Gå til innhold

Ubuntu for stort og tregt, alternativ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prøvd å bytte ut gnome med xfce, installert bum og deaktiver alle unøvendige prosesser, deaktivere alle tty'ene. Dette hjelper en del, hadde en Celeron450/196mb ram og det fungerte greit.

 

Programmer vil uansett være ca like resurskrevende uansett distro.

 

Men du spør etter et alternativ, jeg kjørte ArchLinux på den maskinen også, og det var fortsatt en del forskjell, selv etter tweeking av Ubuntu. Så du kan jo se på Arch, Slackware og Gentoo skal vel også være lettvektere.

Lenke til kommentar
Har en P3 500 bærbar med 256mb ram.

Kjørte inn ubuntu på den, men det blir for tregt.

 

Trenker et lettkjørt (meget lettkjørt) alternativ, men vil ha skikkelig skrivebord og greier.

 

Kjørte win2000 på den før, og det funket helt ok.

 

Siden du vil ha skrivebord så blir vel XFCE uaktuell. Kanskje Fluxbox m/ROX kan være noe?

 

Klart Windows 2000 går bra, den er jo tross alt 7år gammel.

Lenke til kommentar

Jeg kjører Debian unstable med enlightenment uten problemer på en 450 MHz PII med 320 MB ram. Det gikk også helt fint med 400 MHz. Nu vet jeg ikke helt hva du mener med "skikkelig skrivebord," men dersom du klarer deg uten ikoner i bakgrunnen og meny-linjen anbefales dette. (Rent personlig synes jeg skrivebordet er bedre uten ikoner og den gnome/kde-linjen. Menyene får jeg jo uansett opp ved å klikke hvor som helst på bakgrunnen.)

 

I min tidligere jobb hadde jeg en 1 GHz/128MB-maskin med dual-boot win2k og debian/e16. D/e16 gikk merkbart raskere, både mtp. responstiden i GUI'et og swapping efter en viss tids bruk.

Lenke til kommentar

Eg ville tatt ein liten kikk på archlinux. Start med ein "base" installasjon, og så legg til dei programma du trenger.

Men ein ting. Arch holder deg ikkje i hånden og kjemer ikkje med eit einaste grafisk konfigurasjonsverktøy. Når det er sgt, så forsøker arch å føge KISS filosofien. Bl.anna init scripta er meget enkle i bruk, og dei fleste .config filane er oversiktlige og har gode komentarer.

 

Ellars så er både debian og slack to distroer å ta nermare i augesyn.

 

Og så har vi jo alltids damn small linux :D

Lenke til kommentar

Jeg har en gammel maskin, 250mhz og 192mb ram, som jeg har VectorLinux 5.1 Standard http://www.vectorlinux.com/mod.php?mod=use...u=10&page_id=10

Det funker veldig bra.

 

VECTORLINUX is a small, fast, Linux operating system for Intel, AMD and x86 compatible systems, based on one of the original Linux distributions, Slackware.

Vectorlinux provides a variety of features for the casual computer user such as a lightning fast desktop with graphical programs designed to handle your daily activities such as web surfing, sending and receiving email, chatting on ICQ or IRC and running an ftp server. The power user will be pleased that all the tools are there to compile their own programs, use the system as a server and/or the gateway for their home or office computer network. Administrators will be equally as pleased due to the small size and memory requirements of the operating system which can be deployed on older machines that may otherwise have been long forgotten.

 

We are also known as the fastest non-source distro on the planet!

Endret av FraXinuS
Lenke til kommentar

her blir det mye forskjellige forslag, men jeg kommer like godt med enda ett. om du laster ned livecden dsl, damn small linux, får du med alt man trenger av programvare, men i lettvektsversjon. inkl. servere. den kan installeres til HD, utvides med apt/synaptic. kjører fluxbox som standard. prøv livecden du, så ser du hvor lett den er.

 

iso'en er 50 MB, og minneforbruket er minimalt.

Lenke til kommentar
Word.. DSL kjører raskere som livecd enn ubuntu gjør fra harddisken på pcen min.. Starter til og med raskere  :p

5734134[/snapback]

Det gjør sikkert MS-Dos også.

5734224[/snapback]

 

ja, men dos mangler nok både nettleser, kontorprogramvare, tjenere, GUI og div annet. dessuten er det ikke OSS =)

Lenke til kommentar

Prøv FreeBSD. Det er et operativsystem som krever ganske lite. KDE skal fungere ganske bra. Har fått det til å fungere ganske godt på en dual PII Overdrive 333 MHz, riktignok med 512 MB RAM. Men FreeBSD med Xfce eller Fluxbox vil være raskt som fy. Eventuelt kan du jo prøve Slackware hvis du vil holde deg til GNU/Linux, for FreeBSD er ikke GNU/Linux.

Lenke til kommentar

Har installert VectorLinux, men får ikke støtte for skjermkort/skjerm.....

 

Tengte nå kanskje på xubuntu.

Men finner den ikke som færdig iso, og har for tiden ikke internett forbindelse på maskinen som dette skal på.....

 

Så, noen som har tips til hvor en finner en ferdig (iso) light distro...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...