Gå til innhold

Fujitsu Siemens Myrica v32-1


Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer med denne LCD-TV'n/monitoren? Den skal visstnok være en av de beste HD-klare TV'ene til PC-bruk, men jeg sliter veldig med å få den til å vise den oppløsningen jeg vil.

 

Ifølge manualen anbefales 1280 x 768 for denne modellen, av ergonomiske årsaker. Problemet er bare at jeg ikke kan velge den oppløsningen. Nærmeste er 1280 x 720, og den funker kun hvis jeg bruker VGA-forbindelsen. Under DVI får man en zoom-effekt ved denne oppløsningen, slik at man bare ser midt-delen av skrivebordet. Jeg vil uansett ha 1280 x 768!

 

Jeg har oppdaterte drivere for min OS/gfx-kort-kombinasjon (WinXP 64-bit/GeForce 7800 GT, drivere datert 13/2-2006).

 

Gode råd mottas med takk.

 

(Vil i samme slengen nevne at dette er tredje Myrica'en jeg har prøvd på kort tid nå, de to andre bytta jeg inn pga. henholdsvis døde piklser og grønne piksler. Uflaks, eller har denne TV'n fått ufortjent mye skryt?)

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Det varierer fra TV-modell til TV-modell hva det angår hvilken inngang som gir det beste bildet. Noen skalerer bedre på VGA, andre på DVI eller HDMI. Har ikke noe kjennskap til hvorfor du ikke får sat den til 1280x768, men 1280x720 kan kanskje komme av at skjermkortet detekterer denne som en HD-skjerm. Da er låser den seg vel automatisk på 720p. Rett meg hvis jeg har feil..

 

Er utrolig interessert i denne modellen da Siba har tilbud på denne. Skal primært bruke den til Windows MediaCenter, og det hadde vært veldig bra om noen som har denne skjermen kunne ha fortalt litt om den. Hvordan er kontrasten og etterslepet. Er det mye flimring i bildet, og hva fungerer best av tilkoblingene?

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Er utrolig interessert i denne modellen da Siba har tilbud på denne. Skal primært bruke den til Windows MediaCenter, og det hadde vært veldig bra om noen som har denne skjermen kunne ha fortalt litt om den. Hvordan er kontrasten og etterslepet. Er det mye flimring i bildet, og hva fungerer best av tilkoblingene?

6962121[/snapback]

 

Jeg er veldig fornøyd med TV'n som PC-skjerm, eneste problemet er det med oppløsningen. VGA vs DVI: kanskje det har noe med kabelkvalitet å gjøre, men under VGA opplevde jeg at fargene ble helt feil (Windows-bakgrunnen ble f.eks. nesten hvit i de lyseste partiene, istedenfor blå).

 

Når det gjelder digitalt TV-bilde: opplevde noen ganger at bildet ble blast/dybdeløst, men det kan jo ha noe med kvaliteten på kanal-signalet/filmen/etc... for andre ganger var bildet "perfekt" (har dog ingen andre LCD-TV'er å sammenligne med).

 

Forøvrig bør du insisterere på å få teste den TV'n du kjøper, i butikken. Eneste måten å slippe unna "ødelagte piksler"-problematikken, med mindre du handler på Elkjøp da (30 dagers returrett uansett).

Lenke til kommentar
Takker for fin tilbakemelding. Hvordan opplever du skjermen ved bruk av DVI? Fargene er fine? Hvordan er det med skalering/oppløsning?

 

Et annet problem med slike rimelige skjermer ofte kontrasten. Er det slikt at i mørke scener, så fosvinner mye av detaljene?

6967244[/snapback]

 

Vil bare si at det VGA-problemet jeg nevnte ikke skjedde hele tiden, så mest sannsynlig var det bare kabel-problemer.

 

DVI = perfekt. Rike, dype farger. Siden jeg ikke får 1280 x 768 til å funke, bruker jeg 1024 x 768 isteden. Den oppløsningen gir en feilfri surfeopplevelse. Ved 1280 x 1024 blir skriften litt for liten, mens 1360 x 765 ikke anbefales da bokstavene begynner å få forskjellig utseende alt etter hvor på skjermen de er = irriterende.

 

Tror kontrasten er helt grei, men bruker TV'n mest til PC-bruk (og litt analog TV)... så kanskje en filmelsker ville finne noe å irritere seg over som jeg ikke har oppdaget :-) Skal koble til digital-boksen ikveld og ta en liten film-maraton og se hva jeg finner ut.

 

Denne skjermen kostet bortimot 14.000 da jeg kjøpte den for 7 måneder siden, så blir litt svimmel av at du kaller den "billigskjerm" selv om den nå tydeligvis selges til halv pris. Kan ikke sammenlignes med ordentlige billigskjermer, ihvertfall ikke de som ble regnet som sådanne for 7 måneder siden. Skal sies at jeg ikke akkurat kjøpte denne på impuls, hadde trasket rundt på Elkjøp-butikken i dagevis og plaget personalet med inngående spørsmål og vurdert de forskjellige modellene før jeg tilslutt fant ut at Myricaen var den som hadde den rette kombinasjonen av kvalitet/pris/PC-vennlighet. Men ting har vel skjedd siden den gang, så kanskje du kan finne noe som er enda bedre. Men kan ikke fatte at du skulle kunne bli skuffet med denne TV'n når du får den til den prisen.

Lenke til kommentar

Har testet litt nå... tror nok kontrasten kunne vært bedre. Svartfargen er veldig bra, men detaljer forsvinner ganske fort. Legger ikke merke til det i det hele tatt ved analoge signaler, men med digitalt bilde kommer "sannheten" kjapt frem. Du får teste i butikken og se om det er bra nok for deg. Sjøl bruker jeg uansett analogt signal hvis jeg først ser på TV, og er happy med det.

Endret av XE800
Lenke til kommentar

Takker for at du tok deg tid til å skrive en veldig fin tilbakemelding. Kommer til å bruke den på XP MediaCenter, og da blir det for det meste film/bilder av god kvalitet. Synd at den har noe dårlig kontrast, men med tanke på prisen så er det jo absolutt ikke ille.

 

Jeg skal tenke litt nærmere på om jeg går for den, men takker for en veldig bra tilbakemelding! =)

Lenke til kommentar

Noen som har erfaringer med å koble denne til surround-forsterker?

 

Fikk TVen denne uka, og gikk glad igang med å koble forsterker og greier, men det er jo ikke noen vanlige lyd-utganger på TVen slik jeg oppfatter det. Det er riktignok høytalerutganger, men jeg ville gjerne hatt lyden via recieveren min.

 

HAdde vært veldig takknemlig for tilbakemelding (grønn)

Lenke til kommentar

Joda.. den er helt grei den.. har ikke rukket å teste så mye ennå da.. er liksom fortsatt i oppkoblingsfasen :)

 

Kjøpte denne fordi jeg fikk den rimelig billig (6k), så får jeg heller spytte inn mer i en frekkere sak når jeg flytter til et større sted hvor jeg skal bo lengre..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...