Gå til innhold

Finner ikke ut hva slags hovedkort jeg har


Osien

Anbefalte innlegg

Er litt usikker på hvor jeg skulle poste dette her, men jeg prøver her.

Det jeg ikke får til er lyden i høytarne mine, jeg har koplet lyden på pcen min til anlegget mitt som står i stuen.

 

Pcen jeg har er en gammel type av IBM Aptiva.

-Modellnr.582

-Machine type.2163

 

Jeg har nettopp formatert pcen min til WinXP.

Når jeg spiller av musikk på pcen så får jeg vrengninger og skurring på høytaleranlegget.

Jeg tror grunner er at jeg mangler en driver eller 2, men kan ikke vite hva det kan være.

 

Jeg vet heller ikke hva slags hovedkort jeg har, så jeg håper på deres hjelp med dette innlegget jeg poster her.

 

Håper på positivt tilbakesvar

 

MVH

Jone

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant dette:

-----------

Index > IBM > Aptiva 2163 572/582 >

Category: Desktop/Tower PCs

System Memory Configuration

Standard Memory: 64MB [socket]

96MB [socket]

Maximum Memory: 384MB

 

Expansion: 3 Socket(s)

 

Central Processor: 450MHz

Intel Pentium II

Bus Architecture: ISA/PCI

NOS: WINDOWS

 

(Kilde: http://www.applied-computer.com)

-----------

 

Ille :(

Du sitter nok med en maskin som er klar for dyngen, ikke rart den sliter med Windows XP.

Lenke til kommentar

Jeg hadde Win XP på en Celeron 500Mhz(i 1999), men hadde til 512 MB minne til rådighet. Det gikk greit når jeg tilpasset utseende til kraften på prossessoren.

Men Win ME gikk greit siden den ikke er så kravstor til maskinvare og minne.

Den pc'en er nok moden for skraphaugen egentlig, alternativet er å bruke den som server.

Lenke til kommentar
Jeg hadde Win XP på en Celeron 500Mhz(i 1999), men hadde til 512 MB minne til rådighet. Det gikk greit når jeg tilpasset utseende til kraften på prossessoren.

Men Win ME gikk greit siden den ikke er så kravstor til maskinvare og minne.

Den pc'en er nok moden for skraphaugen egentlig, alternativet er å bruke den som server.

5734741[/snapback]

 

Ja. er helt enig med dere. pcen min er utgått på dato så man sier ;)

Skal kjøpe meg en pc så fort så mulig, men ting tar tid. er dyrt også

Lenke til kommentar

Penger gjør deg nok mer rik(på bankkontoen) enn å drive veldedighet, som det er å produsere gratis programmer :(

Et annet alternativ som er ganske bra er SiSoft Sandra, det er også gratis.

 

Osien: Du er ikke den eneste som er av den oppfatning at det er dyrt å ha en noenlunde oppegående pc. Brukte selv en del penger på ny prossessor og minne før jul, og tusenlappene gikk fort. Mangler nå bare et bra grafikkort, så klarer pc'en min de fleste av dagens spill med bra grafikk på den oppløsningen jeg spiller, 1280x1024. Men minne kan en heller aldri få for mye av, er min erfaring.

Lenke til kommentar

Vi oppgraderte vår IBM (med nesten samme specs) til 256Mb RAM og 40GB (IDE) HDD. Kosta ca 1000kr og maskinen kjører WinXP plettfritt.

Maskinen er ikke akkurat sprek, men den takler Office-programmer, nedlasting, film og musikkavspilling. Bare sørg for å bruke antivirus med lavt resursforbruk som f.eks NOD32 ;)

 

Maskinen har følgende:

Intel Pentium II @ 400MHz

Acer V66XA Hovedkort

Samsung 40GB ATA HDD

 

Som minne\RAM: (ut ifra "PCWizard 2006")

1x "ukjent" 64MB SDRAM PC125 [DDR250] (stod i fra før)

1x Apacer 128MB SDRAM PC133 [DDR266] (oppgraderer)

1x Micron 64MB SDRAM PC125 [DDR250] (stod i fra før)

 

Det du trenger å betale er ca 200kr for en SDRAM PC133-brikke, ca 400kr for en 40GB HDD (tror ikke maskinen klarer så mye mer) + eventuelle ksostnadder for installasjon av komponentene.

 

Håper jeg var til noen hjelp ;)

Lenke til kommentar
Vi oppgraderte vår IBM (med nesten samme specs) til 256Mb RAM og 40GB (IDE) HDD. Kosta ca 1000kr og maskinen kjører WinXP plettfritt.

 

Å bruke 1000 spenn på en gammel Pentium II bare for å kunne kjøre XP noenlunde greitt, det er noe man gjør hvis den gamle maskinen har enorm affeksjonsverdi. Alvorlig talt. Hvis budsjettet er lavt, sjekk heller bruktmarkedet.

 

PS. En 128 MB SDRAM PC133-brikke koster rundt 300 kr - litt mindre en 512MB DDR PC3200..!

Endret av cosmo03X
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...