Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Settte opp trådløst netverk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg hadde tenkt og sette opp et trådløst netverk slik at jeg og naboen kunne dele en internett linje. Hvordan får jeg sikkerhet på det, slik at ikke alle kan kople seg på. Og er det noen program eller noe annen som kan dele linja slik vi får like mye bånbredde ?

5651494[/snapback]

 

Man logger seg inn på routeren for å sette opp hvilken sikkerhet man ønsker (WEP, WPA etc.) Med NetLimiter kan man begrense hvor mye av linja man skal bruke, men dette gjelder kun for PC'en programmet er installert på.

Lenke til kommentar

Et MAC filter er å anbefale, alle kort som skal ha tilgang legges til i en liste for så å aktivere filtreringa. Ingen andre vil ha mulighet til å (se eller) koble til nettverket.

Angående lik fordeling av linja ville jeg vurdert sammen med nabo netttraffikkken dere kommer til å bruke. Betaler dere like mye skal jo linja deles i to, når du bruker NetLimiter må du jo stole på at den andre part ikke skrur av programmet.

Lenke til kommentar
Et MAC filter er å anbefale, alle kort som skal ha tilgang legges til i en liste for så å aktivere filtreringa. Ingen andre vil ha mulighet til å (se eller) koble til nettverket.

 

Rettelse: Alle andre vil ha muligheten til å se nettverket, lese alt som blir sendt over nettverket og finne gyldig MAC adresse ved å avlytte en eneste pakke.

 

Bruk WPA-PSK med en skikkelig lang nøkkel, så er du trygg. Dette er også veldig enkelt. Trafikken blir kryptert og bare de med gyldig nøkkel kan bruke det trådløsenettet.

Endret av mar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...