Gå til innhold

Nå kan alle leke politi ...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mer om lovendringen her.

 

Det eneste som har skjedd er at strafferammen for butikknasking er hevet til 6 måneder.

 

Og noen som gjør noe kriminelt med strafferamme på 6 måneder eller mer, har hvem som helst alltid hatt mulighet til å pågripe.

 

At butikkansatte skal pågripe tyver er et urimelig ansvar. Det kan være farlig, og hvis man pågriper uskyldige eller bruker litt for mye makt kan man selv bli straffet. De fleste ansatte i f.eks. klesbutikker er jo 16 år gamle jenter... Jeg synes jeg ser dem slenge store narkomane menn i bakken og fortelle dem at "you have the right to remain silent"...

 

Det finnes nok idioter og maktmisbrukere i politets rekker. At de som droppet ut av politiskole eller befalsskole, som liker å drepe katter og får ereksjon av blanke uniformer, (jeg snakker selvsagt om vekterne,) skal ha mulighet til pågripe butikktyver er skremmende...

 

Det bør nevnes at man ikke har plikt til å legitimere seg for dem som leker politi. Man må gjerne også kalle dem "hestkuk" og løpe sin vei.

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-23 11:24, skrev DrDoogie:


Hvorfor sier du da: "Jeg snakker
selvsagt
om vekterne"?



 

Det var kanskje en smule overdrevet. Men det finnes slike folk blant vekterne. Jeg kjenner selv svært fornuftige mennesker som har jobbet som vekter ett år, men jeg kjenner også til vektere som ikke burde ha makt eller myndighet til noe som helst. Ett vekterkurs som går over en helg gir ikke helt den samme kvalitetssikringen som en politiutdannelse...

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-23 11:17, skrev Dan Hansen:

Bare for å spørre - hvis de nå skal "ha lov" til å holde deg tilbake - har man da "lov" til å sette seg til motverge? Og hvilke midler kan eventuelt benyttes?


 

Frihetsberøvelse er ulovelig. Alle middler er mulig å bruke som nødverge. Men du skal ikke skalde mer en nødvendig for å gjenskape "ro og orden". Det tar seg dårlig ut om du skyter noen uten bæretillatelse, selv om det er i nødverge, men her blir alt vurdert individuelt.

 

setter du deg i motverge bør du ikke ha urent mel i posen da...

 

En ting til, kommer ikke politet på 30 min har de ikke rette til å holde deg lenger, evnt skal du bli transportet til nærmeste politi myndighet. Husk også at den som holder deg igjen er ansvarlig for deg, dvs faller du og brekker beinet skal du kreve erstatning av vedkommende som holder deg tilbake. Tips: slå hue i veggen!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-23 11:17, skrev Dan Hansen:

Bare for å spørre - hvis de nå skal "ha lov" til å holde deg tilbake - har man da "lov" til å sette seg til motverge? Og hvilke midler kan eventuelt benyttes?


 

En interessant sak, dersom man skulle bli ulovlig pågrepet. Da kan man sparke, spytte og slå, men ikke komme med drapstrusler:

 

Quote:




En 22 år gammel mann er i Oslo byrett frikjent for vold mot offentlig tjenestemann og legemsfornærmelse mot tre trikkekontrollører. Bakgrunnen for hendelsen var en billettkontroll på T-banen i Oslo i februar i år, der tiltalte ikke hadde gyldig billett.


Byretten slår fast at Oslo Sporveier ikke har hjemmel for å holde igjen passasjerer med makt, og at pågripelsen derfor var ulovlig. Mannen ble imidlertid dømt til fjorden dagers betinget fengsel for ukvemsord og trusler.


 

LeD

Lenke til kommentar

Må jo bare benytte anledningen til å oppklare litt

 

1. En vekter har ikke mer makt enn en vanlig borger.

 

2. En vekter jobber for noen og har dermed "makten" somm følger av eiendomsrett, forusatt at denne er gitt av kunde. (holde uvedkommende borte o.l.)

 

Og over til meg; jeg er et offer av dot.com og skulle egentlig jobbet med brukerstøtte, men siden jeg "bare" har erfaring fra w2k, win9x, officexx, bygging av nettverk, on-site brukerstøtte, serverdrift, prosjekt styring og masse-instalasjoner, stiller jeg tynt i jobbsøknader. (driver emd MCSE nå da).

 

Er enig i at det finnes MANGE blåste vekter....

Lenke til kommentar

Quote:


1. En vekter har ikke mer makt enn en vanlig borger.


 

Nei, men de har en "politiliknende"-uniform som kan gi inntrykk av dette for dem som ikke vet bedre.

 

Quote:


Er enig i at det finnes MANGE blåste vekter....


 

Da jeg var i militæret fikk man tilbud om et vekterkurs som gikk over en helg. Mange av dem som fikk diplom derfra dimmet senere fordi de var ubrukelige i forsvaret...

 

Men ingen regel uten unntak. :smile:

 

LeD

Lenke til kommentar
Quote:


PIIIpower skrev (2002-09-23 12:15):

vi ventet på deg kjetil :smile:


BtW: loven er feil og skulle aldri vært godtatt. snart er vitsen med politi borte... ikke skal de fange folk... og etterfroske kan de jo ikke...


Nå må dere ikke være så negative, Loven er glimernde syns eg. Har vakter på jobb, Men har de misstanke om at noen ikke har rent mel i posen får de ikke lov til å ransake deg, De må ringe etter politiet.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...