Gå til innhold

Betydningen av flow i et vannkjølingssytem


Anbefalte innlegg

Hva mener dere om et wastewatersystem da? Plasseringen av blokker i serie eller parallell? I et slikt system er tempen på vannet er 4 grader inn i systemet uansett trykk/flow.

 

Vil vannet da rekke å ta opp mer varme fra blokkene og derfor kjøle bedre om en har lav flow?

 

Er det iheletatt noen her på forumet som faktisk har satt opp å kjørt et wastewatersystem?

5731803[/snapback]

 

Jeg har brukt slike systemer ofte på laben i forbindelse med kjøling av destillasjonstårn. Den eneste hensikten dette hadde var lett tilgang til kaldt vann uten bruk av pumpe. Vanntrykket i springen er jo meget høyt.

 

Vannets evne til å ta opp varme endrer seg ikke, og kontakt tid mellom varm og kald side er vesentlig akkurat som før. Skjønt en stor delta T mellom varm og kald side er alltid bra for effektiviteten. Når delta T mellom disse sidene kryper ned mot 0, vil det kreve høyere flow for å få tatt ut varmen, fordi effektiviteten går ned. (Mener jeg å huske da)

 

Skal du bruke slike system på en PC må du passe deg for trykket som fort kan bli 6 kg. Da er risikoen tilstedet for sprengte koblinger inne i PCen din. Men du er vel forsiktig og lar vannkranen være delvis stengt? ;)

 

Uansett endrer dette ikke på det grunnleggende i systemet ditt. Flow i dette fordeles etter motstand. Skjønt jeg vil tro at dette ikke spiller større rolle, da du nok uansett har flow langt over det som trengs og at T inn er lav i massevis.

 

OT. Jeg mener jeg har vært på f.lla der du har kjøpt kåk. :)

5731999[/snapback]

 

 

Tenkte jeg skulle sette på en trykkregulator/krane på uttaket til systemet ja. Trenger sikkert ikke store trykket for å ha en jevn og fin flow med springvann? :) Men uansett.. Det største problemet vil bli kondens... Forslag til metoder dette kan løses på?

 

Kjøpte leil i Prinsens gate 61.. 1år gammelt. :)

5732264[/snapback]

 

Her er en trykkregulator for deg om du har tenkt på wastewater-system:

http://www.fisherregulators.com/products/literature/95/

Det beste er kansje å få tak i en brukt. (Tror de er litt dyre om du skal ha ny)

ALternativt er det denne siden her:

http://www.dryppvanning.as/vareutvalg.asp?...rykkregulatorer

 

Husk Gjengetape el.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vannets evne til å ta opp varme endrer seg ikke, og kontakt tid mellom varm og kald side er vesentlig akkurat som før. Skjønt en stor delta T mellom varm og kald side er alltid bra for effektiviteten. Når delta T mellom disse sidene kryper ned mot 0, vil det kreve høyere flow for å få tatt ut varmen, fordi effektiviteten går ned. (Mener jeg å huske da)

 

Det var interessant å lese.

Jeg er i den heldige situasjon at jeg faktisk kan oppnå minusgrader i vannet, takket være uteluft direkte til radiatoren i bunnen av maskinen.

I dette øyeblikket har jeg ca 3grader på vannet, men CPU-temp ligger på "hele" 12,8grader!

Altså en dT på 9,8grader!

Da må jeg samtidig ile til med å forklare at jeg ved vanntemp på rundt 20grader, får en CPU-temp på ca 26grader, og da altså en dT på bare 6grader.

 

Sjøl har jeg i alle fall ikke funnet noen forklaring på forskjellen.

Noen ide om hvorfor det blir slik?

Lenke til kommentar
Vannets evne til å ta opp varme endrer seg ikke, og kontakt tid mellom varm og kald side er vesentlig akkurat som før. Skjønt en stor delta T mellom varm og kald side er alltid bra for effektiviteten. Når delta T mellom disse sidene kryper ned mot 0, vil det kreve høyere flow for å få tatt ut varmen, fordi effektiviteten går ned. (Mener jeg å huske da)

 

Det var interessant å lese.

Jeg er i den heldige situasjon at jeg faktisk kan oppnå minusgrader i vannet, takket være uteluft direkte til radiatoren i bunnen av maskinen.

I dette øyeblikket har jeg ca 3grader på vannet, men CPU-temp ligger på "hele" 12,8grader!

Altså en dT på 9,8grader!

Da må jeg samtidig ile til med å forklare at jeg ved vanntemp på rundt 20grader, får en CPU-temp på ca 26grader, og da altså en dT på bare 6grader.

 

Sjøl har jeg i alle fall ikke funnet noen forklaring på forskjellen.

Noen ide om hvorfor det blir slik?

5733267[/snapback]

 

 

om du har vann på 3 grader, hva har du gjort i forhold til kondens på slanger og blokkene? Skal som sagt ned på ca 4 grader selv og det hadde vært kjekt å hørt litt om hvordan ting bør gjøres og ihvertfall IKKE gjøres av en med litt erfaring.. :)

Lenke til kommentar
Har egentlig ikke peiling, men når ingen annen har gitt no fornuftigt svar så..

Synker flowen ved lavere tempratur? Øker strømforbruket (colbug??) til CPU?

 

Jeg tviler på at flow synker, men det har jeg ikke målt. Vannets viskositet er vel tilnærmet lik innenfor "flytende form", og dermed vil vel flow stort sett bli den samme??

 

Strømforbruket er en interessant teori. En elektrisk leders egenskaper vil jo øke i takt med lavere temperatur, men oppriktig talt tror jeg man må ty til langt større temperaturdifferanser for å oppnå et høyere strømtrekk, som vel egentlig har sammenheng med ohmsk motstand i en leder.

I hvilken grad nanoteknologien i en CPU blir påvirket av dette, ligger langt utenfor min fatteevne!

Pussig er det, okkesom! :dontgetit:

 

Skallesei: Som eXa for så vidt er inne på, så har jeg ganske lave temperaturer på luften i kabinettet også, takket være at noe av uteluften dirrigeres igjennom kabinettet.

Denne er i utgangspunket ganske tørr takket være temperaturen, og dermed har jeg hittil aldri hatt kondensproblemer.

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve dette Skrue:

Om du har måleinstrument og en ledig ledning med molekskontakter. Koble + fra måleinstrumentet på +12V molekskontakt, og - måleinstrument til +12V ATXkontakt på hovedkortet. Jeg får 7,8mV ved idle AMD Cool n' Quiet, og 30mV ved full hastighet og Prime 95. En økende spenning ved lavere tempratur vil inndikere et økt strømforbruk.

Mulig at PSU med flere 12V railer vil gi feil målinger, men jeg tror ikke det.

 

Edit; Cool n' Quiet forkortes ikke Q&Q.

Endret av toreae
Lenke til kommentar
Har egentlig ikke peiling, men når ingen annen har gitt no fornuftigt svar så..

Synker flowen ved lavere tempratur? Øker strømforbruket (colbug??) til CPU?

 

Jeg tviler på at flow synker, men det har jeg ikke målt. Vannets viskositet er vel tilnærmet lik innenfor "flytende form", og dermed vil vel flow stort sett bli den samme??

5735069[/snapback]

 

Så lenge du har 0,3 dl/s, har du nok flow for kjøling. I tillegg er vanne like flytende helt ned til 0 grader Celsius. Du kan også holde det flytende ved minusgrader så lenge det er under bevegelse. Det er derfor et er viktig me å ha en krane open når det er beinkaldt ute og termafrost. Å dra inn trykk i denne sammenhengen, blir litt vrient. Men teorien skal vel si at vann vil holde seg flytende om du har undertrykk (mindre en 1 bar absolutt trykk) i en beholder.

 

Strømforbruket er en interessant teori. En elektrisk leders egenskaper vil jo øke i takt med lavere temperatur, men oppriktig talt tror jeg man må ty til langt større temperaturdifferanser for å oppnå et høyere strømtrekk, som vel egentlig har sammenheng med ohmsk motstand i en leder.

I hvilken grad nanoteknologien i en CPU blir påvirket av dette, ligger langt utenfor min fatteevne!

5735069[/snapback]

 

Temperaturkoeffesienten(ax) ved 20Celsius på kopper (99,9%Cu) er på3,9 (10^-3 K^-1)

Resistiviteten er på 0,0178 Ohm (Ohm per 1mm^2 med 1 meters lengde.)

Varmekapasiteten er på 0,389kJ (kg*K)

 

Og slik jeg kom fram til, så har ikke dette noe å si for høyere effekt på CPUen. I tilfelle, er det så minimalt, at jeg heller ville sett på legeriner, kjølepastaen, etc om den kan endre karrakeristikk for ledeevne av temperatur.

Endret av gjbuset
Lenke til kommentar
Vannets evne til å ta opp varme endrer seg ikke, og kontakt tid mellom varm og kald side er vesentlig akkurat som før. Skjønt en stor delta T mellom varm og kald side er alltid bra for effektiviteten. Når delta T mellom disse sidene kryper ned mot 0, vil det kreve høyere flow for å få tatt ut varmen, fordi effektiviteten går ned. (Mener jeg å huske da)

 

Det var interessant å lese.

Jeg er i den heldige situasjon at jeg faktisk kan oppnå minusgrader i vannet, takket være uteluft direkte til radiatoren i bunnen av maskinen.

I dette øyeblikket har jeg ca 3grader på vannet, men CPU-temp ligger på "hele" 12,8grader!

Altså en dT på 9,8grader!

Da må jeg samtidig ile til med å forklare at jeg ved vanntemp på rundt 20grader, får en CPU-temp på ca 26grader, og da altså en dT på bare 6grader.

 

Sjøl har jeg i alle fall ikke funnet noen forklaring på forskjellen.

Noen ide om hvorfor det blir slik?

5733267[/snapback]

 

Som sagt. En høy temp forskjell på varm og kald side vil gi bedre effektivitet i varmeveksleren. Dermed trenger du ikke like høy flow når vannet ditt er kaldere.

 

varme kan overføres ved konduksjon, stråling eller konveksjon. Det vi nå er inne på er hastigheten som varme kan overføres på mellom to medium (eksempel vann/metall)

 

Jeg skal se om jeg finner noen formler som beskriver dette. Jeg husker ikke alle i farten. Noe teori har jeg da lettere tilgjenglig: Batch destillasjon og MeOH. Her er det bilagene som er mest interessent for teorien i denne tråden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen Skrue!

 

Nok en gang: Good work!

 

Har lest gjennom hele tråden, og er mildest talt sjokkert over hvor "narrowminded" folk kan være. (La oss bruke høytrykks spyleren som pumpe) :)

 

Men til mitt poeng: Kan ikke du som sitter på måleutstyret gjøre en test på airflow i radiatoren? enkel vifte, push\pull, push\push stack, pull\pull stack.

Fant nemmlig en interessant påstand hos www.thermochill.com hvor de påstår å ha dekkning for å si at pull\pull stack har høyest virkningsgrad??

 

Hadde også vært morsomt å få dokumentert spacer effekten hvor folk opplever 3-4 grader temp drop ved å space vifta noen cm fra radiatoren.

 

Hva med spacer med dobbel vifte?

 

Her tror jeg vi kan få se en mye større virkning en sykkelpumpe vs. høytrykks spyler.

 

Trenger bare delta T på vannet ved de forskjellige konfigurasjonene ved høy vs lav airflow.

 

Har "finsøkt" nettet uten å finne noen sammenligninger så dette ville bli "pioneerarbeide" på høyt nivå.

Lenke til kommentar

Takk for det inferror! :)

Heldigvis har jo majoriteten av leserne oppfattet hvor jeg ville hen. Så får heller den / de som er interessert i det, leke seg med sine høyttrykksvaskere.

Ikke for det, det kunne selvsagt vært interessant å se effekten av dette også, men det får heller komme i et annet kapittel...

--

Du hinter til et ganske interessant tema der, om airflow gjennom en radiator, og effekten av den.

Jeg sitter imidlertid ikke på noe kurant måleutstyr (aneometer / anemometer), men kan muuuligens få lånt et passende instrument til et slikt prosjekt. Jeg kjenner jo endel mennesker i ventilasjonsbransjen også......

 

På den annen side man vel ikke ha slikt utstyr for å finne effekten av varierende luftmengder.

Bruker man én og samme type vifte som referanse hele tiden, så vil jo også det gi en ganske god indikasjon på hva som skjer i de forskjellige kombinasjoner og oppsett, også ved varierende hastigheter på vifta / viftene.

Jeg har heldigvis et stroboskop, så jeg får i alle fall kontrollert turtallet på viftene på en nøyaktig måte. Dermed får man i alle fall en viss sammenlikning den veien.

 

Effekten av å redusere blindsonen under vifta ved bruk av et distansestykke kontra en direktemontasje på radiator, bør vel være kjent, men det er nok ganske langt mellom dem som kan si noe om den faktiske gevinsten av dette!

 

Du har gitt meg noe å tygge på nå. Synd at påsken allerede er spikra for oppussing av gang og trapp til 2.etg her i huset nå!

For husfredens skyld, tør jeg ikke engang tenke i retning av å skrinlegge det prosjektet.

 

Men takker selvsagt for innspill og tips! :thumbup:

Så får vi se, hva som evnt vil skje etterhvert...

Lenke til kommentar
Du hinter til et ganske interessant tema der, om airflow gjennom en radiator, og effekten av den.

Jeg sitter imidlertid ikke på noe kurant måleutstyr (aneometer / anemometer), men kan muuuligens få lånt et passende instrument til et slikt prosjekt. Jeg kjenner jo endel mennesker i ventilasjonsbransjen også......

 

På den annen side man vel ikke ha slikt utstyr for å finne effekten av varierende luftmengder.

Bruker man én og samme type vifte som referanse hele tiden, så vil jo også det gi en ganske god indikasjon på hva som skjer i de forskjellige kombinasjoner og oppsett, også ved varierende hastigheter på vifta / viftene.

Jeg har heldigvis et stroboskop, så jeg får i alle fall kontrollert turtallet på viftene på en nøyaktig måte. Dermed får man i alle fall en viss sammenlikning den veien.

 

Effekten av å redusere blindsonen under vifta ved bruk av et distansestykke kontra en direktemontasje på radiator, bør vel være kjent, men det er nok ganske langt mellom dem som kan si noe om den faktiske gevinsten av dette!

 

Du har gitt meg noe å tygge på nå. Synd at påsken allerede er spikra for oppussing av gang og trapp til 2.etg her i huset nå!

For husfredens skyld, tør jeg ikke engang tenke i retning av å skrinlegge det prosjektet.

 

Men takker selvsagt for innspill og tips!  :thumbup:

Så får vi se, hva som evnt vil skje etterhvert...

5790478[/snapback]

 

Ja her snakker vi seriøst interresante tester.

 

Svogeren min lånte med seg et slikt måleapparat fra jobb som vi lekte oss med og justerte luftflyten på varmpumpen hans med. Det var helt sinnsykt gøy :love:

 

Håper for din del at du får lånt deg et slikt Skrue ;)

Lenke til kommentar

Hahaha, ta vare på husfreden først og fremst skrue. Det er vel noe man får mere igjen for :)

 

Viktigheten av å måle lufmengden er det vel så som så med, men delta T på vannet er vel det som virkelig er interessant. Som du sier, hvis man har noen identiske vifter som man kan kjøre i forskjellige konfigurasjoner tror jeg man får en meget god pekepinn på hva som funker best, og hvor mye bedre det eventuellt er. Temperaturen på cpuen er vel ikke så viktig da denne vil være avhengig av kvaliteten på blokka.

 

Tror ganske bestemt at dette er vel så viktig som flowen på vannet, for på alle testene jeg har funnet på nettet viser det seg at flowen har en betydning opp til et bestemt nivå, og etter det flater temperatur kurven helt ut, deretter er det avhengig av temperaturen på vannet. :)

(Det er vel en av grunnene til at du har radiatoren utendørs...)

 

Tenker litt i rettning av å fylle badekaret med 40 grader varmt vann, henge på et prosessinstrument og hive opp en "radiator vs. airflow testbenk" ?

(Singel, dual og trippelradiator?)

 

Rune

Lenke til kommentar

Joda, det ville selvsagt vært interessant med en sammenlikning av forskjellige merker også, eXa!

 

Men om man tenker litt nærmere igjennom tingene, så kan jo en slik test bli ganske så tidkrevende og komplisert nok, i seg selv.

Det er jo flere betingelser som må holdes strengt innenfor gitte rammer; ikke bare må "kilde"-vannet hele tiden holde samme temperatur, (et fullt badekar kan jo være en ide) men vel så viktig vil jo en mest mulig lik lufttemperatur og luftfuktighet være!

Så utfordringen vil nok først og fremst bli å holde de to sistnevnte kriterier strengt på plass.

Badekaret kasta vi ut for temmelig nøyaktig et år siden, så jeg må nok finne på en annen løsning der.

Ser forøvrig for meg at jeg nok må skaffe tilveie bedre og mer nøyaktige termometre og andre nødvendige måleinstrumenter for å gjennomføre slike tester på en god og riktig måte.

Slikt koster ofte mye penger, som jeg dessverre hittil har vært nødt til å ta fra egen lomme.

(Et spark i retning av det forgagne overklokking herved utdelt!)

Har nok ikke så store forhåpninger om all-verdens støtte til slike ting fra hw heller, men vi får nå se...

 

Btw; Dette stikker jo ganske godt ifra det temaet som denne tråden opprinnelig handler om, men jeg skal i alle fall ikke protestere på det.

All den tid og stund foruftige og saklige ting og forslag legges på bordet, så synes ikke jeg det gjør noe. :)

Lenke til kommentar

hehe ja regner med det blir litt tidkrevende! men det er ikke mitt problem :tease:

 

hehe neida. jeg synes forskjellige merker er viktigst som sagt. for de som lurer på ytelses forskjell mellom størrelser kan jo ta en titt på black ice testen din. den er jo ikke helt på jorde den!

 

edit: gleder meg alltid til du kommer med noen tester! synes du gjør en god jobb!

Endret av eXa
Lenke til kommentar
Det som er artig med den testen med pumpene, er at du Skrue sa det til meg lenge før du tok den testen der :D

 

Jada, det stemmer.

Det har i stor grad sammenheng med at jeg flere ganger har lekt meg litt med de samme tingene, uten at dette dermed var grunnlag for en artikkel.

Men når nå flowbenken er en realitet, så ble det jo desto lettere å tallfeste både resultater og påstander!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...