Gå til innhold

Nytt Hovedkort, ram og prosessor til 9000 +/-


Anbefalte innlegg

Hei

Skal ha nytt hovedkort ram og prosessor til 9000+/-. PC'n skal brukes til gaming, msn, surfing osv. Vil gjerne kunne kjøre masse program og dubbeditter samtidig så jeg har tenkt litt på dual core når det kommer til prosessor. I allefall:

 

Prosessor/CPU

Her er det som jeg nevnte over litt fint om den kan kjøre mange programmer samtidig. Jeg har valgt å gå for Socket939 fra AMD.

Tenkte mest på AMD Athlon64 x2 4600+/4800+, men er det noen som vet om noen andre gode alternativer er jeg villig til å se på dem. Tross alt derfor jeg lagde tråd her :p

4600+

4800+

Minne/RAM

Her har jeg ikke mere peiling enn at det lønner seg med lav timings og mange gb, så her trenger jeg virkelig hjelp :p

Tenkte litt på OCZs 2gb sett.

Hovedkort

Her er jeg så å si bestemt men om noen andre vet om noen andre gode ATi Crossfire s939 hovedkort er jeg villig til å lytte.

Her er hovedkortet jeg har sett på

Som dere ser er alle varene fra netshop, får rabatt fra de via et prosjekt så håper dere kan finne varer fra disse.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

tja. kjøp heller 3800 og spar resten av pengene til neste gang eller noe annet. du kan klokke litt for å ta igjen(og passere) de dyrere prossesorene.

bruk noen kroner på en god og stille kjøler. xp120 med stille vifte f.eks...

 

minne er vel bra det...

 

skal du ha to skjermkort?

 

edit: du kan og vurdere opteron 165. den har dobbelt så mye l2 cache. yter noen prosent mer på samme hastighet. klarer nok lett å klokke den opp i 2.5ghz...

Endret av eXa
Lenke til kommentar

HVis du ikke skal kjøre SLI (to skjermkort fra Nvidia), så ville jeg valgt modellen uten, som er langt billigere.

 

4600+ er en del bedre på pris/ytelse, begge er kurrante, men la lommeboken bestemme. Hvis du har planer om å overklokke ville jeg vurdert en Opteron 175!

Opteron klokker SVÆRT bra.

 

Skal du ha minne, kjøp PC4000, disse er på 500mhz (mot 400mhz), og da vil ikke minnet bli en flaskehals under overklokking. :thumbup:

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=28501

Lenke til kommentar
tja. kjøp heller 3800 og spar resten av pengene til neste gang eller noe annet. du kan klokke litt for å ta igjen(og passere) de dyrere prossesorene.

bruk noen kroner på en god og stille kjøler. xp120 med stille vifte f.eks...

 

minne er vel bra det...

 

skal du ha to skjermkort?

 

edit: du kan og vurdere opteron 165. den har dobbelt så mye l2 cache. yter noen prosent mer på samme hastighet. klarer nok lett å klokke den opp i 2.5ghz...

5794830[/snapback]

HVis du ikke skal kjøre SLI (to skjermkort fra Nvidia), så ville jeg valgt modellen uten, som er langt billigere.

 

4600+ er en del bedre på pris/ytelse, begge er kurrante, men la lommeboken bestemme. Hvis du har planer om å overklokke ville jeg vurdert en Opteron 175!

Opteron klokker SVÆRT bra.

 

Skal du ha minne, kjøp PC4000, disse er på 500mhz (mot 400mhz), og da vil ikke minnet bli en flaskehals under overklokking.  :thumbup:

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=28501

5794897[/snapback]

Ok, da går jeg for opteron 175. Den passer til det hovedkortet eller?

Skal oppgradere til to skjermkort når jeg har råd.

PC4000 passer ikke til hovedkortet, i følge databutikken.com.

Maks 3200 står det der. Tror dere det klarer 4000 allikevel?

Lenke til kommentar
tja. kjøp heller 3800 og spar resten av pengene til neste gang eller noe annet. du kan klokke litt for å ta igjen(og passere) de dyrere prossesorene.

bruk noen kroner på en god og stille kjøler. xp120 med stille vifte f.eks...

 

minne er vel bra det...

 

skal du ha to skjermkort?

 

edit: du kan og vurdere opteron 165. den har dobbelt så mye l2 cache. yter noen prosent mer på samme hastighet. klarer nok lett å klokke den opp i 2.5ghz...

5794830[/snapback]

HVis du ikke skal kjøre SLI (to skjermkort fra Nvidia), så ville jeg valgt modellen uten, som er langt billigere.

 

4600+ er en del bedre på pris/ytelse, begge er kurrante, men la lommeboken bestemme. Hvis du har planer om å overklokke ville jeg vurdert en Opteron 175!

Opteron klokker SVÆRT bra.

 

Skal du ha minne, kjøp PC4000, disse er på 500mhz (mot 400mhz), og da vil ikke minnet bli en flaskehals under overklokking.  :thumbup:

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=28501

5794897[/snapback]

Ok, da går jeg for opteron 175. Den passer til det hovedkortet eller?

Skal oppgradere til to skjermkort når jeg har råd.

PC4000 passer ikke til hovedkortet, i følge databutikken.com.

Maks 3200 står det der. Tror dere det klarer 4000 allikevel?

5795697[/snapback]

 

Det vil gå fint :D

Lenke til kommentar
Både Opteron og minne?

5796507[/snapback]

"Alle" nyere hovedkort burde fint klare pc4000. Enten ved at du kan skru den opp til det med en gang, eller at du overklokker pcen.

Hvis den rett og slett nekter å stille seg til høyere enn pc3200 , så vil den være automatisk være PC4000 hvis du øker frekvensen på fsb'en til 250mhz. )det er fsb'en du øker når du overklokker cpu.

 

Og en opteron klarer nok enkelt 250mhz, så det er nok null problem. :thumbup:

 

EDIT: De lanparty hovedkortene klarer over 300mhz ;) (PC4800)

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Både Opteron og minne?

5796507[/snapback]

"Alle" nyere hovedkort burde fint klare pc4000. Enten ved at du kan skru den opp til det med en gang, eller at du overklokker pcen.

Hvis den rett og slett nekter å stille seg til høyere enn pc3200 , så vil den være automatisk være PC4000 hvis du øker frekvensen på fsb'en til 250mhz. )det er fsb'en du øker når du overklokker cpu.

 

Og en opteron klarer nok enkelt 250mhz, så det er nok null problem. :thumbup:

 

EDIT: De lanparty hovedkortene klarer over 300mhz ;) (PC4800)

5811109[/snapback]

Tusen takk for svar og hjelp alle=)

Bestiller i morgen.

Forresten, tar alt fra shg.no, billigere og netshop har ikke opteron 175

Lenke til kommentar

Hvis du skal overklokke så overklokker man omentrent like langt med Opteron 175 som med Opteron 165. Prisdifferansen gir deg altså ingenting ekstra. (De høyere multiplierene har du ikke bruk for når det skal overklokkes)

 

Angående minnet så går det fint å bruke PC4000. Tallet angir bare maksimal hastighet som minnet klarer, "fartsgrensen" om du vil. Man kan altså fint putte inn PC4000 minne i en PC som bare skal kjøre minnet på PC3200 hastighet. Grunnen til at man kjøper PC4000 er at man skal kunne overklokke minnebussen mye. Dette gir som regel neglisjerbare ytelsegevinster, men er selvfølgelig nyttig for rekordjegere. Det går fint an å overklokke samtidig som man har minnet på en "normal" hastighet.

 

Hovedkortet virker greit. ATI bruker å være litt kranglete om du skal innstallere Linux på det, men det skal du kanskje ikke? Hvis du skal benytte Crossfire så er det nok et av de bedre valgene du kan gjøre. Hvis du ikke skal benytte crossfire så kan man fint klare seg med et langt billigere hovedkort.

 

Hovedsaken er vel at det skal yte svært bra og at man ikke kaster bort tusenlapper på ting som har neglisjerbar effekt.

Lenke til kommentar

Skal du kjøpe ifra shg.no anbefales denne:

 

350930

Corsair TWINX2048-4000PT, 2x1024MB 2.028,00kr

 

Og hvis du ikke har tenkt å få deg Crossfire, kan du alltids kjøpe et billigere hovedkort uten, men siden de ikke selger noen hovedkort som ikke har SLI eller crossfire på shg.no, så er det nesten likegreit å ha Crossfire.

 

NB: har du Nvidia/gigabyte skjermkort så anbefales det på det sterkeste å kjøpe et hovedkort med SLI istedenfor, da Crossfire ikke virker på Nvidia, og omvendt. ;)

Lenke til kommentar

Skal ha Crossfire, har ett stykk ATi x1800xt 512mb.. Har tenkt å overklokke men vil også kjøre en god del spill på pcen, er det vits med høye multiplier da?

Har ikke tenkt å innstallere Linux nei.

Takk for en rask innføring i minne Simen1=)

Og minnetipset ditt, andrull :)

Kanskje jeg venter litt til med å bestille siden flere tydeligvis har mer og tilføye her :)

Edit: Skriveleif

Endret av Abbono
Lenke til kommentar
Skal ha Crossfire, har ett stykk ATi x1800xt 512mb.. Har tenkt å overklokke men vil også kjøre en god del spill på pcen, er det vits med høye multiplier da?

Har ikke tenkt å innstallere Linux nei.

Takk for en rask innføring i minne Simen1=)

Og minnetipset ditt, andrull  :)

Kanskje jeg venter litt til med å bestille siden flere tydeligvis har mer og tilføye her :)

Edit: Skriveleif

5812312[/snapback]

Anyone??

Lenke til kommentar

Hovedkortet du har valgt er kjent for å nå en HTT-buss på over 300. Selv med en så lav multiplier som 9 (Opteron 165) så vil man altså få den opp i 2,7GHz, noe som ligger rundt grensen for hva man kan overklokke de til uansett. Hvis du har svært rå kjøling, f.eks fasekjøling så kan det være nyttig med en multiplier på 10 (Opteron 170) eller 11 (Opteron 175). Men dette er altså bare forbeholdt de med ekstremkjøling. For overklokkere med luftkjøler holder det med en multiplier på 9.

Lenke til kommentar
Hovedkortet du har valgt er kjent for å nå en HTT-buss på over 300. Selv med en så lav multiplier som 9 (Opteron 165) så vil man altså få den opp i 2,7GHz, noe som ligger rundt grensen for hva man kan overklokke de til uansett. Hvis du har svært rå kjøling, f.eks fasekjøling så kan det være nyttig med en multiplier på 10 (Opteron 170) eller 11 (Opteron 175). Men dette er altså bare forbeholdt de med ekstremkjøling. For overklokkere med luftkjøler holder det med en multiplier på 9.

5819562[/snapback]

Enig der.

Men på opteron så kan du stille på multiplieren uansett (stille den opp eller ned, etter "behov"), så det nok ikke noe stort problem. ;)

Lenke til kommentar
Ok, så sånn jeg har forstått det nå er det ikke no vits å kjøpe noe kraftigere enn 165?

5819675[/snapback]

Du vil nok kunne klare å overklokke en opteron 170 lengere enn en 165, i teorien 200mhz mer.

 

Men hvor stor forskjelle ville vært kommer mye ann på hvor "heldig" du er med akkruat ditt produkt. Men sjansene er nok mye større med en bedre prosessor.

 

SÅ har du råd til 170 så ville jeg enten valgt den eller 165. :thumbup:

(du får et 200mhz forsprang på overklokkingen din, og vil karnkje klare 2,9ghz istedenfor 2,7. ;)

(eventuelt 2,8ghz mot 2,9.)

 

Så om det lønner seg å kjøpe 170 ville jeg da sagt, men det kommer mye ann på lommeboken din og resten av pcen din.

 

Jeg viller heller hatt en 165 og en rå kjøler + andre casemods osv.. En en 170. Men har du sjanse til først å kjøpe en 170 og så en cpu kjøler etterhvert så vilel det jo vært enda bedre.

Lenke til kommentar
Du vil nok kunne klare å overklokke en opteron 170 lengere enn en 165, i teorien 200mhz mer.

5819747[/snapback]

Den teorien er ganske tynn. Jo raskere prosessorene er i utgangspunktet jo mindre rom for overklokking er det som regel. De lavere modellene overklokker altså prosentvis mer enn de høyere modellene, og forskjellen i antall MHz er også større.

 

Illustrerende eksempler:

Opteron 165 overklokker f.eks 50% opp (900MHz opp) fra 1,8 til 2,7 GHz

Opteron 170 overklokker f.eks 40% opp (800MHz opp) fra 2,0 til 2,8 GHz

Opteron 175 overklokker f.eks 32% opp (700MHz opp) fra 2,2 til 2,9 GHz

Opteron 180 overklokker f.eks 25% opp (600MHz opp) fra 2,4 til 3,0 GHz

Lenke til kommentar
Du vil nok kunne klare å overklokke en opteron 170 lengere enn en 165, i teorien 200mhz mer.

5819747[/snapback]

Den teorien er ganske tynn. Jo raskere prosessorene er i utgangspunktet jo mindre rom for overklokking er det som regel. De lavere modellene overklokker altså prosentvis mer enn de høyere modellene, og forskjellen i antall MHz er også større.

 

Illustrerende eksempler:

Opteron 165 overklokker f.eks 50% opp (900MHz opp) fra 1,8 til 2,7 GHz

Opteron 170 overklokker f.eks 40% opp (800MHz opp) fra 2,0 til 2,8 GHz

Opteron 175 overklokker f.eks 32% opp (700MHz opp) fra 2,2 til 2,9 GHz

Opteron 180 overklokker f.eks 25% opp (600MHz opp) fra 2,4 til 3,0 GHz

5819839[/snapback]

Jeg sa jo at i praktiske situasjoner så klokker 170, 100mhz mer gjorde jeg ikke? ;)

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Hovedkortet du har valgt er kjent for å nå en HTT-buss på over 300. Selv med en så lav multiplier som 9 (Opteron 165) så vil man altså få den opp i 2,7GHz, noe som ligger rundt grensen for hva man kan overklokke de til uansett. Hvis du har svært rå kjøling, f.eks fasekjøling så kan det være nyttig med en multiplier på 10 (Opteron 170) eller 11 (Opteron 175). Men dette er altså bare forbeholdt de med ekstremkjøling. For overklokkere med luftkjøler holder det med en multiplier på 9.

5819562[/snapback]

Enig der.

Men på opteron så kan du stille på multiplieren uansett (stille den opp eller ned, etter "behov"), så det nok ikke noe stort problem. ;)

5819655[/snapback]

 

feil! man kan kun stille nedover!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...