Gå til innhold

svart hvitt på tv med s-video


Anbefalte innlegg

Er klar over at det er hundrevis av sånne innlegg her og andre steder på nettet, men ingen av de kan hjelpe meg :thumbdown:

 

Jeg har kjøpt meg nytt skjermkort (6600 GT agp) og skal koble det mot tv'n med s-video og scart overgang. Da blir bildet svart/hvitt.

 

Jeg har innstilt på skjermkortet at det er s-video og at den skal bruke PAL-B. (har også sjekket med de NTSC og sånn for det kan du forandre på tv'n)

svideo2fh.th.jpg

 

Det gikk før med det gamle skjerm kortet (FX 5700) så det er hverken tv'n eller kabelen det er noe galt med.

Skjermkortet har den nyeste driveren (81.98)

 

Er veldig takknemlig vis noen gidder å svare :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ingen hw-dude så med fare for å rote til noen begreper prøver jeg meg likevel på en forenklet forklaring:

 

Composit er et "sammensatt" (som navnet tilsier) signal av både intensitet og farge. I S-video (eller Y/C) har man skilt dette i to for å øke fargeoppløsningen noe som gir et bedre bilde.

Det har seg slik at intesistet delen av s-video (Y) kan tolkes som en composit signal men da får man ikke farger, et svart hvis signal.

Problemet når man får svart-hvit S-video er derfor som oftest relatert til en av de følgende:

1) Mottaker(TV) er satt til å "se etter" composit og dermed ignorer farge © delen av s-video signalet. Sjekk instilling på TV'en (F.eks Sony har en Bosk med en pil som indikerer ekstern input, når denne er satt til S-video har den en S i tillegg S->[]).

2) Det mangler en (eller flere) ledere i kabelen. Mange SCART kabler har bare et fåtall av pinnene koblet til (typisk, composit, audio og mulig RGB). Dermed kommer bare Y signalet frem og man får svart hvit. Sørg for å ha en kabel med 21 ledere.

3) Mottaker er satt til S-video men avsender er satt til composit. Da tolker mottaker signalet bare composit signalet som intensitet (Y) og mangler farge ©.

 

 

Så, til han som hadde problemet så ville jeg forsikret meg om at kabel har full oppsett, og at TV er riktig innstilt.

Lenke til kommentar

kan ikke stille inn noe på tv'n med s-video eller sånn. kan forandre fra pal til ntsc og sånn men det hjelper ikke. det eneste jeg gjorde på det forrige skjermkortet var å trykke AV knappen. (Panasonic tv)

 

det er ikke en scart kabel, bare en overgang fra s-vido til scart.

 

og det funket jo på det forrige skjermkortet så det er vel ikke kabelen da?

Lenke til kommentar

Sannsynligvis har du en tv som ikke takler S-video. Prøv med komposittkabelen. Jeg ser du ikke har komposittutgang, men det følger kanskje med en overgangskabel mellom S-video og kompositt?

 

Edit: Overså posten om at det funket med forrige kort.

Endret av Oxford
Lenke til kommentar

Hei Anders,

 

siden jeg nå kjenner både deg og problemet, vil jeg bare presisere enkelte ting for andre som kanskje kan hjelpe.

 

Du bruker en ny overgang mellom skjermkortet og din gamle 's-video til scart'-kabel.

 

Denne nye overgangen har i likhet med skjermkortet 7 pinner, og en liten "nedsenkning" i selve metallet rundt de 7 pin'ene. Det har IKKE din gamle kabel, som er helt rund og har bare 4 pinner.

 

Din gamle kabel med 4 pinner passer likevel i den andre enden på denne overgangen, som er helt rund og har nettopp 4 pinner.

 

Fra denne overgangen kan du også velge å bruke composite signaler. Bortsett fra denne overgangen, er oppsettet helt likt som ved forrige skjermkort.

 

Siden det eneste som er forskjellig mellom de 2 oppsettene er denne nye overgangen fra 7 til 4-pins på s-video, er det kanskje sannsynlig at det er her problemet ligger? Har ikke kompetanse til å si noe mer om dette, kanskje noen andre sitter på mer kunnskap? :hmm:

Lenke til kommentar

Dette høres veldig rart ut anlille, at skjermen blir svart.

Jeg har et GeForce 6800 GT PCIe, og jeg velger PAL-B under "Signalformat" og Kompositt under "Utdataformat for video" (på det bildet du har i første post). Likevel bruker jeg en S-video-kabel fra PC'en til en SCART-overgang. Denne overgangen har 3 RCA-kontakter i tillegg til S-video, og da kobler jeg bare til S-video-kabelen til overgangen og alt fungerer.

 

Jeg tror problemet er at TV'en din ikke klarer å motta S-video-signal, og hvis du da velger Kompositt så sender den kompositt-signalet via S-video-kabelen. Dette har fungert smertefritt for meg på de 3 GeForce-kortene jeg har hatt.

 

På min bærbare PC får jeg derimot ikke sendt ut kompositt-signal, siden det er et ATI-kort (jeg har i alle fall ikke funnet ut hvordan jeg gjør det), og jeg får da bare svart-hvitt bilde.

Lenke til kommentar

Svar til Jos: Er sikker på det ja, for jeg koblet en s-video kabel direkte i skjermkortet til en overgang som vist på bildet:

scartovergang8jb.th.jpg

Forskjellen fra det gamle skjermkortet og det nye er en overgang som fulgte med kortet. Som Lazwola påpekte i innlegget.

Lenke til kommentar
T0mmy: Mener du at s-video kabelen da blir å sende kompositt signaler til TV'n? Da er det litt pussig at det bare blir svart da? hmm...

5715133[/snapback]

Det er det jeg stusser på også, siden det virker fint hos meg. Jeg bruker som sagt bare S-video-kabelen, men må sette på Kompositt-signal i driverne for å få farger. Tror den da sender Kompositt-signalet over S-video-kabelen. Det fulgte nemlig med en kort S-video til Kompositt-kabel med skjermkortet, men hvis jeg bruker den får jeg fortsatt ikke farger på TV'en før jeg setter på Kompositt i driverne.

Lenke til kommentar
T0mmy: Mener du at s-video kabelen da blir å sende kompositt signaler til TV'n? Da er det litt pussig at det bare blir svart da? hmm...

5715133[/snapback]

Det er det jeg stusser på også, siden det virker fint hos meg. Jeg bruker som sagt bare S-video-kabelen, men må sette på Kompositt-signal i driverne for å få farger. Tror den da sender Kompositt-signalet over S-video-kabelen. Det fulgte nemlig med en kort S-video til Kompositt-kabel med skjermkortet, men hvis jeg bruker den får jeg fortsatt ikke farger på TV'en før jeg setter på Kompositt i driverne.

5715232[/snapback]

 

OK, så en ting det kan være verdt å prøve i dette tilfellet, er å fjerne den overgangen, for så å bruke s-video kabel direkte fra skjermkortet til TV'n, evt prøve med kompositt signal om det ikke fungerer med s-video signal.

Lenke til kommentar

Ja, det beste er vel å prøve litt ulike koblinger med kabler og overganger.

Har prøvd det meste jeg har av kabler her hjemme, for jeg slet også lenge første gangen. Fant til slutt ut at jeg uansett måtte bruke Kompositt som ut-signal i driverne for å få farger.

Lenke til kommentar
Har du riktig innstilt TV?

 

Hmm siden det er så mange som spør om dette problemet i forskjellige grader, kan ikke noen lage en bitteliten guide om dette emnet?

5714541[/snapback]

 

Enig, noen som har peiling på dette emnet som kunne satt sammen en liten guide og smekka på en sticky? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...