Gå til innhold

Nye objektiver fra Canon

Anbefalte innlegg

Skrevet
Canon EF-S 17 - 55 mm F2.8G IS

Canon has today announced an interesting new constant aperture 'digital' (EF-S) lens. The new EF-S 17 - 55 mm F2.8G IS is designed specifically for the dimensions of a 'cropped sensor' (1.6x crop) and hence can be made smaller than a 35 mm equivelant lens. It features a maximum aperture of F2.8 throughout the zoom range which means it's a faster alternative to other EF-S lenses. On an EOS 30D this lens would provide a 27.2 - 88 mm equivelant field of view. This lens should be available in May for approx. $1150.

Les resten av artikkelen på dpreview.com!

ef1755mm-big.jpg

Canon EF 85 mm F1.2 L lens (Mark II)

Canon has today announced the 'Mark II' version of its professional EF 85 mm F1.2 L lens. This updated version includes improvements to auto focus speed and communication of distance information for use with the E-TTL II flash metering algorithm. This lens should be available in March for approx. $2100.

ef85mm-big.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prisene er jo avskrekkende, men IS på en lyssterk normalzoom er uvurderlig til reportasjearbeid. For meg blir det desverre langt over mål mht pris. 85/1,2 blir sikkert flott for de rike med sære behov, men hva skal man egentlig bruke et slik objektiv til? Prøvde 85/1,4 en gang i tiden, og det holdt i lange baner.

Skrevet

En 85mm/1,2 med IS hadde gjort seg!

Tilsvarende objektiver som nå vises har ikke vært mangelvare hos Canon, men ekstreme vidvinkler er fraværende i forhold til Nikon f.eks., så der burde de skjerpe seg kraftig.

Skrevet
Canon EF-S 17 - 55 mm F2.8G IS

Canon has today announced an interesting new constant aperture 'digital' (EF-S) lens. The new EF-S 17 - 55 mm F2.8G IS is designed specifically for the dimensions of a 'cropped sensor' (1.6x crop) and hence can be made smaller than a 35 mm equivelant lens. It features a maximum aperture of F2.8 throughout the zoom range which means it's a faster alternative to other EF-S lenses. On an EOS 30D this lens would provide a 27.2 - 88 mm equivelant field of view. This lens should be available in May for approx. $1150.

ef1755mm-big.jpg

Kunne tenkt meg å bytta kitobjektivet i denne, men prisen på rundt 8000,- var litt mye da, selv om det nok er et utrolig godt objektiv. Man får vel det man betaler for.

Skrevet (endret)

Canon EF-S 17-55 mm F2.8G IS specifications:

Image size APS-C

35mm film equivalent focal length (mm) 27-88

Angle of view (horizontal, vertical, diagonal) 68º 40' - 23º 20',

48º - 15º 40',

78º 30' - 27º 50'

Lens construction (elements/groups) 19-Dec

No. of diaphragm blades 7

Minimum aperture 22

Closest focussing distance (m) 0.35

Maximum magnification (x) 0.17 (at 55mm)

Distance information Yes

Image stabilizer 3-stops

AF actuator Ring USM²

Filter diameter (mm) 77

Max. diameter x length (mm) 83.5 x 110.6

Weight (g) 645

Magnification with Extension Tube EF12 II 0.45-0.231

Magnification with Extension Tube EF25 II 1.71-0.51

Lens hood EW-83J

Soft case LP1219

G.F. Holder III (hood III*) NC

G.F. Holder IV (hood IV*) 0

Extenders EF1.4x II and EF2x II Not compatible

Aiaia... her er det bare å starte med sparingen.. Lurer litt på 'G' betegnelsen i navnet.. er det ny standard for EF-S objektiver?

Endret av opsahle
Skrevet

Jeg tippet ca. 7000 norske kroner for EF-S 17-55... tror nok det blir pris i butikkene også. Ser jo foreløpig ut som et rimelig kjekt objektiv da :D Men om jeg ofrer 24-105'en for denne gjenstår å se.

Skrevet

[...]  Lurer litt på 'G' betegnelsen i navnet.. er det ny standard for EF-S objektiver?

5641076[/snapback]

Sannsynligvis har man brukt de tekniske spesifikasjonene fra et Nikon-objektiv som mal, og glemt å slette G-en. Jeg kan ikke se G-en i selve pressemeldingen fra Canon.

Skrevet

[...]  Lurer litt på 'G' betegnelsen i navnet.. er det ny standard for EF-S objektiver?

5641076[/snapback]

Sannsynligvis har man brukt de tekniske spesifikasjonene fra et Nikon-objektiv som mal, og glemt å slette G-en. Jeg kan ikke se G-en i selve pressemeldingen fra Canon.

5641935[/snapback]

Jeg lurte også på dette, da det også forekommer i tabellen over spesifikasjoner i nyhetssaken på dpreview.com:

http://www.dpreview.com/news/0602/06022113...efs1755f28g.asp

(Samt filnavnet til saken, ser jeg når jeg limer inn linken)

Mvh

Kjetil Høiby

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...