Gå til innhold

Første Quad SLI fra Alienware


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan tenke meg en hel haug med ting man kan bruke en slik boks til. Med 4 GPU'er har man mye mer tekstur minne. Bare tenk hvor nyttig det vil være å volumvisualisere et datasett på f.eks 1GB. Vet ikke om engang denne boksen er kraftig nok til det, men medisinske datasett kan fint være så store. For ikke å snakke om geologiske data.

 

Tviler på om et større universitets sykehus eller norsk hydro kjøper inn Alienware for å bruke det til volume vizualisation. Det er det man bruker et par SGI onyx til. Liker tanken på å kunne bruke det i spill dah. Det er mulig det er dit vi kommer og da er det jo greit å ha noen mindre inntelligente forbrukere med velfyllte lommebøker for å kunne betale for utviklinga, så kan vi andre kjøpe det når alt kommer på et lite stykke silikon.

Lenke til kommentar

For tre - fire år siden så gjorde man det. Men i dag er ikke Onyx konkurransedyktig i det hele tatt. SGI satser lite på grafikk nå. De bruker ATI sine kort (R420 tror jeg) og man kan sette sammen 4 slike kort med en compositor. Men da snakker vi plutselig flere hundre tusen kroner. Skal man slå på stortromma kan man sette sammen flere compositorer, men da blir det selvfølgelig enda mye dyrere... SGI går dårlig for tiden, og bruker det lille de har av ressurser på tallknusing.

 

Så om du sammenligner med det, så blir faktisk 50.000,- latterlig billig. Et røverkjøp..

 

Alienware er nok ikke en leverandør for Norsk Hydro nei, men f.eks. Dell leverer også Quad-SLI. Norsk Hydro har satset mye på Cave teknologi, med fire grafikk-kort i en maskin kunne man drive en fire veggs cave. Et kort på hver vegg. Det gjør de nok ikke, men spør du meg så burde de absolutt vurdere det :-)

 

Jo mer jeg tenker på det, jo flere muligheter ser jeg med en slik boks. Komplett selger forresten en for ca. 32.000,- ....

 

mvh

 

jl

Lenke til kommentar
Men å bruke 500000 på bil er greit liksom... :whistle:

5747142[/snapback]

 

Har jo ingenting med saken å gjøre, nybilprisen i norge skyldes avgifter til staten ene og alene. "MHz-avgift på CPU, alt over 2000MHz belastes med 1 krone pr MHz over dette"... Eller gigabyteavgift, PC med mellom 0-200GB slipper igjennom, 201-400 må betale 30% ekstra, mens alt over dette er 75% påslag... For ikke å snakke om elektrodeutslippavgift, pass på å ikke kjør maskina for hardt.

Lenke til kommentar

jeg vil bare si følgende; sikkert stilig den der ja....

 

men for at du skal utnytte Quad oppsett så må man vel nesten ha 30" skjerm og en AMD CPU på litt over 3,5 GHz... (alternativt en Intel CPU på 5 GHz)

 

Det er ikke gratis det heller....

 

Så det ble litt i dyreste laget for min lommebok ja.... :whistle:

 

Og bil til 500.000 er jo forsåvidt konge det oxo, men like tåpelig som PC til 50.000 :tease:

Lenke til kommentar
Men å bruke 500000 på bil er greit liksom... :whistle:

5747142[/snapback]

 

Har jo ingenting med saken å gjøre, nybilprisen i norge skyldes avgifter til staten ene og alene. "MHz-avgift på CPU, alt over 2000MHz belastes med 1 krone pr MHz over dette"... Eller gigabyteavgift, PC med mellom 0-200GB slipper igjennom, 201-400 må betale 30% ekstra, mens alt over dette er 75% påslag... For ikke å snakke om elektrodeutslippavgift, pass på å ikke kjør maskina for hardt.

5747184[/snapback]

 

Poenget er at man kaster penger ut av vinduet i begge tilfeller. Det er ingen som trenger en bil til en halv million. Likeledes er det ingen som trenger en PC til 50k.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke noen av delene er tåpelig. Dersom man har lyst på det - og råd til det - må man gjerne betale 4 millioner for en Ferrari for min del, selv om man antagelig aldri får den ut av andre gir her i landet.

 

Det er ikke sikkert at man blir mest lykkelig av å spare penger hele tiden. Jeg handler gjerne på den fine nye Meny-butikken her, selv om det bare tar to minutter mer å kjøre til Rema og jeg opplagt hadde spart noen kroner på å handle der istedet.

 

Nå er jeg så gammel at da jeg begynte i bransjen solgte vi 19" fargeskjermer for 40 000 kroner, og 24 bits grafikkort for 48 000. En laserskriver kostet et par år tidligere 70 000. De menneskene som måtte ut med 200 000 kroner den gangen for å få det beste på markedet, får det for 50 000 i dag. Jeg synes det er billig.

 

Kan du få noe nesten like bra billigere ved å bygge selv og klokke? Sikkert, om du har tid til og interesse for slikt. Vi som ikke har det velger å betale for å få en maskin som virker. Så bygger jeg gitarer istedet, det er min hobby.

 

Og det er ikke opplagt at økonomien i det hele er så dum alltid. Ta en forretningsadvokat som fakturerer 1500-2000 kroner timen for sine tjenester, og kan skrive av maskinvare på skatten. Hvor lønnsomt er det for ham å kjøpe en prosessor til 4000 istedet for 9000 og klokke selv? Ikke at en advokat nødvendigvis trenger en slik PC, men om han vi ha den, er det grei skuring.

 

Og ut av alle de pengene kommer faktisk arbeidsplasser. Pluss noen IT-millionærer, men det er dem vel unt...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Det er ikke sikkert at man blir mest lykkelig av å spare penger hele tiden. Jeg handler gjerne på den fine nye Meny-butikken her, selv om det bare tar to minutter mer å kjøre til Rema og jeg opplagt hadde spart noen kroner på å handle der istedet.

 

Nå er jeg så gammel at da jeg begynte i bransjen solgte vi 19" fargeskjermer for 40 000 kroner, og 24 bits grafikkort for 48 000. En laserskriver kostet et par år tidligere 70 000. De menneskene som måtte ut med 200 000 kroner den gangen for å få det beste på markedet, får det for 50 000 i dag. Jeg synes det er billig.

 

Kan du få noe nesten like bra billigere ved å bygge selv og klokke? Sikkert, om du har tid til og interesse for slikt. Vi som ikke har det velger å betale for å få en maskin som virker. Så bygger jeg gitarer istedet, det er min hobby.

 

Og det er ikke opplagt at økonomien i det hele er så dum alltid. Ta en forretningsadvokat som fakturerer 1500-2000 kroner timen for sine tjenester, og kan skrive av maskinvare på skatten. Hvor lønnsomt er det for ham å kjøpe en prosessor til 4000 istedet for 9000 og klokke selv? Ikke at en advokat nødvendigvis trenger en slik PC, men om han vi ha den, er det grei skuring.

 

Og ut av alle de pengene kommer faktisk arbeidsplasser. Pluss noen IT-millionærer, men det er dem vel unt...

5747848[/snapback]

WORD !!

 

Kunne ikke sakt det bedre selv...

Endret av HeAtHeN
Lenke til kommentar

Drit i å ta opp hvor "nyttig" der er da nerder. Mange har ca 10x mer penger enn dere, 10x mindre peiling på pc, 10x mindre lyst å bygge pc enn dere og nyter gode spill på 30' LCD skjermer på full grafikk 10x ganger bedre enn dere.

 

Det er en grunn til at folk kjøper biler til millionen oftere og oftere. Som sagt tidligere, man blir ikke lykkelig av å spare en tusenlapp her og en tusenlapp der!

Lenke til kommentar

Tja, Alienware selger fremdeles på navnet sitt, og det har de nesten alltid gjort.

 

Har vært innom hjemmesiden deres minst to ganger i året bare for å se hva de pønsker på med. Greit nok, de har peil, men har du noen gang prøvd å sette sammen en handleliste med *nøyaktig* de samme komponentene som de bruker, for så å se prisforskjellen mellom deres ferdig-bygde maskiner og en man kan mekke sjøl?

 

Jeg synes ialtfall 7.000-13.000,- kroner er MYE for bare navnet (og on-site service og support selvfølgelig, men utenfor USA hjelper det lite :roll: ).

Lenke til kommentar

For ikke å snakke om den dustete stresskofferten dem sender med.

 

Hmm.. I på configure siden bruker dem ASUSa8n32sli i gallery bruker dem MSI.

Dem har printa alienware logoen på ramsinkene.

 

uansett 50000 er jo en inngangs pris.. med skjerm og en ekstra HD DVD og litt snakks kom maskina på $9,424.00 as low as $283/mo

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...