Gå til innhold

Viftestyring ved voltregulator - hjelp


Anbefalte innlegg

Hei;

 

Har kjøpt meg et nytt kabinett, et AC Siltentium T3. Kabinettviftene og PSU-viftene begynner å spinne raskere automatisk når PSU'en blir varmere (det er denne som regulerer viftehastigheten automatisk). Får ikke overstyrt dette.

 

Alle viftene får strøm fra en 2-pinskobling, sukkerbiten på kabinettviftene er hvit, mens den på psuviftene er sort, så jeg regner med at de går på forskjellig volt.

 

Uansett, finnes det er voltregulator jeg kan koble på for å sette ned/opp viftehastigeten manuelt? Vanlig 3-pins voltregulator (f.eks. den som følger med Zalmans prosessorkjølere) passer ikke.

 

Takk for all hjelp.

Endret av Fidelio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ta en titt på LM317

du finner databladet i google, der står masse om den og sansynligvis et sjema over en variabel spennings regulator der du bruker et potmeter

jeg bruker iallefall LM317 og er fornøyd ;)

 

EDIT: ta en titt på den posten min i denne linken

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...overklokking.no

 

her har jeg forklart sånn ca hvordan man mekker en enkel viftestyring av spenningsregulator

Endret av Firesky
Lenke til kommentar

Nå er den pwm-kretsen du linket til ikke akkurat kjempegod, synes jeg. PWM på 30hz er jo veldig lavt (vanlig pwm ligger på en 20khz -> 200khz), dem jeg har laget ligger på en 30khz (ikke til viftestyring though, men tenker på å lage meg en til det formålet). Nå trenger en som oftest ikke en spole i serie med lasten dersom det er en motor (siden den består av spoler selv), men om det er noe elektronikk i viften vil det være en fordel. Så om en lager en pwm-styring på en 30khz, med spole og en kapasitans på utgangen burde viftehastighetsavlesingen fungere helt greit.

 

Nå har jeg som sagt ikke laget en pwm til vifter (yet), men har laget til annen motorstyring. Så om det jeg skriver er helt riv ruskende galtså si ifra :) Om jeg lager meg en kan jeg jo si ifra.

Lenke til kommentar
Nå er den pwm-kretsen du linket til ikke akkurat kjempegod, synes jeg. PWM på 30hz er jo veldig lavt (vanlig pwm ligger på en 20khz -> 200khz), dem jeg har laget ligger på en 30khz (ikke til viftestyring though, men tenker på å lage meg en til det formålet). Nå trenger en som oftest ikke en spole i serie med lasten dersom det er en motor (siden den består av spoler selv), men om det er noe elektronikk i viften vil det være en fordel. Så om en lager en pwm-styring på en 30khz, med spole og en kapasitans på utgangen burde viftehastighetsavlesingen fungere helt greit.

 

Nå har jeg som sagt ikke laget en pwm til vifter (yet), men har laget til annen motorstyring. Så om det jeg skriver er helt riv ruskende galtså si ifra :) Om jeg lager meg en kan jeg jo si ifra.

5667067[/snapback]

 

30 Hz er ganske vanlig på kommerielle løsninger. Gir minst støy, og effekten man styrer er ikke stor så det blir ikke større transistorer av den grunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...