Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

pass-trough/dhcp spoofing, hvilken isp


Anbefalte innlegg

Hei

 

skal igang med å få ny isp, og lurer på en sak.

 

Skjønner det slik at det hos noen isp'er er mer arbeid å få ekstern ip gjennom modem til første maskin i LAN.

 

Jeg planlegger følgende :

 

--Kobber par ----> modem---->m0n0wall----->switch ------->Maskiner i nettverk

 

 

Der ekstern IP gis gjennom modem til m0n0wallen, og den gir intern IP på LAN.

M0n0wallen skal ta seg av NAT, Firewall og trådløsaksess til LAN.

 

Slik jeg har skjønnt går dette greit med Start, Tele2 og Telenor, men kan by på mer plunder med NGT allt etter hvilket modem en får ?

Har god teknisk forståelse og fixer det meste, men enkleste løsning er å foretrekke uten formye konfigurering og tøys med router/modem fra ISP.

 

 

-oberst-

Endret av Oberst
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slik jeg har skjønnt går dette greit med Start, Tele2 og Telenor, men kan by på mer plunder med NGT allt etter hvilket modem en får ?

Har god teknisk forståelse og fixer det meste, men enkleste løsning er å foretrekke uten formye konfigurering og tøys med router/modem fra ISP.

5731559[/snapback]

Det blir sannsynligvis plunder med NGT, uansett hvilken ruter du får. Får du netopia-ruter (3351) så synes jeg det er ganske greit å sette det opp. Med speedtouch 516i er det mye mer plunder, og jeg la merke til at man kan miste forbindelsen i noen tilfeller hvis ekstern IP skifter.

 

Jeg kan tenke meg at det er greiere hvis linja di fra NGT er satt opp med PPPoE. Det hender visst i blant, men kan ikke svare på hva du får. Kanskje noen med NGT og PPPoE kan svare på det spørsmålet. Vanligvis er det PPPoA og da her dhcp-spoofing den eneste løsningen hvis man ikke ønsker å betale ekstra.

 

Den mest transparente er å få seg subnett til 150kr,- måneden, men det skjønner jeg at mange ikke vil betale. Da får man et rutet subnet med 1 stk. ledig IP som kan brukes til hva som helst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...