Gå til innhold

Batterieliminator i vifte


Anbefalte innlegg

heisann!

 

Har denne vifta... Har den på en Black ice extreme radiator som jeg vil at vifta skal blåse på konstant...

 

Men hvor sterk batteri eliminator burde jeg koble denne til? Og hvor kan jeg få kjøpt det?

 

*** Moderators anm: Kutt ut store bokstaver og ørten utropstegn/spørsmålstegn i overskrift. Les retningslinjene/nettiketten! ***

 

[ Denne Melding var redigert av: TST på 2002-09-26 18:52 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter hva jeg forstår vil du ha denne vifta til å gå enten du har pcen på eller ikke. Det har ingenting å si hva slags eliminator du bruker, bare den er på 12V, eller hva enn du ønsker at den skal gå på, og at den leverer likestrøm (DC). Den må selvsagt også levere stor nok strøm(A), men det skader ikke om den leverer for mye.

 

Effekten er som du kanskje vet spenning ganger strøm, dvs. (ampere * volt = watt). :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-23 16:21, skrev King_mephisto:

Kan jeg bruke en på 10w da? eller vil det bare ryke av den?


 

Det som er viktig her, er at den leverer 12v.

At den er merket med 10watt, sier bare at du IKKE kan trekke større belastninger en 10watt (ved 12v) ut av den, før den ikke klarer å holde spenningen stabil. Prøver du å trekke mer effekt, synker spenningen.

 

Det er motstanden du kobler til, som bestemmer hvor mange watt den leverer:

 

P=U*I

R=U/I denne kan vi snu på, og få: I=U/R

 

Da kan vi legge inn formelen for I i den første: P=(U*U)/R Dette gir P=(12*12)/R eller P=144/R

 

Nå ser vi, at jo høyere R(motstand), jo mindre (P)effekt.

 

I dette eksempelet, vil man ikke kunne koble på en motstand under 14,4ohm. Da trekker den 10watt. Prøver man på det, vil utspenningen synke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...