Gå til innhold

Hva mener du om spillenes framtid?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er glad jeg kommer til å leve i en lang tid fremover, for jeg gleder meg sånn til hvordan spillene vil se ut i fremtiden. Ta RPG'er for eksempel. Der vil man kanskje kunne utføre dype og lange samtaler med NPC'ene, for ikke å snakke om grafikken :dribble: Men hvordan tror DU spillene vil bli i framtiden? Tror du spillindustrien vil satse på de "trygge" spillene eller tror du de vil utvikle noe nytt?

Og hvordan tror du spillene vil se ut?

Endret av Tinmar
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Jeg er glad jeg kommer til å leve i en lang tid fremover, for jeg gleder meg sånn til hvordan spillene vil se ut i fremtiden. Ta RPG'er for eksempel. Der vil man kanskje kunne utføre dype og lange samtaler med NPC'ene, for ikke å snakke om grafikken :dribble: Men hvordan tror DU spillene vil bli i framtiden? Tror du spillindustrien vil satse på de "trygge" spillene eller tror du de vil utvikle noe nytt?

Og hvordan tror du de vil se ut?

5759112[/snapback]

Jeg venter med å spekulere alt for mye på innovasjon i gameplay og ideer til vi ser hvordan Revolution blir. Hvis den fenger og utviklerne "tar av" med nye typer gameplay så kan det bli artig... men vi får se.

På pc og de øvrige konsollene tror jeg det bare blir gradvis forbedringer og satsing på "trygge konsepter" (dvs trygge standard-sjangere og oppfølgere) en god stund framover... med noen hederlige unntak. Grunnen til at jeg ikke er altfor optimistisk er at det ser ut til å bli stadig dyrere og mer tidskrevende å utvikle "A-titler" noe som gjør det mer risikabelt å satse hardt på nye og uprøvde konsepter.

Holder en knapp på at digital distribusjon av spill tar av snart. Steam og Xbox Marketplace er viktige steg i riktig retning. Spesielt distribusjon av "independent" spill via disse nye kanalene er spennende; ned med de store publisherne! :)

En ting jeg hold på å glemme: håper generelt bransjen rundt spillene blir mer profesjonell. Sånn det er nå er det mye tullball: Publishere "kjøper" seg glødende positive pre/reviews, E3 domineres av booth babes, de forskjellige "oscar-utdelingene" i bransjen er parodier, utviklerne som jobber "på gølvet" har horrible arbeidsforhold... I could go on.

Til slutt så håper jeg hele bransjen driter en lang marsj i å hvert år lansere 90% av de store titlene sine samtidig med hverandre like før jul. Argh. "Jøss, så rart ikke spillet deres selger når dere dumper det ut samtidig med alle konkurrentene deres!"

Endret av thomanil
Skrevet

Sagt det før men jeg kan si det igjen. Ledende designer i Gas Powered Games Chris Taylor holder på med et nytt RTS-spill nå for tiden, og de av oss som kjenner Total Annihilation vet hvor god han er når det gjelder å mer eller mindre revolusjonere sjangeren. Supreme Commander vil mest av alt, tror jeg, være intuitivt. Vi vil nok få se mye nytt når det kommer ut i begynnelsen av 2007. Sjekk ut tråden min om SupCom for linker til informasjon og bilder.

Skrevet
Jeg venter med å spekulere alt for mye på innovasjon i gameplay og ideer til vi ser hvordan Revolution blir. Hvis den fenger og utviklerne "tar av" med nye typer gameplay så kan det bli artig... men vi får se.

5759162[/snapback]

Absolutt enig. Er selv veldig spent på hva som vil skje.

Skrevet

Jeg håper i alle fall på vann og lignende som oppfører seg som i real life! Så når man velter et glass renner det bortover bordet og drypper ned på gulvet osv... :w00t:

Skrevet
Jeg håper i alle fall på vann og lignende som oppfører seg som i real life! Så når man velter et glass renner det bortover bordet og drypper ned på gulvet osv... :w00t:

5761272[/snapback]

Nå er det ikke akkurat dette emnet handler om da... Grafikk vil bli bedre enten om vi vil eller ikke uansett.

Skrevet

Jeg for min del driter i grafikken nå for tida. Det jeg er på utikk etter er et spill som har en historie og gameplay som virkelig tar kaka. Om det har OK grafikk er bare en bonus for min del.

Om de klarte å lage et spill med fin grafikk OG god story, så hadde jeg blitt kjempefornøyd. Men nå i dag har man egentlig et skille. Enten god grafikk og ræva story, eller god story og ræva grafikk. Eneste untaket er HL2 som faktisk klarte å levere OK grafikk og OK story. Mens Doom 3, f.eks, klarte å levere good grafikk og ræva story. Rart.

Skrevet (endret)
Jeg for min del driter i grafikken nå for tida. Det jeg er på utikk etter er et spill som har en historie og gameplay som virkelig tar kaka. Om det har OK grafikk er bare en bonus for min del.

Om de klarte å lage et spill med fin grafikk OG god story, så hadde jeg blitt kjempefornøyd. Men nå i dag har man egentlig et skille. Enten god grafikk og ræva story, eller god story og ræva grafikk. Eneste untaket er HL2 som faktisk klarte å levere OK grafikk og OK story. Mens Doom 3, f.eks, klarte å levere good grafikk og ræva story. Rart.

5762562[/snapback]

Hadde vært fint om flere utvikler-hus hadde investert litt penger i å hyre inn profesjonelle forfattere til å ta seg av historie, dialog osv. 99,8% av spillene har historie og dialog på linje med onsdagsfilmen til TVNorge.

Undying er et godt eksempel på gjennomført historie. Skal du lage et skrekkspill så er det en god ide å hyre inn Clive Barker til dette, ikke la spilldesignerne koke opp en klisje-kake av en historie på bakrommet i kaffepausen. :)

(Det som var frustrerende med Doom 3 var forøvrig ikke storyen som sådan synes jeg - historien funker vanligvis bare som en enkel "backdrop" i actionspill likevel.

Nei, det som gjorde at jeg trakk meg i håret da jeg spilte Doom var at designerne deres ikke hadde begreper om hva som gjør en god film\bok spennende; det er ikke selve "BØ!" øyeblikket som er poenget, men oppbyggingen TIL det øyeblikket som man bør fokusere på. Doom 3 startet bra, men raste fort bare samment til "enda et monster hopper frem fra et usynlig skap bak meg" øyeblikk. Designere bak F.E.A.R derimot skjønte dette og fokuserte på nettopp spenningsbygging.)

Endret av thomanil
Skrevet (endret)

5762562[/snapback]

Total Annihilation har en grei story som gir masse muligheter for videre historieskriving for å si det sånn. Gameplay er i mine øyne helt konge. Dette er et spill du kan spille i årevis uten å bli lei, fordi det er så mange muligheter når det gjelder strategi/taktikk og baner. To krigende sider som krever en ganske ulik approach. Det kom ut i '97 og spilles online ennå. Jeg anbefaler virkelig folk å prøve det og sette seg inn i det, og med det finne ut om det er noe for dem. Liker du RTS er dette noe for deg, garantert mener jeg.

TA var vel det første spillet med 2D-grafikk i et 3D-environment. Grafikken i seg selv var meget bra i 97, nyskapende, og den er absolutt god nok i dag. For eksempel følger skjermoppløsningen det som kortet/skjermen støtter, og er ikke låst til lav oppløsning. Jeg kjører i dag på 1600x1200.

Spillet har noen småfeil som du kanskje vil oppdage etter hvert, men vi som spiller det ser på det som en del av gameplay - hvilket det også har blitt. Eneste problemet kan være mangel på folk å spille mot, iallfall på enkelte tider av døgnet.

For å spille det anbefales i tillegg de to expansion-pakkene Core Contingency og Battle Tactics, siste patch (3.1c) og seks offisielle ekstra units som du kan laste ned på et blunk fra de aller fleste TA-sidene.

Etter 8 år begynner det å bli litt smått med folk, og jeg skulle gjerne ha sett flere som spiller dette regelmessig. Du går virkelig glipp av noe hvis du ikke har prøvd det. Men bare det at folk fremdeles spiller det over 8 år etter sier sitt.

Endret av TrondH86
Skrevet

Og hvordan tror du spillene vil se ut?

5759112[/snapback]

Enig, dette er en av de tingene jeg lever og ånder for. Er så uhyre spennende å følge med på hva som skjer og hva vi kan vente oss av de neste store spillene og teknologien som skal visualisere dem.

Akkurat nå er jeg temmelig giret på Oblivion. Tanken på hva som kommer etter dette får meg til å falle i dype tanker :love:

En ting jeg håper og ønsker det blir satset på er spill med co-op funksjon. Co-op i et spill som Oblivion hadde vært deilig. Men jeg skammer meg over den økende mengden søppel mmos som stadig dukker opp. mmos som ikke bringer noe nytt men som bare følger bølgen og satser på det store mainstream publikummet.

World of Warcraft er et hatobjekt i min verden. Spillet ødelgger alle lan, gjør folk avhengige og usosiale.

Andre hat objekter og lan-ødeleggere er Counter-Strike og Warcraft III :wallbash:

Måtte de brenne...

Skrevet
World of Warcraft er et hatobjekt i min verden. Spillet ødelgger alle lan, gjør folk avhengige og usosiale.

Andre hat objekter og lan-ødeleggere er Counter-Strike og Warcraft III Måtte de brenne...

Huff ja, er så enig så enig.

Ofte hørt på LAN:

"Noen som blir med på en runde CS"

Nesten Alle "JA!"

(CS kan byttes ut med WoW eller Warcraft)

Og stakkars ta den som tør å spørre om det skal spilles noe annet, som RA eller Savage. Jeg ropte ut en gang "noen som vil spille litt SoF" og ble nesten hengt på korset som en hedning. Jeg har slutta med LAN rett og slett fordi jeg ikke spiller CS, ikke liker Warcraft eller WoW og fordi folk ikke spiller noe annet.

On topic:

Desverre ser det ut som spill verden blir mer fokusert på MMO siden, mer fokusert på MP siden og lager medicore SP spill med utbygget MP del som er bedre enn SP delen. Hadde grafikken vært proposjonalt med god historie, hadde det vært mange spill som hadde vært utrolige.

Et spill jeg likte meget godt til PS2 var God of War. Meget fin grafikk, spennende historie og fengende gameplay. Om bare flere spill kunne følge i de fotsporene.

Skrevet

5762562[/snapback]

Helt enig med at grafikken ikke er så viktig! Det eneste jeg er avhengig av grafikkmessig er at det er god oppløsning som passer til størrelsen på tven/skjermen du ser på. Hvis ikke blir det lett sånn at man ikke ser hva som står skrevet samt at man sliter med å få øye på ting man egentlig skal se med en gang. Med tanke på at de nye konsollene har god oppløsning tror jeg levetiden dems vil forbedres!

Ellers ser jeg for det meste etter god historie og morsomt gameplay.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...