Gå til innhold

Feil med å legge til en ny 250GB SATA disk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver å partisjonere en ny 250GB S-ATA Maxtor disk, har fra før av en 200GB WD IDE-disk. Kobler den til SATA1-porten, sjekker BIOS der den har plass under Third IDE Master, og prøver å legge den til i Diskbehandling, men får bare en feil (uten konkrete meldnger).

Har også prøvd med PartitionMagic 8, men vil ikke funke der heller.

Har Asus K8N-E hovedkort, og har testet med å fjerne alle jumperne fra den nye harddisken også.

Hva kan jeg gjøre? :no:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du sjekke hendelseslisten (høyreklikk Min datamaskin og velg Behandle, du vil se hendelsesliste under system verktøy) og sjekke hva som står der? Se under System først og fremst. Let etter det tidspunktet hvor du startet maskinen.

Skrevet

Trodde at en Sata1 kontroller skulle kunne snakke med en sata2 disk, men da med sata1 hastighet.

Feil 11 kommer ofte fra driveren, av en eller annen grunn. Det kan være alt fra feil driver versjon til dårlig kabel. Står det noe mere i meldingen og har du sjekket/oppgradert driver for sata kontrolleren?

Skrevet
Trodde at en Sata1 kontroller skulle kunne snakke med en sata2 disk, men da med sata1 hastighet.

Feil 11 kommer ofte fra driveren, av en eller annen grunn. Det kan være alt fra feil driver versjon til dårlig kabel. Står det noe mere i meldingen og har du sjekket/oppgradert driver for sata kontrolleren?

5711348[/snapback]

Kjører selv en 250Gb Sata II disk på et HK som kun støtter Sata I. Dvs. at den teoretiske overføringshastigheten er 150Gb/s istedenfor 300Gb/s. Fungerer uten problemer. Husk å plassere jumperen bak på HD riktig. Dvs. " Sata 1 only" "150Gb/s transfer" e.l

På mitt Abit hovedkort måtte jeg også gjøre visse innstillinger i Bios for at alt skulle fungere som jeg ville. Husker ikke helt riktig benevning, men jeg tror det var at " OnChip Serial ATA" måtte settes til "enhanced"

Sjekk også: "harddisk boot priority"

Lykke til! :)

Skrevet

Sjekk om det finnes noe form for hd sjekk i bios. Om denne finnes, og resultat er ok så skulle disken være ok.

Da ville jeg sjekket driver som er lagt inn i Windows for sata kontrolleren.

Skrevet

Tror nok det er S-ATA drivern som er problemet her ja. Vil tippe at det ligger S-ATA drivere til hovedkortet på Hovedkort cd`en din som du fikk med hovedkortet. Gjorde iallefall det på hovedkortet mitt. Der var det både disketter og cd med S-ATA drivere. Bare å kjør autorun på cd`en og du vil sikkert få et valg der det står noe om S-ATA drivere eller noe.

Lykke til.

Skrevet (endret)

Ser dårlig ut, har installert det jeg fant på CDen - fant dog ikke noe SATA-driver tror jeg, kun RAID og så videre. :(

Får feil #11117 i Partition Magic, om det sier noen noe. Takk for gode forslag, håper noen har noe mer. :(

Har også lagt til en jumper på stikke 1 og 2, i følge lappen på HDD'en er det riktig innstillinger for SATA1.

Endret av Ultrag
Skrevet

Har aldri hatt S-ATA disker selv, har bare installert Windows XP på en S-ATA disk i fjor en gang, og det eneste jeg trengte å gjøre var å installere S-ATA driveren som fulgte med Hovedkortet, som lå på en diskett. Det fikk jeg beskjed om når jeg lasta inn filene som Windows installasjonen trengte. Så var det bare å få dem installert så var alt bra. Partisjonerte disken og alt.

Da var det riktignok bare en disk som stod inni da. Trengte ikke gjøre noe med jumperen.

Det du kanskje kan prøve er å sette Bios instillingene til Default. DVS. Det skal vel stå "Load Bios in Default Perference" eller noe sånt tror jeg, i Bios.

Lykke til.

Skrevet

Nå fikk jeg nettopp masse problemer med blåskjerm på grunn av en ny driver. Så jeg gir meg, bytter inn mot en IDE. :)

Skrevet

Gjør det. Så bytter du til en Samsung 300 GB istede. Mye bedre etter min mening. Det er ikke for ingenting at jeg ikke gidder å ha S-ATA disker heller :p

Skrevet

Heh, byttet til en tilsvarende IDE Maxtor 250GB tror jeg. Den koster vel det samme. Hvis de spør hvilken jeg vil ha etter hvert, kanskje ber jeg om den. Står litt på om portoen skal medregnes når man skal få ny.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...