Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Linksys WRT54 router

Anbefalte innlegg

Jeg har sett etter en Linksys ruter en liten stund, men jeg vil være sikker på hva slags versjon ruteren er siden det ikke står noe om det på de fleste sidene jeg kan kjøpe en..

På Wikipedia fant jeg dette, så det ultimate hadde jo vært en WRT54GS v3.0, men jeg aner jo ikke hvor jeg kan få tak i det.. Komplett har to aktuelle, WRT54GL-EU og WRT54GS, men problemet er bare versjonen siden jeg ikke vil ha den nyeste altså 5.0..

Noen som vet noe?

Videoannonse
Annonse
Jeg har sett etter en Linksys ruter en liten stund, men jeg vil være sikker på hva slags versjon ruteren er siden det ikke står noe om det på de fleste sidene jeg kan kjøpe en..

På Wikipedia fant jeg dette, så det ultimate hadde jo vært en WRT54GS v3.0, men jeg aner jo ikke hvor jeg kan få tak i det.. Komplett har to aktuelle, WRT54GL-EU og WRT54GS, men problemet er bare versjonen siden jeg ikke vil ha den nyeste altså 5.0..

Noen som vet noe?

5762866[/snapback]

Tror ikke du kan gjøre annet enn å kontakte dem og spørre. Syns å huske at en her hadde gjort det tidligere og fikk til svar at det var v. 4.

Jeg var heldig, visste ikke om versjontullet, men fikk en v. 3.1 fra Mamoz.

WRT54GL er linux versjonen.

Hvis du ikke bruker linux bør du velge WRT54GS.

Helt super router! :thumbup:

5763122[/snapback]

Dette rådet skjønner jeg ikke. Alle versjoner av WRT54G(s) bortsett fra v.5 er linux baserte. Det har ingenting med om du bruker linux eller ikke å gjøre. Ruteren styres enkelt og greit fra web-grensesnitt slik som alle andre nyere rutere.

Det blir som å si at dersom man ikke bruker VxWorks bør man ikke velge WRT54GS v.5. Dette henger ikke på greip og trådstarter kan trygt hoppe over det forvirrende rådet.

Endret av Kjellvez
WRT54GL er den du skal ha, hva er så spesiellt med v.3?

5776240[/snapback]

ikke spør meg.. eneste forskjellen jeg fant var at V3.1 har en cpu som er 16Mhz raskere en alle andre.

Edit:

Lasse, det kan du se på baksiden på routeren. på den lille hvite lappen der er kode som starter med CGN*(0-7)

0 er den første modellen og 7 er siste modell, når du har funnet denne koden så kan du se på http://en.wikipedia.org/wiki/WRT54G og finne hvilken version du har.

Endret av Prelude
Edit:

Lasse, det kan du se på baksiden på routeren. på den lille hvite lappen der er kode som starter med CGN*(0-7)

0 er den første modellen og 7 er siste modell, når du har funnet denne koden så kan du se på http://en.wikipedia.org/wiki/WRT54G og finne hvilken version du har.

5776280[/snapback]

og hvis du heller vil gjøre det enkelt, står det i klartekst i web-grensesnittet.

Det med firwmare til versjon 5 så er det ikke mange til den, fra v 1.0 til 4.0 så er det mengder av firwmare Linksysinfo - firmwares

Har versjon 3.1 av WRT54G og det er den jeg testet var raskest. v 5 syns jeg lagga mye mer uansett firmware.

Og en anna virkig ting er at v 3.1 kan sende ut kraftigere pga at den har større psu og kraftigere sender. Dette legger du merke til med at driv volt og milli ampere er forskjellig......v3.1 har 1w sende styrke med noen typer firmware

Endret av darkz
Det med firwmare til versjon 5 så er det ikke mange til den, fra  v 1.0 til 4.0 så er det mengder av firwmare  Linksysinfo - firmwares

Har versjon 3.1 av WRT54G og det er den jeg testet var raskest. v 5 syns jeg lagga mye mer uansett firmware.

Og en anna virkig ting er at v 3.1 kan sende ut kraftigere pga at den har større psu og kraftigere sender. Dette legger du merke til med at driv volt og milli ampere er forskjellig......v3.1 har 1w sende styrke med noen typer firmware

5781062[/snapback]

Vel, 1w høres utrolig usannsynlig ut spør du meg. Standard er 28mW og å øke denne verdien til noe over 70mW er ikke anbefalt da du kan svi av radiosenderen i routeren.

Det med firwmare til versjon 5 så er det ikke mange til den, fra  v 1.0 til 4.0 så er det mengder av firwmare  Linksysinfo - firmwares

5781062[/snapback]

Vel, 1w høres utrolig usannsynlig ut spør du meg. Standard er 28mW og å øke denne verdien til noe over 70mW er ikke anbefalt da du kan svi av radiosenderen i routeren.

5794873[/snapback]

Man kan stille den opp til 252 mW med 3. parts firmware. Hvor har du ifra at over 70mW er skadelig for radiosenderen?

Endret av ronnyenk
Du kan justere opp sendereffekten til 251mW i de gamle WRT54.

100mW er nok ikke noe problem, siden denne effekten brukes i USA.

5794916[/snapback]

I de gamle WRT54? Du mener de under versjon 5? :)

Man kan stille den opp til 252 mW med 3. parts firmware. Hvor har du ifra at over 70mW er skadelig for radiosenderen?

5794919[/snapback]

Chipen er ikke laga for så stor sendestryke. Derfor anbefales det å holde seg under 70 mW. (Om du ikke vil at din WRT54G skal brenne opp da :p)

Endret av MrGlenn

Jeg for min del har en V3.1 som jeg har skrudd opp til 80mW(maks 251 mW) sendestyrke, og den er ikke engang lunken på toppen.

Jeg snakket med en nettverksansvarlig som jobber i en Binders-butikk og han sa det ikke var noe problem å skru den opp til 100mW.

Men trådstarter kan likegodt kjøpe en WRT54GL eller GS, da slipper han problemstillingen om risikoen for å få en V.5

Jeg for min del har en V3.1 som jeg har skrudd opp til 80mW(maks 251 mW) sendestyrke, og den er ikke engang lunken på toppen.

Jeg snakket med en nettverksansvarlig som jobber i en Binders-butikk og han sa det ikke var noe problem å skru den opp til 100mW.

Men trådstarter kan likegodt kjøpe en WRT54GL eller GS, da slipper han problemstillingen om risikoen for å få en V.5

5796274[/snapback]

Så vidt jeg vet, er det kommet en v. 5 av WRT54GS også. Den kjører IKKE Linux.

Noen som vet hvilken versjon MPX.no, NetShop og Komplett selger?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...