillegge dette så stor vekt, selv om man teoretisk vil kunne si at dette har praktisk betydning.

 

3. Akams forrige sammenlikning mellom LS-50 og LS-5000 viste at kvaliteten er lik. Det kan du se her:

 

Negativfilm:

 

LS-50:

 

http://www.akam.no/images/bilder_peringe/s...ce_mini_cut.jpg

 

LS-5000:

 

http://www.akam.no/images/bilder_peringe/s...ce_mini_cut.jpg

 

Provia lysbildefilm:

 

LS-50:

 

http://www.akam.no/images/bilder_peringe/s...ce_mini_cut.jpg

 

LS-5000:

 

http://www.akam.no/images/bilder_peringe/s...ten_ice_cut.jpg

 

Her er enda et eksempel, som viser farvegjengivelse i tillegg til detaljer i en solsikke:

 

LS-50:

 

http://www.coldsiberia.org/filmscan/sunflower1_LS-50_800.jpg

 

LS-5000:

 

http://www.coldsiberia.org/filmscan/sunflo...LS-5000_800.jpg

 

Ser du forskjeller mellom LS-50 og LS-5000?

 

4. Det er alltid interessant å sammenlikne ting innen samme prisklasse, men det er også minst like interessant å sammenlikne alternativer i /forskjellige/ prisklasser innenfor /samme/ test. Dette fordi potensielle kjøpere skal få et best mulig innblikk i hva man eventuelt får ved å velge den ene modellen fremfor den andre. I mange tester sammenliknes bare produkter innenfor en og samme klasse. Dette mener jeg er uheldig, fordi de som lurer på om de skal kjøpe X eller Y har krav på å få vite om det er regningssvarende å spare litt ekstra for å kunne velge den modellen som kanskje koster litt mer. For å få vite dette konkret, er det helt nødvendig å vurdere ulike modeller i ulike prisklasser mot hverandre side om side med tilsvarende produkter i samme prisleie. Som vi så i filmskannertesten, fikk vi gjennom en direkte sammenlikning mellom LS-50 og LS-5000 demonstrert at de var likeverdige i bildekvalitet. Det var et uventet resultat som jeg i alle fall ikke hadde tatt for gitt på forhånd. Men dette kan slå begge veier, og uansett er det viktig at forskjeller og/eller likheter kommer frem.

 

Nå venter vi bare på at Epson skal levere sine V700 og V750.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Venter i spenning på testen.

Når kan vi vente noen resultater??

 

Hei!

 

Vi ringte akkurat nå til Epson-importøren.

 

Epsons V750 er ikke kommet til Norge ennå, og er neppe tilgjengelig før tidligst i uke 20, dvs. etter den 15. mai. Da kommer dette veldig tett opp til undertegnedes eksamensforberedelser - eksamen er den 02. juni. Etter denne datoen har Akam reservert disse skannerne for test, og vi regner med at testen kan publiseres rundt den 10. juni.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Prøv heller

http://www.fotografi.no/nyheter2.php?RECOR...D&ID(nyhet)=407

Ser absolutt ut som en lovende scanner ja :)

 

Prisen på de nye Epson-skannerne tyder på at de er produkter av god kvalitet. Den rimeligste av de to, V700, koster rundt 5000 kroner, i følge et søk i prisguiden her på hardware.no.

 

Man løper nok ingen større risiko ved å gå ut i fra at de vil være meget gode til alle mulige tradisjonelle planskanneroppgaver, og at Epson har lagt mye bra mekanikk i konstruksjonen indikeres av både vekten og prisen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
... og vi regner med at testen kan publiseres rundt den 10. juni.

5990629[/snapback]

I dag er det 14. juni. Hvordan går det?

 

Det går ikke - ennå. Skanneren V750 er fortsatt ikke kommet til Norge.

 

Dermed blir det hverken test eller publisering i juni. Jeg kan umulig teste et produkt som ikke kan leveres, men så snart den kommer skal jeg gå i gang. I øyeblikket ser midten av juli ut som et realistisk mål for publiseringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...