Gå til innhold

Voltmodding av Grafikkkort (lodding)


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har tenkt til å få voltmodda grafikk kortene mine.. både gpu å minne.. men jeg har ikke no bra loddebolt å jeg er ikke så flink til å lodde.. noen som vet hvor jeg kan få gjort dette eller om noen vil gjøre det for meg?

skal voltmodde 2 stk 7800 GT 256 mb

Endret av AmdTommy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke så vanskelig å lodde, kan være lurt å trene litt på et gammelt hk som du ikke har bruk for først. Test å lodde på noen ledninger og se hvordan det blir, og hvordan det oppfører seg om det blir veldig varmt, mye tinn etc... Har nettopp tatt vgpu mod på 6600GT kortet mitt ;) Gikk bra, selv om jeg ikke er veldig flink, og har ei heller det mest passende utstyret (noe stor loddebolt, både i fysisk størrelse og effekt).

Lenke til kommentar
Jeg lurer på om det er lett og gjøre en bios mod på 7800GTX også, for jeg skulle hatt litt mere volt.

5743487[/snapback]

Om du er kjent med flashing av BIOS så er det lett å prøve, vet mange klarte det på 7800GT, så kan sikkert prøve med din også. Du trenger et program som heter NiBiTor 2.7 Hvis du bruker litt tid på å lese om flashing (søk på nvflash) og om hvordan du skal gå frem med NiBiTor (søk på 7800GT + voltmod) så får du det sikkert til.

Endret av prostoman
Lenke til kommentar
jeg voltmodda netopp et 7800 GTX.. point of view.. funka fett det

men back 2 topic..  jeg har en 30 w loddebolt.. er den for kraftig? tror jeg dreier tuppen  ganske tynn .. da går det vel bra?

5743641[/snapback]

Ut ifra dette kan vi allerede nå trekke en liten konklusjon: Vi velger en loddebolt som passer for formålet. I vår elektronikkverden vil de fleste klare seg med en bolt på 15 til 25watt, da de fleste loddeoppgaver her, krever relativt lite varme. Prøver du deg med noe kraftigere, risikerer du "meltdown" både for komponenter og andre godsaker som måtte bli utsatt for sterk varme. En annen sak er at du antagelig vil få problemer med å plassere en grov loddespiss innimellom komponenter og loddepunkter!

 

 

Link til lodde Guide

Lenke til kommentar

Tips fra meg til deg tommy ;)

 

Bruk ledninger med mange krodeller. Ikke en solid kobberkjerne. Avisoler mer enn du trenger. Fortinn så kobberen.

 

Bilde

 

Kutt av overskuddet. Nå fører du ledningen inntil punktet der den skal loddes fast, før loddebolten inntil og hold til du ser tinnet smelter. Ta bort loddebolten når du ser dette skje. Funka greit for meg med 20+ loddinger.

 

Husk forresten å sette motstanden til max, så lenge du ikke bruker en fast motstand.

Lenke til kommentar
Tips fra meg til deg tommy ;)

 

Bruk ledninger med mange krodeller. Ikke en solid kobberkjerne. Avisoler mer enn du trenger. Fortinn så kobberen.

 

Bilde

 

Kutt av overskuddet. Nå fører du ledningen inntil punktet der den skal loddes fast, før loddebolten inntil og hold til du ser tinnet smelter. Ta bort loddebolten når du ser dette skje. Funka greit for meg med 20+ loddinger.

 

Husk forresten å sette motstanden til max, så lenge du ikke bruker en fast motstand.

5749049[/snapback]

takk for tips :dribble:

Lenke til kommentar

Noe tips (basert på egne erfaringer m/ lodding på ATI kort, regner med at dette også gjelder Nvidiakort):

1:

Disse korten har fra produsenten fått et tynt lag med lakk. Ta en skalpell eller en liten skrutrekker eller lignende og skrap forsiktig på loddepunktene slik at du har direkte tilgang til loddetinnet på komponenten som skal loddes. Gjør du dette trenger du ikke holde loddebolten bortil mer enn 1-2 sekunder.

 

2:

Kjøp en loddelisse og lær deg hvordan du fjerner overflødig tinn (før eller siden går det galt :D)

 

3:

Bruk forstørrelsesglass (gjerne en urmaker-monokkel) for å sjekke at du ikke har kortsluttet noe før strømmen skrues på.

 

mvh r.-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...