Gå til innhold

Lydbøker på ipod


Anbefalte innlegg

Er det noen som kan gi meg et tips om hvilken lydfilformat som er best å bruke på ipod Nano når man ripper lydbøker(??). Jeg famler litt med dette synes jeg. Har prøvd de to alternativene i itunes:mp3 og m4a uten å bli noe klokere på hva som er best. Står litt lite om dette i bruksanvisningen, men mulig jeg har sett at m4a er den som er best egnet, kanskje ikke filene så lett blir "dratt med på mix" når de avspilles da. Fint om noen med erfaring på dette kan gi meg litt tips. Et annet spørsmål med lydbøker: Jeg har opplevd at lydstyrken j\kan variere sterkt når de avspilles, uten at jeg har gjort spesielle endringer for hver CD jeg har lagt inn. Lurer på hva dette kommer av?

RandiA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å rippe lydbøker fra CD for avspilling i iPod, brukes AAC og filformat .m4a

Deretter må du manuellt forandre navnet på filformatet (ekstension-name) til .m4b

Når dette er gjort, og filene lagt inn i iPod via iTunes, dukker de opp under "Audiobooks" på iPod'en.

Når du spiller en slik fil, og du avbryter avspillingen enten ved å slå av iPod'en eller for å spille musikk, og så går tilbake for å spille lydboken videre, vil avspillingen begynne der du avsluttet sist.

Varierende lydvolum kan være mange ting, kan skyldes forskjellig volum på platene også.

Lenke til kommentar

Takk skal du ha, dette har jeg ikke funnet noe sted. Har "lest" ca 25 lydbøker (lånt bibliotek) på min ganske nye ipod, og har famlet meg litt frem. Lyden har vært ganske OK både som mp3 og m4a, men jeg har lagt dem inn som spillelister og slått av "på pause" for å finne igjen hvor jeg var. Kan du si meg hvordan jeg gjør om til m4b da? Må jeg gå inn på hvert spor da og skrive det? Eller er det en lettere måte å endre alle på? For bedre lydkvalitet, skal jeg kanskje gjøre noe med equalizer? Sette den på "Spoken Word" eller?

Takker på forhånd for svar

RandiA

Lenke til kommentar

Når du "ripper" CD'ene inn i iTunes, velger du under "Preferences" at du skal bruke AAC som format, og der kan du selv velge "Custom" og sette hvilken bit-rate du skal bruke.

Lydbøker er ikke nødvendig å rippe i så veldig høy bit-rate, helt ned i 48 Kbs går greit å høre på. Men det får du prøve deg frem til!

Når du har rippet CD'en, blir filene lagt inn i "iTunes-library".

Hvor dette er på datamaskinen din, ble bestemt når du installerte iTunes, så det vet du best, og kan finne dette.

Alle filene fra èn CD blir lagt i èn folder, og det enkleste er å flytte alle disse filene ut fra denne folderen og til en egen folder på f.eks. ""Skrivebordet" ditt.

Så kan du gå inn i denne folderen, merke alle filene og velge at du vil endre "ekstensions" på disse, fra .m4a til .m4b, og når det er gjort kan du flytte alle filene tilbake til den opprinnelige folderen i "iTunes-library".

Når du så synkroniserer iPod'en din til iTunes, blir filene flyttet over, og du kan høre på dem på iPod.

Når du så sletter disse filene fra iTunes, vil de bli slettet fra iPod neste gang du kobler iPod opp mot iTunes/datamaskinen din.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Ett lite tips, for å gjøre det hele enda litt enklere:

Når du ripper en CD, vil hvert kapittel bli en fil, og du må starte opp igjen neste fil/kapittel når du er ferdig med forrige.

Dersom du bruker "album-wrapping", vil hver CD bli èn fil, og du vil få kapitlene etter hverandre, og du vil gå rett fra ett kapittel til neste under avspilling, så lenge du er inne på en CD.

Det du gjør under "ripping" av CD'en, er å merke alle sporene på CD'en ved å gå til "Edit" og velge "Select All", da blir alle sporene på CD'en merket (de blir blå), deretter går du til "Advanced" og velger "Join CD-tracks"

Så gjør du som beskrevet tidligere, ripper i AAC.

Nå vil du kun finne èn stor fil i folderen i Itunes-library, denne behandler du som jeg har beskrevet tidligere.

Når du nå starter å spille denne filen i iPod, og starter/stopper opp/avbryter, vil du hele tiden starte opp der du sist stoppet avspillingen, og du vil ikke behøve å starte opp noe nytt kapittel før du har hørt hele denne CD'en ferdig!

Eneste aberet er at dersom du leter etter ett spesielt kapittel på en CD, vil du ikke kunne søke etter dette på annen måte enn å "scanne" gjennom hele denne store filen og lete manuelt.

Kapitlene på CD'en blir ikke merket.

Lenke til kommentar

Takk skal du ha, nå har jeg printet ut "oppskriften" din. Unektelig litt tungvint av Apple dette. Jeg ringte tech.support i dag og fikk rådet: Bruk formatet Apple losses ved import, da blir det m4b og lagt inn som Lydbok. Tok en Hamsun-lydbok og gjorde dette, men det var bare tull...det la seg inn som m4a der også, men i store filer.

Et lite tilleggs-spørsmål til forklaringen din: Jeg merker alle filene i en mappe, men jeg finner ikke noe sted for endring av "ekstensions". (?)

Og jeg har heller ikke funnet i Advanced: "Join CD-tracks". Men jeg skal "øve" litt til.

 

Randi

Lenke til kommentar

OK, litt tungvint dette, og jeg er ikke særlig god i å forklare dette, men vi prøver!

Du fikk til det med å rippe inn i iTunes?

Og du fant folderen med de rippede filene i iTunes-library?

For å forandre "Typen" filer, dvs. Extentions, på en enkel måte, må du laste ned ett enkelt gratisprogram, det finner du her:

 

www.vlsoftware.net

 

Det heter Rename*us, det er ett av mange slike som du finner ute på nettet, og dette er veldig enkelt å bruke.

 

Prøv dette først, og se om du får det til med å bruke dette (du må angi hvilken folder, og hvilke filer, du skal forandre, ikke forandre navnene!!, "name scheme" skal være tomt!!)

Sett "name extentions to" m4b

 

Prøv først med noen filer som du ikke blir veldig trist om du mister først!

 

Prøv dette først, og spør tilbake her om du er usikker.

 

Når det gjelder Advanced, og Join Tracks: har du norsk tekst i iTunes?

Jeg har bare engelsk på mine PC'er, det gjør det vanligvis enklere når man må ut på nettet for å finne løsninger , svar etc., da det meste der ute er på engelsk, og det kan av og til være vanskelig å finne hvilke "knapper" og funksjoner som stemmer overens med f.eks. norske oversettelser.

Og så lærer du engelsk veldig effektivt!

Men jeg vil tro at "Advanced" er oversatt til "Avansert", og "Join Tracks" er noe sånt som "Pakke inn filer"

Lenke til kommentar

Takk, takk for hjelpsomhet. Jeg har jo lydbøkene på ipoden, det er ikke det...men jeg er litt sånn perfeksjonist. Skal laste ned det programmet ja.

Jeg har nok itunes på norsk, men det har ikke så stor betydning. De fleste lydbøkene jeg har rippet er på engelsk. (Jeg har engelsk hovedfag så engelsk går nok like greit.)

Men denne ordningen med lydbøkene er nok et svakhetspunkt hos Apple. Ikke engang Teknisk support ga meg rett svar i dag. Og jeg ser det er mange som spør og strever med det der.

Vel, jeg fortsetter, så blir det nok perfekt etter hvert.

Jeg har i hvert fall ikke valgt automatisk oppdatering av ipod, eller miksing i spillelister.

Randi

Lenke til kommentar

Du misforstår meg litt, når jeg mener om du har iTunes på norsk eller engelsk, betyr det om du har norsk eller engelsk versjon av iTunes.

Det er ikke alltid bare teksten på knappene som er forskjellig, noen ganger er også funksjonene forskjellig på knapper i norsk eller engelsk versjon, så om du hadde hatt lik versjon, kunne jeg bare ha talt meg fra venstre eller høyre mot knappene du skulle bruke!

Men så enkelt er det ikke! Dessverre!

Jeg bruker nå iTunes versjon 4.9, den nyeste vil jeg ikke installere, da det er en del "bugs" rapportert om den.

Du bør oppdatere iPod'en din også, "Ipod Updater" finner du på Applestore.com, og den bør du nedlaste og kjøre oppdatering av iPod med.

Og at dette er litt kronglete har du helt rett i.

Men Apple var i utgangspunktet kun interessert i at du kjøpte lydbøkene dine som nedlastingsfiler ved hjelp av iTunes, på nettbutikken deres.

Så dette jeg har beskrevet er en måte å omgå Apple's forretningside på, og som gjør at du kan få hvilke filer som helst inn i iTunes og iPod "Audiobooks".

Det er ikke ulovlig, ennå!

Itunes er gratis, og iPod'en er jo din, så Apple gjør det bare så vanskelig som mulig for deg, slik at du kanskje til slutt likevel kjøper boken fra dem!

Men har du bare gjort det en gang, er det ikke så vanskelig neste gang!

Lykke til!

Lenke til kommentar

Hei igjen

Fint at du kommer med informasjon. Prøver å "oppgradere" meg selv litt på dette området. Jeg har iTunes 6.0, norsk tekst. Har søkt etter oppgraderinger fra jeg lastet den fra installasjons CD'n for et par måneder siden. Trodde man alltid skulle søke etter siste versjoner av slikt.

Husker ikke om jeg har oppgradert ipod, den er nokså ny. Vet ikke hvilke fordeler siste oppgraderinger der vil gi.

Brukte det kjekke programmet du ga så klar bruksbeskrivelse til. Og endret en hel lydbok(mappe) til rett format. Fint at du nevnte tomt felt i name scheme, det var litt viktig ja.

Den kommersielle siden av itunes og kjøp av lydbøker, er tydelig ja.

Men det går jo greit i annet format også, når man lager en spilleliste av en bok, kommer den under Books&Spoken. (Med litt andre avmerkinger i tillegg, slipper man også å få kapitlene inn som sanger her og der.)

Man får finne det systemet som går greiest, i starten brukte jeg så mye tid på dette, at jeg nesten kunne ha lest hele boken, på "innlastingstiden", he,he.

Randi

Lenke til kommentar

Joda, iPoden kan brukes til mye fornuftig, bare man finner ut hvordan!

Har du prøvd "Podcasting"?

Å lytte til radioprogrammer på iPod?

NRK har også noen programmer på Podcast, endel er verdt å lytte til (fint på trikken, eller i parken, hvor du får helt fin lyd selv om radio ellers ikke er mulig å lytte til der!).

Mange av de utenlandske Podcasts er stort sett innholdsløse, de har tatt opp endeløse, uinteressante diskusjoner, med seg selv(!) eller andre.

Men det finnes noe interessant også.

iPoden har også blitt brukt som lagring av bilder fra kameraet under ferietur i Asia.

Da kameraet mitt ikke ville kommunisere med iPoden gjennom kamera-adapteret, tok jeg iPod, kamera og kabler med til Internet-kafeer underveis, og tømte kameraet inn i iPod.

Og så kunne jeg formatere kortet i kameraet etterpå! Og ta nye bilder.

En advarsel om man gjør dette!

Da jeg kom hjem, og skulle tømme filene over i PC'en fra iPoden, begynte alle varselklokker å kime i virus-programmet!

Disse datamaskinene i Internet-cafeene der nede var tydeligvis fulle av virus og snusk!

Og alt dette var lagt seg inn i iPoden også!

Det tok litt tid å renske alt "snusket" ut av hardisken i iPoden, uten å miste mine bildefiler!

Så enda en påminnelse om å ha gode anti-virus og adware-programmer innstallert på PC'en!

Lenke til kommentar

Ja, man bør være litt føre var....

Nei den radiolyttingen har jeg ikke prøvd..men det blir nok..(så snart du kommer med oppskriften...4.gif4.gif ) Nå "går jeg" ca en lydbok hver dag. Og så "lærte" jeg i dag å legge inn min egen stemme, jeg øver en sang jeg må kunne, brukte recorder'n på PC'n. Fin måte å høre/korrigere seg selv på. Jeg har også lagt inn en del bilder, som er linket til noe av musikken og kommer opp når den blir spilt, eller et fint bilde til en lydbok. Det er mange muligheter ja...og fint at det er folk rundt som man kan lære av. Her "inne" er det mange som er langtkomne, og ikke alltid synes det er noe å svare nybegynnere, men alle har jo vært nybegynner en gang. Jeg er takknemlig fordi du tok deg bry med å svare.

Randi

Lenke til kommentar

Hei headgeek...jeg avanserer litt.. et første famlende spørsmål ang. podcast: klikket i itunes på abonner podcast. Der skulle man skrive inn en adresse. Jeg gikk på Apple store, og Podcast.net. Det stod i itunes at man skulle oppgi en url adresse. Var interessert i noe med Garrison Keeler. Men da jeg klikket for å få frem adresse, kom det opp en hel side med hypertekst til kopiering. Fant ikke helt utav det der. Fint om du kunne gi noen hint om hvordan man går frem. Står ikke så helt klart i hjelpefunksjonen i itunes heller.

En annen sak, m.h.til det rename-programmet du oppga: der står det at når man "døper om" kan det ikke bli undone (?), men jeg eksperimenterte littt, og det så da vitterlig ut til at jeg kunne omdøpe til andre formater eller tilbake til den gamle. Det fungerte med lyden etterpå i itunes også.

Og videre, når man slår sammen alle sporene på en lydbok-cd som du foreslo, brukte jeg ikke det programmet når jeg gjorde om til m4b, da var det så lett å få gjort det manuelt, 6cd-er istedet for et par hundrede spor.

Randi

Lenke til kommentar

Vel, iTunes, Apple, iPod, disse er kun media for å laste ned/lytte til Podcasts, så de tilgjengelige Podcasts som finnes der ute må du finne selv!

Søk etter podcast, podcasts, ipodcasts etc. Og prøv med noen andre ord som kanskje kan finne noe; NRK, musikk, jazz, jass, etc. Garrison Keeler.

Se her hva jeg fant på første forsøk:

 

http://www.ipodder.org/

 

Slik kan du finne masse tilgjengelige Podcasts til å laste ned.

Det du da finner, vil enten ha URL oppgitt på siden, eller om du går til denne siden ha den øverst på siden (http://www.xxxx)

Dette kopierer du og "limer inn" (paste) der hvor iTunes vil ha adressen lagt inn.

(Eller som denne siden jeg fant, du bare velger å abonnere direkte her på siden.)

Prøv dette først, skal se litt på dette selv, slik at jeg kan beskrive det litt bedre.

"Undone"-funksjon betyr at du kan angre deg senere, og få tilbake det du allerede har forandret, tilbake til det opprinnelige.

Du kan alltids døpe om til hva du vil, manuellt etterpå, men mangler "Undone"-funksjonen kan du ikke få alt tilbake til det det var uten å måtte skrive det inn selv. Ikke godt beskrevet, håper du skjønner hva jeg mener?

Og det stemmer, bruker du "Album Wrapping" så blir det kun èn fil pr. CD, og da kan du likegodt gjøre dette manuelt.

Lykke til, nå er vel helga allerede fylt opp?

Lenke til kommentar

Vel, jeg har visst ikke vært helt korrekt, jeg lastet bare ned filene og lastet dem inn i iTunes, helt manuellt.

Kommer tilbake når jeg har lastet inn og konfigurert, slik at podcastene lastes ned automatisk.

Må legge inn noe program her, som også er tilgjengelig på disse sidene.

Sees senere her.

Lenke til kommentar

4.gif4.gif "helga fylt opp". Jeg fikk til abonnement på NRK ja, morsomt, det blir en bra "gå-ressurs". Abonnerer nå på Boktilsynet, it-avis og Ibsen til å begynne med. Prøvde den siten med Garrison Keeler, men kom til en side med bare hypertekst, prøvde å kopiere det inn i min editor, men fikk ikke noe ut av det. Men nå har jeg en grei begynnelse i hvert fall. Skulle helst hatt noe på engelsk også, nyheter eller bokmagasin el.l. Skulle du komme over et bra gratis-abonnement, gi meg et tips. Nå virket det slik som at når ipod ble koblet til, gikk det inn i Podcaster der med en gang. (Jeg har ikke satt ipod på automatisk oppdatering, det blir bare tull har jeg funnet ut...vil ha kontroll på det der selv.)

Randi

Lenke til kommentar
Når du "ripper" CD'ene inn i iTunes, velger du under "Preferences" at du skal bruke AAC som format, og der kan du selv velge "Custom" og sette hvilken bit-rate du skal bruke.

Lydbøker er ikke nødvendig å rippe i så veldig høy bit-rate, helt ned i 48 Kbs går greit å høre på. Men det får du prøve deg frem til!

Når du har rippet CD'en, blir filene lagt inn i "iTunes-library".

Hvor dette er på datamaskinen din, ble bestemt når du installerte iTunes, så det vet du best, og kan finne dette.

Alle filene fra èn CD blir lagt i èn folder, og det enkleste er å flytte alle disse filene ut fra denne folderen og til en egen folder på f.eks. ""Skrivebordet" ditt.

Så kan du gå inn i denne folderen, merke alle filene og velge at du vil endre "ekstensions" på disse, fra .m4a til .m4b, og når det er gjort kan du flytte alle filene tilbake til den opprinnelige folderen i "iTunes-library".

Når du så synkroniserer iPod'en din til iTunes, blir filene flyttet over, og du kan høre på dem på iPod.

Når du så sletter disse filene fra iTunes, vil de bli slettet fra iPod neste gang du kobler iPod opp mot iTunes/datamaskinen din.

Lykke til!

5788710[/snapback]

 

Jeg sitter med oppskriften til å legge inn bøker på iPod. Jeg er litt frustrert fordi jeg ikke finner de kommandoene som er beskrevet. Da slo det meg om dette kanskje er kommunikasjone mellom en Mac og en iPod. Jeg har en vanlig PC. Ha r du noen tips til meg. Jeg har fått konvertert filene fra m4a til m4b, men måtte gjøre det fil for fil. Jeg har fått overført filene til iPoden, men de kommer som enkeltfiler og ikke som mapper sel om det er ordnet slik i iTunes. Takknemlig for svar. :(

Lenke til kommentar

Hei

Nei jeg har PC. Nå har jeg endelig funnet ut flere måter å gjøre dette på. Og det er en lettelse. Jeg har slått sammen alle sporene på en CD og navnet det om til m4b, ulempen her er at det er vanskeligere å følge med hvor du er i boken. Da har jeg også brukt det lille hendige programmet jeg fikk opplyst her av den gode hjelper. (Renameus, eller noe slikt heter det), det er viktig at man bare endrer det siste format-leddet m4a til m4b. Når man da finner de i itunes og de har endret "etternavn" får de utropstegn foran seg, for filene har mistet "sin bane", da går jeg bare inn og gir ny "bane". Det fungerer greit å ha lydbokfilen i mp3 form også, da kan den brukes på andre spillere. Jeg lager en ny spilleliste for hver bok, det gjør jeg uasnsett måte jeg ripper de inn på. (Merker av for at de ikke skal taes med i mix da.) Tror også at hvis man bruker formatet m4b er det lagt inn en begrensning om at du kan ha boken lagt inn bare to ganger. (Ikke for at jeg har tenkt å gjøre noe annet) Et viktig råd: Når jeg har lagt på en bok-cd og den viser seg i itunes, lager jeg en Spilleliste, bokens navn, så drar jeg CD'n inn i den spillelisten, jeg har selvsagt på forhånd navnet CD med rett info, så rippes den rett inn i spillelisten. Kjekt! Nå har jeg blitt skikkelig avhengig av en "gåbok" daglig, biblioteket har mange. Har fått med meg de fleste Hamsun nå.

Randi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...