Gjest Slettet+432 Skrevet 28. februar 2006 Skrevet 28. februar 2006 Heisann! Har en server oppe å går. Nå skal jeg sette opp enda en. Tenkte på å sette den nye serveren bak den andre, har to nettverkskort. Koblet fra eth0 inn i svitsjen og eth1 inn i nye serveren. Men den får ikke noe DHCP, noen brannmurregler jeg må sette? Takk! aleks
Harkonnen Skrevet 1. mars 2006 Skrevet 1. mars 2006 Skal du koble de direkte sammen og bruke dhcpen på det eksterne nettet må du sette maskinen med to nettkort opp som bridge. Kabelen som går fra den ene maskinen til den andre må også være krysset.
Gjest Slettet+432 Skrevet 1. mars 2006 Skrevet 1. mars 2006 Skal du koble de direkte sammen og bruke dhcpen på det eksterne nettet må du sette maskinen med to nettkort opp som bridge. Kabelen som går fra den ene maskinen til den andre må også være krysset. 5683140[/snapback] Okei, så var det det hvordan setter jeg opp en maskin som bridge da?
Harkonnen Skrevet 2. mars 2006 Skrevet 2. mars 2006 Du må laste inn bridge modulen til kernelen hvis den ikke er innebygga. Og legge til nettverksgrensesnittene du vil ha med i bridge oppsettet. Det bør bli noe lignende dette : ( har ikke noen maskin foran meg for å teste dette så det kan være litt anderledes ) // Laster inn bridge modulen modprobe bridge // Legger til en ny bridge brctl addbr bridge // Legger til nettverkskortene du vil bruke i bridgen brctl addif bridge eth0 brctl addif bridge eth1 // Fjerne ipadressene fra nettkorta ifconfig eth0 0.0.0.0 up ifconfig eth1 0.0.0.0 up // Sette opp ett psuedo-grensesnitt du kan koble til utenifra ifconfig bridge <ipen-du-vil-bruke-på-den-eksterne-maskinen> up (// Hvis du vil bruke dhcp på den eksterne maskinen dhclient bridge )
Thlom Skrevet 2. mars 2006 Skrevet 2. mars 2006 Jeg lurer på hvorfor i all verden du vil gjøre dette! Det har da ingen praktisk fordel å koble en server bak en server bak en ruter...
Gjest Slettet+432 Skrevet 2. mars 2006 Skrevet 2. mars 2006 (endret) Hehe, nei det kan du si... må først få tak i en svitsj så skal den kobles bak den serveren, istedenfor serveren. var en midlertidig løsning til jeg fikk tak i en lengre nettverkskabel men serveren er en proxy og skal brukes til å kontrollere/begrense tilgangen til trådløse brukere Takk for hjelpen, Harkonnen! Skal prøves ut! Endret 2. mars 2006 av Slettet+432
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå