Gå til innhold

For så høyt har Gud elsket verden...


Anbefalte innlegg

... at han satte opp en kirke på Strømmen. Vi var også velsignet med fantastisk vær i går, så det ble en 2-timers tur rundt omkring med kameraet. To av bildene slenger jeg ut her, kunne tenke meg tilbakemelding på disse. Selv syns jeg de ble ganske bra, bortsett fra noen småting. Jeg hadde ikke med motorsag, så jeg fikk ikke fjerna det store treet i bakgrunnen på det ene bildet. :p

 

På bilde 1 har jeg ikke gjort annet enn litt unsharp mask, og fjernet et skilt som hang på døren, da det ødela litt av det gamle preget. På bilde 2 har jeg lekt litt mer, lekte litt med sterke farger i gradient map som jeg har satt til overlay og dratt ned litt opacity på. Jeg hadde polariseringsfilter i tankene her, uten at resultatet nødvendigvis ser ut som det.

 

Fyr løs med ærlig kritikk.

 

img2393016ol.th.jpg

 

img2391014pl.th.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting jeg har begynt å eksperimentere med er å ta 40MPix (og mer) med et vanlig lite 5-6MPix-kamera, ved å bruke stitche/panorama-programvare.

På kirka di (og andre stillestående objekter) kunne man f.eks.delt opp motivet i 4 mindre utsnitt med god overlapp, og gjerne litt lenger brennvidde.

Når man kjører dette gjennom et stitcheprogram får man automatisk et stort bilde.

Med 9 bilder og mer begynner man å få ganske bra mange MPix...

Fattigmanns-storformat (eller var det rikmanns.. ;).

 

Autostitch gjør jobben, men ikke særlig bra i forhold til andre, fordi man ikke kan stille inn projeksjonen man ønsker - alt blir sfærisk (equirectangular/spherical).

Perspektivet "mitt" kom forøvrig også fram etter 30 sek jobb i PTGui, som er et av de bedre for slikt arbeid..

Lenke til kommentar

ragamuffin: Dette er ikke overeksponert, det er etterbehandlingen som gjør det, og jeg har overdrevet med vilje her. Jeg kan fint hente ut masse detaljer fra raw-filen, men valgte å gjøre det slik. Det er meningen å ha slike ekstreme kontraster.

 

bjornkn: Har tenkt tanken, men har ennå ikke begynt å lage slike bilder. Kanskje jeg prøver det i dag, skal straks ut på ny fotosafari her. ;)

Lenke til kommentar
En ting jeg har begynt å eksperimentere med er å ta 40MPix (og mer) med et vanlig lite 5-6MPix-kamera, ved å bruke stitche/panorama-programvare.

På kirka di (og andre stillestående objekter) kunne man f.eks.delt opp motivet i 4 mindre utsnitt med god overlapp, og gjerne litt lenger brennvidde.

Når man kjører dette gjennom et stitcheprogram får man automatisk et stort bilde.

Med 9 bilder og mer begynner man å få ganske bra mange MPix...

Fattigmanns-storformat (eller var det rikmanns.. ;).

 

Autostitch gjør jobben, men ikke særlig bra i forhold til andre, fordi man ikke kan stille inn projeksjonen man ønsker - alt blir sfærisk (equirectangular/spherical).

Perspektivet "mitt" kom forøvrig også fram etter 30 sek jobb i PTGui, som er et av de bedre for slikt arbeid..

5746426[/snapback]

 

 

Hvor kan man finne Autostich? :)

 

Knallfine bilder forresten, dog enig med en tidligere poster angående perspektivet.

Lenke til kommentar
Hvor kan man finne Autostich? :)

5748859[/snapback]

Google ?

http://www.cs.ubc.ca/~mbrown/autostitch/autostitch.html ligger det, men det ser ut til at de nettopp har vingeklippet det litt for noen dager siden. De har nå en kommersiell versjon ut, Autopano Pro.

Ellers finner du Panotools, Autopano, Hugin og Eleblend, alle gratis, på

http://www.panotools.info/mediawiki/index....title=Main_Page

De gjør samme jobben, men med mye mere kontroll, og med litt ekstra arbeid, selv om det for det meste går automatisk.

PTGui er det jeg bruker mest nå, men det koster litt penger. I utgangspunktet bruker det også autopano, panotools og eleblend.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...