Gå til innhold

Radio via nettverksskort?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Et trådløst nettverkskort tar inn elektromagnetiske stråler fra en router, på samme måte som en radio tar inn f.eks. NRK P1 fra en FM-sender. Vil jeg kunne bruke et trådløst kort på å få inn NRK P1? Det vil jo funke,..vel?

5843569[/snapback]

 

Hverken router eller nettverkskort er en FM-mottaker, så du kan ikke ta inn radio uten å være tilknyttet internett. På NRK.no derimot finner du P1, P2 osv.

Dersom du har et radio- eller TV/radiokort i PCen fungerer dette som en vanlig mottaker for FM sendinger uten at du er tilknyttet internett.

Lenke til kommentar

Hvis jeg tar et eksempel på det jeg mener;

 

Amplitude modulert NRK P1 kan man finne på frekvens 1314,0 kHz. Hvis jeg da skriver

iwconfig eth1 freq 1314k

vil den jo motta signalene som NRk P1 sender ut(?) Neste steg vil jo være å få signalene om til lyd. Er jeg helt på villspor nå eller?

Lenke til kommentar
Det er snakk om 2 helt totalt forskjellige radioer. Det er ikke mulig å lage en radio som dekker alle frekvenser. Det er meget stor forskjell på 2.4GHz og 1314 KHz. Dessuten er moduleringen som natt og dag.

5848116[/snapback]

 

Siden du tydeligvis er mer opplyst enn meg om trådløse signaler, kunne du sagt meg hva slags modulasjon som brukes i trådløse nett?

Lenke til kommentar
Et trådløst nettverkskort tar inn elektromagnetiske stråler fra en router, på samme måte som en radio tar inn f.eks. NRK P1 fra en FM-sender. Vil jeg kunne bruke et trådløst kort på å få inn NRK P1? Det vil jo funke,..vel?

5843569[/snapback]

Et trådlost nettverkskort tar imot elektromagnetiske stråler på et mye høyere frekvensbånd enn FM-radioer, nemlig rundt 2,4ghz (2400mhz) der FM-radioer benytter båndet rundt 88-108mhz.

 

Derfor går det neppe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...