Gå til innhold

HTPC-BOX 3.0 (Sony DVD-spiller med XBOX innmat)


Anbefalte innlegg

Da var jeg tilbake etter nesten et halvt års stillhet. Dere kjenner meg fra herligheten HTPC-BOX 2.0 som jeg aldri ble ferdig med... Men NÅ er det andre boller!

 

Jeg skal prøve meg på et liknende stunt som Snoles "Xbox møter CD-spiller", selv om det var meg han hentet ideen fra. Det han hadde som ikke jeg hadde, var et perfekt CD-spillerkabinett... Det som gjorde at HTPC-BOX-prosjektet stagnerte var at jeg aldri fikk frontplaten jeg ventet på i all evighet. I mellomtiden har jeg flyttet til en helt annen del av landet, og det har tatt sin tid å komme til rette på en ny plass og i et nytt hus. Men nå er jeg klar til å sette i gang med mitt seneste prosjekt.

 

Planlegging

På QXL kom jeg over denne defekte DVD-spilleren som har akkurat det utseende som jeg så lenge har letet etter, nemlig Sonys QS-serie. I mitt forrige prosjekt tok jeg til takke med et sony-kabinett av en annen serie, men jeg kan ikke si at jeg var særlig fornøyd med resultatet... Slik ser mitt nye kabinett ut:

 

picture001th.jpg

 

Planen er å få innmaten og alt inn i kabinettet, slik at knapper og alt stemmer. Legg merke til snurrehjulene for spoling og sporskifte. Dette skal selvfølgelig fungere mot Media Center, om jeg så må installere en mikrokontoller til å ta seg av denne funksjonen. Planen er som i versjon 2.0 at jeg har en intern fjernkontroll til å ta seg av knappefunksjonaliteten. Jeg har også tenkt å ha en intern sender for min trådløse logitech-kontroller. Jeg skal også lage hull til USB-kontakter i front, slik Snole gjorde i sitt prosjekt. Dette tror jeg er en fin løsning som gjør fronten litt minimalistisk.

 

Så kommer første problem:

 

Kabinettet er ikke så perfekt som jeg trodde. Det viser seg at bunnplaten er presset og formet slik at Xboxens hovedkort ikke vil passe slik jeg ønsker. Det er en stor ulempe, men med dremel får man vel fikset det meste...

 

picture007th.jpg

 

picture006th.jpg

 

Her må det litt fintenking til. Det ser ut som om jeg er nødt til å fjerne det meste av bunnplaten, og skru eller sveise inn en blikkplate slik at jeg får montert hovedkortet på en flat plate.

 

Illustrasjon:

 

picture008th.jpg

 

Fremgang 15.12.05

Da har jeg dremlet og styrt for å få bunnplaten til å bli bra. Dremlingen tok ca 1,5 time, og kostet ca 7 kappeskiver (to av dem knakk pga udugelighet fra min side). Jeg satte meg på trappa i ca 4-5 graders temparatur, så etter 1 og en halv time er man ganske kald på hendene.

 

Her er bilde av ramma:

Xbox_001_th.jpg

 

Her er bilde av plata jeg fikk gratis hos Fana Blikk ved Nesttun:

Xbox_003_th.jpg

 

Her er plata festet i klem av føttene til kabinettet. Dette funket utmerket bra!

Xbox_004_th.jpg

 

Fra oversiden:

Xbox_005_th.jpg

 

For å få mer feste mellom rammen og bunnplaten har jeg bestemt meg for å pop-nagle plata. Dette gjør jeg fordi skruer tar større plass inni kabinettet, mens pop-nagler bare har et lite hode:

Xbox_007_th.jpg

 

Da var det bare å gjøre seg ferdig med naglingen og vente på delene jeg har bestillt. Jeg har valgt en 120mm vifte som jeg skal sette i lokket, og så har jeg kjøpt en VFD-modul på ebay til ca 200,-. Så da er det bare å vente i spenning på om jeg virkelig får den :)

 

Fremgang 18.12.05

De siste dagene har vært lite produktiv. Kona har instruert meg om at "arbeidsrommet" skal være ryddig før familien kommer på besøk, så jeg får ta en liten pause fram til etter nyttår... Arbeidsrommet er egentlig et gjesterom.

 

Xboxens DVD-spiller er jo som kjent ikke spesielt tilpasset noe annet en bare Xboxen, med sine utstikkende plastdeler. Jeg har foretatt en "lett" modifikasjon slik at den passer i DVD-spillerens front. Først fjernet jeg de åpenbare konfliktene:

IMG_2534_th.jpg

 

Deretter fant jeg ut at selve CD-luken må være lengre ut mot fronten, og det er her den "lettere" modifikasjonen kommer inn... Jeg fjerner 3-4 mm av selve fronten av DVD-spilleren:

IMG_2536_th.jpg

 

 

Fremgang 03.01.06

Endelig har slekta stukket, og arbeidsrommet ledig på ny. Jeg har hatt mye tid til å tenke på hvordan jeg skal gå frem for å bli ferdig. Jeg har også brukt tiden på å innse hvor idiotisk det var av meg å starte modifiseringen før jul, siden det var UTROLIG mye dødtid i jula. Jeg higet etter å få kunne spille eller se en film eller ti. Jeg ble i tillegg sjuk rett før nyttår, så nyttårsturen som vi hadde planlagt i et par måneder måtte avlyses. Litt bittert å ligge på sofaen med kun drit på TVen...

 

Vel, i går fikk jeg begynt å planlegge hvordan jeg vil plassere komponentene i kabinettet. Jeg innser at det kan være litt trangt i kabinettet, men alt kan tilpasses :D Jeg må feks lage et hull i DVD-spilleren for å få plass til en kondensator på hovedkortet, men det bør ikke påvirke avspillingen på noen som helst måte.

 

Her er bilde av plasseringen av spacerne. Jeg trodde det ville bli problematisk å få dem til å sitte, men det ordnet seg! Jeg brukte bare en vanlig skru til å lage gjenger før jeg krudde inn spacerne. Det gikk som smurt. Det var kun én spacer som ble litt malplassert, men 9 av 10 er vel godt nok...

IMG_2617_th.jpg

 

Slik blir hovedkortet plassert. Planen er å plassere en 120mm vifte rett over kjøleribbene.

IMG_2616_th.jpg

 

Her er et bilde av spacerne til VFD-modulen. Jeg har tenkt mye på hvordan jeg skulle feste displayet, men det falt til slutt på vanlige spacere. Disse hadde nøyaktig rett lengde. For å få de festet, boret jeg bare hull i plasten og skrudde de rett inn... works like a charm.

IMG_2620_th.jpg

 

Slik blir det når displayet er festet. En spacer ble litt feil... shit happens!

IMG_2621_th.jpg

 

Fremgang 04.01.06

Da har jeg fått montert strømforsyningen i kabinettet. For å få festet den var jeg nødt til å lage noen "custom" hull på den ene siden av strømforsyningen. Dette måtte jeg på grunn av at Xboxens strømforsyning er montert på en finurlig måte... Men der det ikke er hull, lager man hull :D

IMG_2622_th.jpg

 

Deretter måtte jeg skjøte ledningen fra strømforsyningen til hovedkortet. En drittjobb, men den var nødvendig. For å få dette til hadde jeg opprinnelig tenkt å lodde ledningene ut av strømforsyningens kretskort, men det var ikke så lett som det hørtes ut. Jeg måtte derfor krype til korset og kutte alle ledningene, og så systematisk skjøte dem. Det var heldigvis mange ledninger med jord som jeg samlet i én tykk ledning... som bildene illustrerer:

IMG_2625_th.jpg

IMG_2626_th.jpg

 

Her er et oversiktsbilde over hvordan det vil se ut til slutt:

IMG_2624_th.jpg

 

 

Fremgang 13.01.06

Nå har det vert en liten stund uten modding... men i dag har jeg fått gjort mye! Det første jeg har gjort er å lage hull til viften. Jeg valgte en 120mm vifte som flytter 140 kubikkmeter luft pr time, og som bråker hele 38dB. Jeg valgte den på grunn av at xboxen kjører viften bare på 7 volt, noe som gjør at den vil gå svært stille. Jeg har prøvd den, og det er så vidt jeg hører den. Mye mer stille enn den orginale viften, pluss at den drar MYE mer luft. Etter ca 1 times spilling i går, var det så vidt prosessorkjøleribben var varm! SWEET!

 

Her er måten jeg fikk et sirkulært hull. Patentbåndet var nøyaktig den lengden jeg trengte!

IMG_2628_th.jpg

 

Deretter brukte jeg dremelen:

IMG_2629_th.jpg

IMG_2630_th.jpg

 

Slik ble resultatet:

IMG_2633_th.jpg

 

Deretter var det dags å få gamepad-portene montert. Jeg fant ut at skjøteleddene til de orginale kontrollerne passet perfekt i jack og volum-åpningene i fronten. Jeg kjøpte meg en kontroller til, og så var det å finne en måte å feste dem på slik at jeg fikk strekkavlastning. Jeg bestemte meg for å bruke en bit metall som ble igjen etter viftehullet, og så var det bare å bore store hull. Her er resultatet av plata:

IMG_2636_th.jpg

 

Deretter var det bare å montere plata i fronten:

IMG_2637_th.jpg

 

Und ze result:

IMG_2638_th.jpg

 

Jeg er ganske fornøyd med resultatet! Skal prøve å få det til å sitte rettere når jeg monterer hele greiene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fremgang 15.01.06

Dette har vert en produktiv helg. Jeg har vel stort sett vert inne og jobbet med xboxen, og anser meg nå som 90% ferdig. Det som gjenstår er å få fikset knappene på frontpanelet slik at de fungerer opp mot xboxen. Det kan ta litt tid å finne ut hvordan det store snurrehjulet fungerer... men nå er i hvert fall xboxen operativ :D

 

Først var det bare å få power- og eject-knappene til å fungerel, samt den trefargede dioden over power-knappen. Denne dioden har faktisk samme farge som de orginale xbox-diodene!

IMG_2649_th.jpg

 

Harddisken må også monteres. Her har jeg skrudd den fast i topplokket, plassert over strømforsyningen.

IMG_2651_th.jpg

 

Den interne trådløse kontrolleren er plassert i hjørnet til venstre. Den er festet med strips, slik at den ikke kommer i kontakt med noe metall. Grunnen til den ganske teite løsningen er fordi jeg ikke har plass noen andre plasser... men dette fungere bra. Ellers er portene limt fast med limpistol... man tager hvad man haver :D

IMG_2655_th.jpg

 

Her er et utsnitt av hvordan jeg har montert portene til kontrollerne. En skrue holder de fast. Legg merke til de to svarte lange greierne som er skrudd fast rett over portene... disse er brukt til å holde DVD-ROMen i press.

IMG_2659_th.jpg

 

Her er DVD-ROMen "montert". Det vil si "lagt til rette" i kabinettet. Jeg aner ikke hvordan jeg skal feste den slik at den ikke beveger seg inne i kabinettet. Akkurat nå ligger den oppå IDE-porten. Den er nesten 100% i water, så jeg vet ikke hvordan jeg skal feste den.

IMG_2661_th.jpg

 

Her er xboxen sett bakfra:

IMG_2663_th.jpg

 

Her er var det jammen lys i displayet! Feil dato vel å merke.

IMG_2667_th.jpg

 

Planen videre er å få festet DVD-ROMen og få knappene til å fungere. Jeg tar gjerne imot tips på hvordan jeg skal få festet DVD-ROMen. Jeg må også få festet fronten til CD-luken.

 

Kommentarene kan skrives her

Endret av Snublefot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...