Gå til innhold

VÆR SÅ SNILL!!! Si meg at det er normalt


FpsStu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har to stk Maxi-Jet gående, uten støy eller problemer av noe slag, den ene har gått i ca to år.

 

En mulig årsak til støy, er at du har laget en "uheldig" tilkobling av pumpa i systemet, dvs at pumpa muligens har for liten tilførsel av vann på sugesiden.

Du har for så vidt gitt en rekkefølge på koblinga, men jeg gir deg en rettesnor allikevel:

Sugesiden på pumpa skal ideelt sett kobles direkte til tank, helst uten å redusere diameteren på innløpet til pumpa.

Returvannet til tanken _må_ ligge under vannivået i tanken, for å eliminere innpisking av luft, spesielt om du bruker en liten tank. Om du ikke blir kvitt luften i systemet, vil du alltid bli plaget med en viss støy.

 

Det kunne jo samtidig vært greit om du prøver å beskrive hva slags støy det er snakk om?

 

Sist, men ikke minst: Den er også en viss mulighet for at pumpa kan være defekt, men tviler egentlig på det. Har montert endel slike, og alle som en har fungert helt ok!

Om du ønsker, kan jeg maile deg et bilde eller to av oppsettene mine, som fungerer helt upåklagelig!

 

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-09-21 10:39 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-22 09:24, skrev King_mephisto:

Men den bråker fortsatt bittelitt...


Jeg brukte kjøleveske og vann, det skapte ganske mye skum... Så vet ikke hvordan jeg skal bli kvitt lufta...


Så lenge ett eller annet går rundt, vil det i de aller fleste skapes noe støy, men det ser jo ut til at du har funnet hovedårsaken til støyproblemet ditt. :smile:

En ting kommer vi ikke unna, uansett type pumpe: Samtlige vibrerer i større eller mindre grad, med 50Hz/sek. Derfor er det viktig å sørge for en så "løs" innfesting av pumpa som mulig. Et lag med skumgummi eller tilsvarende gjør gjerne susen!

 

Om du har en tank i systemet, så vil lufta tilslutt samle seg i den. Vær tålmodig. Om du derimot kjører uten tank, må du sette inn en utluftingsventil i systemet, en såkalt bleed valve.

Enkelt forklart, er dette et "T"-stykke som kobles i serie med en av slangene, gjerne på høyeste punkt i systemet. "Foten" av t-en skal vende oppover og forsynes med en passende slangestump. Slangen må forsynes med en demonterbar plugg, for etterfylling og utlufting.

Foreslår at du leser igjennom mitt tidligere innlegg en gang til, mht luftproblemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...