Gå til innhold

Lydbøker på ipod


Anbefalte innlegg

Når du "ripper" CD'ene inn i iTunes, velger du under "Preferences" at du skal bruke AAC som format, og der kan du selv velge "Custom" og sette hvilken bit-rate du skal bruke.

Lydbøker er ikke nødvendig å rippe i så veldig høy bit-rate, helt ned i 48 Kbs går greit å høre på. Men det får du prøve deg frem til!

Når du har rippet CD'en, blir filene lagt inn i "iTunes-library".

Hvor dette er på datamaskinen din, ble bestemt når du installerte iTunes, så det vet du best, og kan finne dette.

Alle filene fra èn CD blir lagt i èn folder, og det enkleste er å flytte alle disse filene ut fra denne folderen og til en egen folder på f.eks. ""Skrivebordet" ditt.

Så kan du gå inn i denne folderen, merke alle filene og velge at du vil endre "ekstensions" på disse, fra .m4a til .m4b, og når det er gjort kan du flytte alle filene tilbake til den opprinnelige folderen i "iTunes-library".

Når du så synkroniserer iPod'en din til iTunes, blir filene flyttet over, og du kan høre på dem på iPod.

Når du så sletter disse filene fra iTunes, vil de bli slettet fra iPod neste gang du kobler iPod opp mot iTunes/datamaskinen din.

Lykke til!

5788710[/snapback]

 

Jeg sitter med oppskriften til å legge inn bøker på iPod. Jeg er litt frustrert fordi jeg ikke finner de kommandoene som er beskrevet. Da slo det meg om dette kanskje er kommunikasjone mellom en Mac og en iPod. Jeg har en vanlig PC. Ha r du noen tips til meg. Jeg har fått konvertert filene fra m4a til m4b, men måtte gjøre det fil for fil. Jeg har fått overført filene til iPoden, men de kommer som enkeltfiler og ikke som mapper sel om det er ordnet slik i iTunes. Takknemlig for svar. :(

5850762[/snapback]

 

 

"For å forandre "Typen" filer, dvs. Extentions, på en enkel måte, må du laste ned ett enkelt gratisprogram, det finner du her:

 

www.vlsoftware.net

 

Det heter Rename*us, det er ett av mange slike som du finner ute på nettet, og dette er veldig enkelt å bruke.

 

Prøv dette først, og se om du får det til med å bruke dette (du må angi hvilken folder, og hvilke filer, du skal forandre, ikke forandre navnene!!, "name scheme" skal være tomt!!)

Sett "name extentions to" m4b

 

Prøv først med noen filer som du ikke blir veldig trist om du mister først!

 

Prøv dette først, og spør tilbake her om du er usikker."

 

For å forandre typenavn på filer i en folder, gjør som ovenfor beskrevet!

Ellers skulle det meste stå beskrevet tidligere i tråden, dette er alt beskrevet for bruk på en PC, ikke MAC.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Et utkast til bruksanvisning:

 

LYDBOK fra CD til iPod

 

Innstillinger

 

Før du begynner , pass på at Utforsker er innstilt med visning av skjulte filer og med visning av filtypenavn for kjente filtyper. (Verktøy..> Mappealternativer ..> Vis…….)

 

iTunes: Velg Rediger > Innstillinger >Avansert>Generelt Merk deg plassering av iTunes-mappen, og hak av for Kopier filer til iTunes Music-mappen når du legger musikk til biblioteket

Under Avansert >Import velger du Import ved hjelp av aac-koder, og Innstilling Podcast med taleinnhold (som gir en liten fil med tilstrekkelig kvalitet) Husk å tilbakestille hvis du senere vil rippe musikk!

 

Prosedyre:

 

1. Åpne iTunes på PCen.

2. Sett inn CD i spilleren. Denne blir synlig i venstre kolonne i iTunes

3. Merk alle sporene (Høyreklikk og går til Rediger og Velg alle) , Høyreklikk og velg Vis info

Fyll ut

Artist (Forfatter) Blir hovedmappenavn i iTunes-katalogen

Album (Boktittel) Blir undermappenavn i iTunes-katalogen

Platenr (for eksempel 1 av 10)

Sjanger (”Lydbok”)

4. Mens alle spor er merket (se forrige punkt) bør du gå til menyvalget Avansert og velge Sett sammen CD-spor. Da lages hele CDen på EN stor fil i stedet for en for hvert kapittel

5. Velg Fil >Legg til mappe i bibliotek og velg CDen. Da bruker PCen noen minutter på å rippe innholdet til m4a-filer i iTunes-katalogen .

6. Åpne Utforsker og finn de aktuelle filer. Rename filtypen fra m4a til m4b (trenger ikke hjelpeprogram dersom du bare lager en fil for hver CD, ellers kan rename*us være OK), se etter at katalogstruktur og filnavn er slik du vil ha dem.

7. Slett de gamle tracks i iTunes. (Som nå har fått utropstegn foran seg fordi filnavnet ikke lengre stemmer)

8. Oppdater iTunes med den aktuelle katalog som inneholder m4b-filene. De dukker da opp i iTunes-biblioteket, hvor du lettest finner dem ved å velge sjanger Lydbok. (jfr pkt.3) Sjekk at informasjonen om sporene er slik du vil ha dem (Det er denne informasjonen, ikke katalogstrukturen som brukes når sporene skal overføres til iPod)

9. Koble til iPod, når denne dukker opp i venstre kolonne i iTunes kan du trekke sporene over dit. De havner da hulter til bulter i iPoden (filstrukturen der er ikke spesielt logisk/brukervennlig,men det trenger du ikke å bekymre deg om…)

10. FERDIG Du kan spille av sporene, og iPoden husker hvor langt du er kommet om du tar en pause i lyttingen! (Det er årsaken til at du bør rename fra m4a til m4b!)

 

Det lønner seg å kjøre gjennom punktene 2-5 for ALLE CDene i en lydbok før du går til pkt 6

 

Forslag til forbedringer mottas med takk. Send gjerne PM, så slipper vi de uendelig lange og lite lesbare trådene der vrimler av på denne type fora...

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Noen av dere som kan hjelpe meg? Har veldig mange lydbøker på pcen, og skal ha mesteparten av dem inn på Ipoden, men problemet er at den vil ikke legge dem i mappe. Har ca 200 lydbøker, og alle har mapper inni seg med cd1, cd2 osv, slik vil jeg ha dem på Ipoden, er det mulig?

 

 

Hei!

 

Har akkurat samme problemet selv. Nå venter jeg spent på gode råd og veiledning fra kyndige folk der ute. Begynner faktisk å angre på at jeg kjøpte iPod, den virker tungvindt og vanskelig tilgjengelig.

 

God Jul til alle!

Lenke til kommentar
Noen av dere som kan hjelpe meg? Har veldig mange lydbøker på pcen, og skal ha mesteparten av dem inn på Ipoden, men problemet er at den vil ikke legge dem i mappe. Har ca 200 lydbøker, og alle har mapper inni seg med cd1, cd2 osv, slik vil jeg ha dem på Ipoden, er det mulig?

 

 

Hei!

 

Har akkurat samme problemet selv. Nå venter jeg spent på gode råd og veiledning fra kyndige folk der ute. Begynner faktisk å angre på at jeg kjøpte iPod, den virker tungvindt og vanskelig tilgjengelig.

 

God Jul til alle!

 

Hejsann.

 

Det viste seg å være ganske enkelt. På Itunes så har man spillelister på venstre side, der lager man spillelister over filene, altså: Høyreklikk for ny spilleliste, gi spille listen navn: F.eks Jo Nesbø - Snømannen, eller hvilke lydbok det enn er, så drar du filene fra mappen du har dem liggende i og over i den mappen. PS: Av og til så kommer fil nr 1-9 neders, det må du passe på å få dem øverst.

 

Litt vanskelig forklart, kanskje noen gidder å skrive det litt lettere:)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Takk for hjelpa, men jeg føler at jeg trenger mer veiledning. Når jeg legger det til i spillelista slik du beskriver, blir det liggende hulter til bulter i biblioteket mitt. Det er vel derfra jeg "fyller på" iPoden min?

 

Sliter med å skjønne disse prinsippene. Noen som kan gi meg en fullstendig veileder/tutor på hvordan jeg legger over mapper med lydbøker på iPoden min på en måte som gjør det pent og ryddig?

 

Veldig takknemlig for hjelp!

Lenke til kommentar
Hei!

 

Takk for hjelpa, men jeg føler at jeg trenger mer veiledning. Når jeg legger det til i spillelista slik du beskriver, blir det liggende hulter til bulter i biblioteket mitt. Det er vel derfra jeg "fyller på" iPoden min?

 

Sliter med å skjønne disse prinsippene. Noen som kan gi meg en fullstendig veileder/tutor på hvordan jeg legger over mapper med lydbøker på iPoden min på en måte som gjør det pent og ryddig?

 

Veldig takknemlig for hjelp!

Hei.

 

Ja, det blir liggende ganske rottete i biblioteket, det er litt plagsomt hvis man har noe annet enn lydbøker, men jeg la 132 lydbøker på Ipoden og det gikk fint, bare å holde seg unna biblioteket;)

Lenke til kommentar

Vil bare nevne i diskusjonen at jeg i dag prøvde "iPod Audio Book Converter" som ble anbefalt her.

 

Fungerte helt utmerket! Enkelt og greit "adder" man bare én og én cd og velger alternativet at alle filene skal slås sammen til en stor fil. Da får man ett sammenhengende langt lydspor.

 

Samtidig så legger lydboken seg i mappen "lydbok" på Ipoden.

 

Fikk Ipoden nå for et par dager siden etter å ha brukt Creative i mange år, og ble rimelig "bekymret" nå for at Ipoden ikke fikset lydbøker bedre enn jeg først fikk inntrykk av. Men med dette programmet vil jeg faktisk si det fungerer bedre enn hva jeg er vant med fra tidligere!

 

Anbefales! :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Når du "ripper" CD'ene inn i iTunes, velger du under "Preferences" at du skal bruke AAC som format, og der kan du selv velge "Custom" og sette hvilken bit-rate du skal bruke.

Lydbøker er ikke nødvendig å rippe i så veldig høy bit-rate, helt ned i 48 Kbs går greit å høre på. Men det får du prøve deg frem til!

Når du har rippet CD'en, blir filene lagt inn i "iTunes-library".

Hvor dette er på datamaskinen din, ble bestemt når du installerte iTunes, så det vet du best, og kan finne dette.

Alle filene fra èn CD blir lagt i èn folder, og det enkleste er å flytte alle disse filene ut fra denne folderen og til en egen folder på f.eks. ""Skrivebordet" ditt.

Så kan du gå inn i denne folderen, merke alle filene og velge at du vil endre "ekstensions" på disse, fra .m4a til .m4b, og når det er gjort kan du flytte alle filene tilbake til den opprinnelige folderen i "iTunes-library".

Når du så synkroniserer iPod'en din til iTunes, blir filene flyttet over, og du kan høre på dem på iPod.

Når du så sletter disse filene fra iTunes, vil de bli slettet fra iPod neste gang du kobler iPod opp mot iTunes/datamaskinen din.

Lykke til!

 

 

Jeg endrer fra m4a til m4b, og legger filen tilbake i den opprinnelige mappen, men da havner den jo bare ute i det vanlige musikkbiblioteket, og ikke under lydbøker... Det er heller ingen endring, når jeg synkroniserer med iPoden. Det er jo der jeg vil ha den. Må jeg ikke legge den i en eller annen mappe som heter lydbøker inne i Itunes-mappen?

Endret av wacz016
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...