Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.. jeg trenger et program for å kunne lettere administrere ny-installasjoner av pc'er. Har sett litt på ghost, men vet ikke om den vil gjøre jobben helt.

 

Jeg vil ha muligheten til å lagre forskjellige diskimager med xp og standardprogramvare, for så å kunne på en enkel måte overføre det til nye pc'er og gamle som trenger nyinstallasjon.

 

Det er en del forskjellig hardware ute å går.. og søtten for nettverksboot er laber. Ellers er det snakk ca 50 klienter som kjører XP. Hadde vært fint å fått en måte å automatisere den jobben litt... :w00t:

 

Pr. i dag må jeg installere os og drivere på alle maskiner manuelt... Office pakka og sånn går heldigvis over nettverket med software deployment.

 

Noen som har noen forslag til en relativt rimelig løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ghost gjer jobben bra der det er homogen hardware, men viss det er mykje forskjellig hardware/driverbehov kan det fort blir mykje arbeid med forskjellige image etter forskjellige hardware.

 

No er det ei god stund sidan eg jobba med sentralisert utrulling av ghost-images, og då var det berre større kvanta av heilt identiske maskiner som blei innstallerte. Det funka veldig bra (med untak av at det var berre eit vist antal per gong så 80 maskiner tok litt tid).

Lenke til kommentar
Det avhenger av hvor ulike de er. Hvis den ene har et par lettevektskomponeneter den andre ikke har skal det gå greit, men dersom de f.eks. har ulike hovedkort og ulike chipsets sliter du mer.

5687092[/snapback]

 

lag disk images av en "disk" med flere hardware profiler.. minst en profil for hvert chipset/arkitektur.. slik vil image starte opp med minst en av disse hardware-profilene..

Lenke til kommentar
Det avhenger av hvor ulike de er. Hvis den ene har et par lettevektskomponeneter den andre ikke har skal det gå greit, men dersom de f.eks. har ulike hovedkort og ulike chipsets sliter du mer.

5687092[/snapback]

 

lag disk images av en "disk" med flere hardware profiler.. minst en profil for hvert chipset/arkitektur.. slik vil image starte opp med minst en av disse hardware-profilene..

5690833[/snapback]

Hvordan gjør du det i praksis? Kan du lage en hardware-profil over hardware som ikke er tilgjengelig i maskinen?

Lenke til kommentar
Det avhenger av hvor ulike de er. Hvis den ene har et par lettevektskomponeneter den andre ikke har skal det gå greit, men dersom de f.eks. har ulike hovedkort og ulike chipsets sliter du mer.

5687092[/snapback]

 

lag disk images av en "disk" med flere hardware profiler.. minst en profil for hvert chipset/arkitektur.. slik vil image starte opp med minst en av disse hardware-profilene..

5690833[/snapback]

Hvordan gjør du det i praksis? Kan du lage en hardware-profil over hardware som ikke er tilgjengelig i maskinen?

5692274[/snapback]

 

du må lagre gjeldende profil.. kjøre sysprep... sette harddisk i annen PC.. legge inn drivere.. lagre hardware profil.. kjøre sysprep... ja, du skjønner gangen i det..

chipset drivere (AMD, Intel, Via) er viktig, samt du bør installere sata kontroller drivere,,

 

man MÅ ikke lage mange hw-profiler, men med slike så blir ikke så veldig mange unødvendige drivere forsøkt lastet..

Lenke til kommentar

du må lagre gjeldende profil.. kjøre sysprep... sette  harddisk i annen PC.. legge inn drivere.. lagre hardware profil.. kjøre sysprep...    ja, du skjønner gangen i det..

chipset drivere (AMD, Intel, Via) er viktig, samt du bør installere sata kontroller drivere,,

 

man MÅ ikke lage mange hw-profiler, men med slike så blir ikke så veldig mange unødvendige drivere forsøkt lastet..

5692323[/snapback]

OK. Jeg har ikke forsøkt å sette en harddisk med windows i en ny ulik PC siden 9x. Brent barn skyr ilden :)

Lenke til kommentar

du må lagre gjeldende profil.. kjøre sysprep... sette  harddisk i annen PC.. legge inn drivere.. lagre hardware profil.. kjøre sysprep...    ja, du skjønner gangen i det..

chipset drivere (AMD, Intel, Via) er viktig, samt du bør installere sata kontroller drivere,,

 

man MÅ ikke lage mange hw-profiler, men med slike så blir ikke så veldig mange unødvendige drivere forsøkt lastet..

5692323[/snapback]

OK. Jeg har ikke forsøkt å sette en harddisk med windows i en ny ulik PC siden 9x. Brent barn skyr ilden :)

5694560[/snapback]

 

 

når du kjører sysprep så søker den hardware på nytt igjen.. du kan MED FORDEL legge inn eventuelle sata drivere FØR du flytter disken til en annen PC..

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Remote Install Service fra windows fungerer kanon godt, jeg har bare positive ting å si.

 

Nå sier du at det er labert med nettverksboot, sist jeg sjekket mener jeg at RIS skal ha noe boot diskett for pc`er uten PXE. Men når du ser hvor mye arbeid du sparer med RIS forsvarer det en investering på 100kr per pc, for ett enkelt nettverkskort med PXE.

 

Så hver gang du får en ny pc slenger du bare inn driverene i sharet som RIS oppretter, så flere maskiner kan bruke samme image.

 

Fine med RIS er at den gjøre hele jobben for deg, eneste du trenger å gjøre er og autentisere deg, skrive inn maskinnavn og velge hvilken OU maskinen skal ligge i. Så gjør RIS og GPO resten av jobben.

 

edit: oj, først nå ser jeg hvor gammel posten er :p, jaja håper dette kan være nyttig for noen andre som har samme problemet.

Endret av ZubZeroo
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...